تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۲.۷۹°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳

گرینلند؛ جوانان اسکیمو برای تجدید هویت و علیه بزهکاری وارد عمل می‌شوند

کد خبر: ۱۹۹۹۳

گروهی از جوانان در گرینلند در صدد تجدید هویت فرهنگی اسکیمویی خود بر آمده و قصد دارند رشد آمار بزهکاری در این منطقه خودگردان را متوقف کنند.

به گزارش معاصر نیوز به نقل از یورونیوز، خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی درباره دختر جوان ۱۹ ساله‌ای به نام «سکینین‌گواک لیدگه پولسن» که این روزها در مجامع بین‌المللی به نماد رنسانس فرهنگی قوم اینوئیت بدل شده، می‌نویسد که کنشگری و روشنگری این چهره جوان، احتمالا راه را برای استقلال گرینلند باز می‌کند.

گرینلند منطقه خودمختاری در قلمرو رسمی دانمارک است که قرار است روز سه‌شنبه انتخابات زودهنگام پارلمانی در آن برگزار شود. ساکنان این جزیره بسیار بزرگ یعنی اینوئیت‌ها خود را مردمانی مانند اسکیموهای شمال اروپا، کانادا و آلاسکا و نیز متفاوت از اسکیموهای سیبری و قسمت روسی قطب شمال می‌دانند.

پیتر برلینر، استاد علوم اجتماعی در دانشگاه به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «ما در میانه مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی شاهد تجدید فرهنگی هستیم. فلسفه، ارزش‌های زندگی و فرهنگ بومی کم کم محبوب می‌شود.»

حدود ۴۰ درصد از جمعیت ۵۶ هزار نفری گرینلند کمتر از ۲۵ سال سن دارند، جمعیت بسیار جوانی که با بسیاری از مشکلات دردناک اجتماعی روبرو هستند. سوء استفاده جنسی، خشونت، خودکشی و اعتیاد به الکل در جامعه گرینلند رایج است. از سوی دیگر مردم در برابر نوسازی اجباری در طول استعمار دانمارک و بعد از پایان رسمی آن در سال ۱۹۵۳ هویت سنتی خود را تقریبا از دست داده‌اند.

سکینین‌گواک که معنی اسم او به زبان محلی اینوئیت‌ها «خورشید زیبا» است، خالکوبی‌هایی روی بدنش دارد که نشانگر ارزش‌های فرهنگی پیشااستعماری اینوئیت‌های گرینلند است. او که ساکن شهر ۱۸ هزار نفری «نوک» مرکز گرینلند است، به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «من می‌خواستم به بقیه جهان نشان دهم که چقدر به هویت اینویت خودم افتخار می‌کنم.»


وی درباره استقلال زادگاهش می‌گوید: «من فکر می‌کنم ما باید خود را رها کنیم تا از نظر ذهنی برای استقلال آماده شویم. وضعیت روحی باید تغییر کند.»

به نظر او نظام آموزشی کنونی «زیادی غربی» است و باید با شیوه کار و تفکر اینوئیت‌ها سازگار شود. در حال حاضر، از هر دو نفر گرینلندی، تنها یک نفر دیپلم دبیرستان دارد و به همین دلیل اصلاح بنیادین نظام آموزشی به شعاری رایج در کارزار تبلیغات انتخاباتی در گرینلند بدل شده است. بسیاری از جوانان گرینلندی تقریبا ناگزیرند که برای ادامه تحصیل روستاهای خود را ترک بگویند و بیشتر آنها به دانمارک می‌روند.

اکنون افراد زیادی از نسل جوان گرینلند که می‌خواهند تحول بنیادین در این منطقه ایجاد کنند، می‌گویند که پس از تحصیل در خارج، به زادگاه خودشان بازخواهند گشت.

کارشناسان محلی گرینلند می‌گویند در اصلاح نظام آموزشی این منطقه موضوع آموزش به کودکان آسیب دیده از سوء استفاده جنسی قطعا در نظر گرفته شود. بیش از یک سوم ساکنان گرینلند حداقل یک بار مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته‌اند و بیشتر موارد نیز در دوران کودکی روی داده است. بیشتر این آزارها نیز با زیاده‌روی در مصرف الکل و مواد مخدر مرتبط است.

مقامات محلی از سال ۲۰۱۸ با حمایت دولت کپنهاگ کار مبارزه با این گونه بزهکاری‌ها را آغاز کرده و این خشونت کاهش یافته است.

در جامعه گرینلند، خودکشی نیز امری رایج بوده و به ویژه در میان خانواده‌های فقیر بیشتر و در مناطقی کوهستانی و دورافتاده بسیار دیده می‌شود. پیتر برلینر به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «در این جامعه، شکاف بین فقیر و غنی در حد ایالات متحده است و فاصله زیادی با عدالت موجود در کشورهای شمال اروپا دارد.»

بر اساس گزارشی از «مرکز رفاه شمال»، این جزیره یکی از بالاترین آمار خودکشی در جهان را دارد. بر اساس همین گزارش، به طور متوسط ​​هر سال یک نفر در هر هزار نفر در این منطقه خودکشی می‌کنند که که بسیاری از آنها جوان هستند. «ناوجا بیانکو»، کارشناس سیاسی گرینلندی می‌گوید: «بسیاری از گرینلندی‌ها به دلیل مدرنیزاسیون خانه‌های قدیمی خود را ترک کرده و روستاها خالی شده‌اند. مردم می‌روند تا در کارخانه ها و صنایع جدید کار کنند و جامعه شکارچی گردآورنده روز به روز کوچک‌تر می‌شود.»

به گفته این کارشناس، اشتیاق و رویکرد جوانان به میراث قدیمی‌شان در دوران استعماری بسیار مثبت است. او می‌گوید: «جوانان روز به روز تمایل بیشتری به این موضوع نشان می‌دهند و در مورد تأثیر استعمار دانمارک تحقیق می‌کنند.»

با این حال برخی کارشناسان نیز به این موضوع بدبین هستند. مورتن بولر می‌گوید: «من حوصله افرادی را که از ظلم و ستم دانمارک شکایت می‌کنند ندارم. تا حدی درک‌شان می‌کنم، اما آنها مزایایی را که دانمارک برای ما به همراه دارد مانند واکسن رایگان کرونا را نمی‌بینند.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز