تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱

هکرها در کمین سابقه فعالیت کاربران/ چگونه رد پای مجازی خود را پاک کنیم؟

کد خبر: ۲۰۲۱۱

در این گزارش با انواع ردپای دیجیتال و روش‌های محافظت از آن آشنا شوید. 

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  مدتی می‌شود که موضوع ردپاهای دیجیتالی در فضای مجازی بسیار داغ شده و با توجه به اهمیت بسیار بالای این بحث در بخش حریم خصوص افراد، بسیاری از کاربران اینترنت در جهان نگران آن هستند. به طور کلی ردپای دیجیتالی همان سابقه فعالیت کاربر در فضای اینترنت است که شامل وب سایت‌های جست‌وجو شده، داده‌های به اشتراک گذاشته شده و سایر موارد مربوط به حریم خصوصی افراد می‌شود. این موضوع بسیار شبیه به گشت و گذار افراد در محیطی مانند ساحل است.

هنگامی که افراد در ساحل قدم می‌زنند می‌توانند به راحتی ردپای خود را روی شن‌ها مشاهده کنند، به این ترتیب فرد به طور دقیق محل‌هایی که ازآن‌ها عبور کرده است را مشاهده می‌کند.  علاوه بر این ردپای افراد نه تنها نشان می‌دهد فرد از چه مناطقی عبور کرده است، بلکه می‌توان محلی که فرد قصد ورود به آن دارد را نیز حدس زد.

هر زمان که فرد وارد حساب کاربری خود در وب سایتی می‌شود، یک سری دیتا را از خود در آن وب سایت به جا می‌گذارد که این نوع اطلاعات هرگز با خروج کاربر از وب سایت از شبکه اینترنت حذف نخواهند شد و این موضوع سبب شده است تا کاربران  با دقت بسیار بیشتری اقدام به اشتراک گذاری اطلاعات خود کنند.

رد پای دیجیتالی شامل چه مواردی می‌شود؟

ردپاهای دیجیتالی از دو بخش فعال و غیر فعال تشکیل شده است و رد پاهای فعال به مواردی گفته می‌شود که کاربر با آگاهی کامل در فضای مجازی منتشر می‌کند و شامل موارد زیر می‌شود:

ایمیل‌های ارسال شده از طرف فرد و پیام‌های متنی

نظرات منتشر شده از سوی فرد در صحات وب

پست‌های وبلاگ

پست‌‌های منتشر شده از سوی کاربر در شبکه‌های مجازی

سوابق مالی فرد

خرید‌های انجام شده توسط فرد

خریدهای آنلاین

ثبت نام در خبرنامه‌ها

داده‌های مالی فرد

افتتاح حساب کارت اعتباری

با استفاده از یک برنامه بانکداری تلفن همراه

خرید یا فروش سهام

اشتراک در نشریات مالی و وبلاگ ها

داده‌های مربوط به سلامتی و تناسب اندام

ثبت آدرس ایمیل خود در نرم افزارهای ورزشی

مشترک شدن در یک وبلاگ سلامتی و تناسب اندام

دریافت مراقبت های بهداشتی

استفاده از برنامه ها برای پیگیری فعالیت ها و تمرینات

اما نوع دیگری از ردپاهای  هستند که داده‌‌های غیر فعال را شامل می‌شوند و اطلاعاتی هستند که کاربر به طور مستقیم و با آگاهی کامل آن‌ها را از خود به جا نمی‌گذارد که شامل مواردی مانند موقعیت مکانی آن‌‌ها، تعداد صفحات مشاهده شده و اطلاعات مالی مربوط به آن‌ها می‌شود که ممکن است برای مواردی مانند هک حساب از آن‌ها استفاده شود.

بخشی از ردپاهای غیرفعال کاربران شامل موارد زیر می‌شود:

کوکی‌ها و اطلاعات رهگیری که توسط فعالیت وبگردی کاربر ایجاد شده است

آدرس آیپی کاربر

بهترین راه‌ها برای جلوگیری از دسترسی هکرها به ردپای مجازی چیست؟

محدود کردن اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط کاربر

بر اساس اعلام بسیاری از منتقدان سایبری بهترین راه برای حفاظت از ردپای دیجیتالی محدود کردن داده‌های منتشر شده از مبدا یعنی مواردی که کاربر قصد ارسال آن‌ها را دارد، است. بهترین راه برای انجام این کار بررسی میزان امنیت سایت مورد نظر کاربر پبش از وارد کردن اطلاعات شخصی است.

دور شدن از وب سایت‌های نا امن

برای بررسی این موضوع کافی است کاربر آدرس سایت یا URL آن را بررسی کند. یک وب سایت امن با دامنه HTTPS شروع می‌شود و در صورتی که در آدرس وب سایت S وجود نداشته باشد خبر از نا امن بودن آن وب سایت می‌دهد. پیشنهاد می‌شود در صورت لزوم استفاده از این وب سایت‌ها، کاربر از وارد کردن اطلاعات مهم نظیر شماره حساب و اطلاعات بانکی خود خودداری کند.

عدم وارد کردن اطلاعات شخصی هنگام استفاده از وای فای عمومی

وارد کردن اطلاعات بانکی یا اطلاعات شخصی هنگام استفاده از شبکه وای فای عمومی یکی از خطرناک‌ترین اقدامات است که هر فرد می‌تواند از آن استفاده کند.

حذف کردن حساب‌های کاربری قدیمی و بی استفاده

حذف کردن حساب‌های کاربری قدیمی کاربران در شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از سوء استفاده از ردپای دیجیتالی افراد است چرا که بسیاری از هکرها یا مجرمین فضای مجازی برای به دست آوردن اطلاعات درباره کاربران به صفحات مجازی قدیمی آن‌ها مراجعه می‌کنند.
 
بررسی سوابق پزشکی افراد

هکرها برای سوء استفاده از کاربران صرفا سراغ اطلاعات حساب بانکی آن‌ها نمی‌روند. یکی از مهم‌ترین منابع برای مجرمان استفاده از اطلاعات پزشکی افراد است چرا که این منابع به آن‌ها کمک می‌کنند تا اطلاعات زیادی را بدست آورند. بنابراین توصیه می‌شود افراد از وارد کردن اطلاعات پزشکی خود در وب سایت‌های مشکوک و یا منابع غیر رسمی خودداری کنند چرا که ممکن است در آینده با مشکل مواجه شوند.

استفاده از سرویس‌های محافظت کننده هویت

ایجاد یک لایه امنیتی جدید در حساب کاربری افراد یکی از مهم‌ترین و بهترین روش‌ها برای جلوگیری از نفوذ و دسترسی هکرها به اطلاعات کاربری افراد است. این سرویس در حال حاضر در تمام شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و از نفوذ و دسترسی هکرها به اطلاعات کاربری افراد جلوگیری می‌کند.

محدود کردن موارد منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی

اشتراک گذاشتن بیش ازحد اطلاعات شخصی در شبکه‌های مجازی یکی از مهم‌ترین عوامل برای دسترسی هکرها به ردپاهای دیجیتالی افراد است. توصیه می‌شود کاربران برای اشتراک گذاری تصاویر یا اطلاعات خصوصی خود حد و مرز داشته باشند.

بروز نگه داشتن دائمی نرم افزار دستگاه‌های هوشمند

حملات سایبری و نفوذ بد افزارها به گوشی یا دستگاه‌های هوشمند کاربران قالبا به دلیل عدم استفاده از آخرین نسخه نرم افزار ارائه شده برای کاربر است. بنابرای در صورتی که کاربر قصد ایمن نگه داشتن گوشی خود را داشته باشد توصیه می‌شود همواره از آخرین نسخه نرم افزار عرضه شده برای گوشی خود استفاده کند.

نکات فوق تنها بخش بسیار کوچکی از موارد مهم برای ایمن نگه داشتن اطلاعات شخصی و رد پاهای از دسترس هکرها در دنیای مجازی است. تمام کاربران فضای مجازی باید مواردی که قصد به اشتراک گذاشتن آن‌ها دارند را مدنظر قرار دهند تا زندگی آن‌ها در دنیای مجازی روی زندگی حقیقی آن‌ها تاثیر نگذارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : هکر فضای مجازی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز