تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۳.۷۹°
۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵

امضای تفاهم نامه همکاری صندوق اعتباری هنر و بانک سرمایه

تفاهم نامه همکاری های مشترک صندوق اعتباری هنر و بانک سرمایه روزسه شنبه بیست و چهارم شهریور ماه توسط غلامرضا خلیل ارجمندی مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و خیراله بیرانوند مدیر عامل بانک سرمایه منعقد شد.
کد خبر: ۲۰۲۹
امضای تفاهم نامه همکاری صندوق اعتباری هنر و بانک سرمایهاخبار معاصر : دكتر غلامرضا خلیل ارجمندی مشاور اقتصادی وزیر ارشاد و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و خیراله بیرانوند مدیر عامل بانک سرمایه به منظور گسترش همکاری های فی مابین در زمینه های بانکی، بیمه ای، فنآوری اطلاعات و برنامه های مرتبط با حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران و تقویت اقتصاد خلاق و نیز همکاری و سرمایه گذاری مشترک در پروژه های اقتصادی، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ابتدای مراسم امضای تفاهم‌نامه كه در صندوق اعتباری هنر برگزار شد گفت: در سال 82 بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باتصویب هیأت وزیران صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران تشکیل شد که اساساً چند کار برعهده داشت: بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی، اعطای تسهیلات قرض الحسنه، طرح تکریم و کمک مستمری. این رویه تا سال 1392 ادامه یافت. با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و با توجه به اینکه براساس اساسنامه، صندوق موسسه ای اعتباری بود آقای جنتی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هیأتی متشکل از مسوولان بانکی را در رأس هیأت امناء صندوق برگزید و به بنده نیز مسئولیت اجرایی مجموعه محول کرد. 
مدیرعامل صندوق تصریح کرد: صندوق در فصل نوین خود در قالب "صندوق اعتباری هنر" با شکل گیری و رویکرد فعالیت های اقتصادی، به فعالیت خود ادامه داد تا بتوانیم آهسته آهسته هنرمندان و فعالیت های هنری آنان را سود آور و اقتصادی کنیم. علیرغم حجم مبادلات زیادی که مجموعه فرهنگ و هنر کشور داشته و دارد، ما در وزارت ارشاد معاونت اقتصادی نداشتیم که بتواند در این حوزه فعالیت کند، از این رو مسئولیت ساماندهی اقتصادی حوزه وزارت ارشاد از سوی وزیر به اینجانب محول شد. در این راستا با تلاش هایی که انجام شد مجموعه "اقتصاد خلاق" در دولت شکل گرفت که دبیری آن نیز بعهده اینجانب گذاشته شد و ما امیدواریم با هماهنگی ها و جلسات فشرده کاری که داریم بتوانیم "اقتصاد فرهنگ و هنر" را که مزیت¬های فراوانی برای کشور دارد، جان داده و چرخ های آن را پر سرعت کنیم. اقتصاد خلاق امروزه به عنوان زیربنای اقتصادی در کشورهای پیشرفته مطرح است.
خلیل ارجمندی افزود: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری درخصوص اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در کشور، ما در دولت بررسی کردیم و متوجه شدیم اقتصاد خلاق می تواند این بخش را بر عهده گیرد، زیرا اقتصاد مقاومتی هم درون¬زا و هم برون گرا و ثروت آفرین است.
مدیرعامل صندوق اعتباری بیان داشت: برای شکل گیری اقتصاد خلاق نیازمند شکل گیری نهادهای جدید، بازار و ابزار هستیم. متاسفانه در فضای فرهنگ و هنر، ابزارهای مالی کاربرد خاصی ندارد بطور مثال؛ در حوزه فیلم سازی و سینما از منظر اسپانسری به موضوع نگاه می شود در حالیکه از لحاظ اقتصادی توجیه ندارد ما به دنبال ورود بازارهای پول و سرمایه با ابزارهای نوین مالی در خدمت فرهنگ و هنر هستم.
خلیل ارجمندی با اشاره به تاسیس "صندوق نیکوکاری هنر" گفت: به تازگی صندوق نیکوکاری هنر را در بورس ثبت کرده-ایم، این صندوق فعالیت خود را آغاز و هیات موسس آن از مدیران چهار بانک هستند.
ایشان در ادامه گفت: با اقبال مدیر عامل محترم بانک سرمایه و به منظور توسعه کارها در این حوزه همکاری خود را با این بانک شروع کردیم. بانک سرمایه از نظر من بانک فرهنگی و هنری است که صندوق اعتباری هنر می تواند با همکاری آن  در این حوزه همکاری¬های خوبی داشته باشد.
مشاور اقتصادی وزیر ارشاد با اشاره به برگزاری حراج های هنری در کشور افزود: گردش های مالی خوبی در کشور در بخش فرهنگ و هنر اتفاق می افتد. در دوره فعالیت ما دو حراج برگزار شد که در حراج اول 13 میلیارد تومان و در حراج دوم 21 میلیارد تومان بدست آمد. تابلو سهراب سپهری به مبلغ دومیلیارد تومان به فروش رسید در حالیکه بعضی از شرکت¬های تولیدی ما امروزه خالص سرمایه گذاری آنها به دو میلیارد تومان نمی رسد.
مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اظهار داشت: در حوزه فرهنگ و هنر مبانی اقتصادی زیادی وجود دارد بطور مثال یکی از شاخص های دارایی، فیزیک و استهلاک پذیر بودن است در حالیکه در حوزه فرهنگ و هنر نه تنها دارایی استهلاک ندارد بلکه استعلا دارد یعنی؛ با گذشت زمان قیمت آن کم نشده بلکه افزایش پیدا می کند که این موضوع خود، سرمایه گذاری را تضمین می کند.
ایشان افزود: اساس تفاهمنامه با بانک سرمایه در سه بخش پیش بینی شده است یک بخش آن خدمات بانک داری است که طبیعتا شبکه بانکداری بر مبنای دستورات بانک مرکزی در حال ارائه آن است. کلیه مبادلات پولی، ریالی مالی و ارزی که صندوق به عنوان یکی از مشتریان از این خدمات بهره خواهد برد. در حوزه فناوری اطلاعات با همکاری بانک سرمایه که در حوزه فناوری اطلاعات رشد خوبی داشته "کارت هنر" را به عنوان اولین شناسه هنری هنرمندان کشور اجرایی خواهیم کرد.
 مشاور اقتصادی وزیر ارشاد با اشاره به پالایش هنرمندان در صندوق اعتباری هنر گفت: صندوق اساسا با خانه ها و اصناف تفاوت دارد زیرا این صندوق ابزار دولت در خدمات دهی به اهالی فرهنگ و هنر است و افراد متقاضی خدمات ملزم به عضویت در این صندوق هستند، پوشش صندوق اعتباری هنر جامع است وتنها شامل هنرمندان یک رشته نیست بلکه  قشر عظیمی از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران و نیز تمامی شاخه های فرهنگی و هنری کشور را در بر می گیرد. با پالایش انجام گرفته امروز در حدود 45000 نفر عضو صندوق اعتباری هنر هستند که توسط معاونت های تخصصی وزارت ارشاد مورد تأیید قرار گرفته اند.
خلیل ارجمندی تاکید کرد: صندوق اعتباری هنر صندوقی صرفا حمایتی است که در چارچوب قانون تشکیل و در چارچوب قانون فعالیت خود را ادامه خواهد داد و از همکاری بانک ها در خدمات دهی به جامعه فرهنگ و هنر بهره خواهد برد. 
وی ادامه داد: در سومین بخش تفاهمنامه علاقمند هستیم علاوه بر بحث بانکداری و فناوری اطلاعات، در حوزه فرهنگ و هنر، "بانک سرمایه" بطور جدی ورود پیدا کند و امیدواریم رابطه خود را با بانک سرمایه بیش از پیش توسعه دهیم.
در این مراسم دکتر بیرانوند، مدیر عامل بانک سرمایه گفت: هنرمندان عزیز سرمایه های اجتماعی و معنوی ما هستند و اهالی فرهنگ و هنر مبین شادی و نشاط و پیام رسان های فرهنگی جامعه هستند و ما از مشکلات رفاهی آنها مطلع هستیم.
ایشان افزود: ایمان داریم در سایه تلاش ها در صندوق اعتباری هنر مسائل معیشتی هنرمندان به نحو مطلوب رفع خواهد شد.
بیرانوند تصریح کرد: امیدواریم صندوق اعتباری هنر بزودی به هلدینگ سرمایه گذاری بزرگی تبدیل شود و هنرمندان ما به عنوان سهامداران این هلدینگ از ثمرات آن بهره مند شوند.
مدیر عامل بانک سرمایه گفت: بانک سرمایه در چارچوب ضوابط حاکم بر اداره بانک ها و با توجه به علاقه این بانک بعنوان بانک فرهنگی کشور در تعامل با جامعه هنرمندان کشور امیدوار است با همکاری با صندوق اعتباری هنر در قالب این تفاهم-نامه و در چارچوب برنامه راهبردی بلند مدت موجبات هم افزایی دوموسسه فراهم شود.
ایشان افزود: ما بعنوان بانک در بخش های عملکردی در کنار صندوق خواهیم بود و در کنار بحث های تسهیلاتی در چارچوب تفاهمنامه، در بخش فناوری اطلاعات مثل بحث کارت هنرمندان و... در کنار اهالی فرهنگ و هنر کشور خواهیم بود.
همکاری و سرمایه گذاری مشترک در پروژه های اقتصادی صندوق اعتباری هنر و سایر مراکز وابسته در کل کشور، از جمله مفاد تفاهم نامه و همکاری فی مابین است.
بسترسازی لازم جهت توسعه بانکداری شرکتی و تاسیس واحد بانکی الکترونیکی( کیوسک های الکترونیک) در محل های مورد تقاضای صندوق اعتباری هنر و سایر مراکز وابسته نیز مورد تاکید این تفاهم نامه است. 
پرداخت تسهیلات به هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران در قالب عقود اسلامی از طریق معرفی نامه صندوق اعتباری هنر به اعضا از دیگر مفاد این تفاهم نامه و همکاری است.
به منظور تحقق مفاد تفاهم نامه یاد شده، نمایندگان تام الاختیار طرفین چگونگی اجرایی شدن موضوعات آن را بررسی و از طریق کارگروه های مرتبط، رایزنی وپیگیری خواهند کرد.
این تفاهم نامه مشتمل بر 8 ماده برای مدت دو سال بین این دو نهاد منعقد شد.

منبع : روابط عمومی صندوق اعتباری هنر
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز