تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۸

شرایط خاص مناطق ویژه تجاری ترکیه برای سرمایه‌گذاران خارجی

ترکیه با هدف جذب سرمایه گذاری مستقیم بیشتر، به دنبال هدف تبدیل شدن به یکی از تأمین کنندگان اصلی محصولات و کالاها در جهان است.
کد خبر: ۲۰۳۸۳
وزیر تجارت ترکیه با تاکید بر تسهیلات و امکانات مختلف مناطق ویژه تجاری در کشور٬ از سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بازار داخلی و صادرات ترکیه دعوت کرد.

شرایط خاص مناطق ویژه تجاری ترکیه برای سرمایه‌گذاران خارجی
    
رخسار پکجان٬ وزیر تجارت ترکیه طی سخنانی با خبرنگار آناتولی با بیان اینکه فرصت‌ها و مشوق‌های گسترده‌ای برای نوآوری و سرمایه گذاری‌ طرح های فناورانه در مناطق ویژه اقتصادی فراهم شده است، گفت: این امکانات را برای اولین بار در بخش نرم افزار و انفورماتیک اجرا کرده و در نظر داریم در آینده نیز در سایر بخشهای با تکنولوژی برتر و ارزش افزوده بالا به اجرا درآوریم.

وی با بیان اینکه توافقنامه اتحادیه گمرکی با اروپا، موقعیت ممتاز لجستیکی، جمعیت جوان و ماهر و مزایایی مانند فضای رقابتی با اروپا و زیرساختهای با کیفیت٬ از مهمترین مزایای ترکیه هستند٬ گفت: در حالی که پتانسیل جذب سرمایه گذاری در بسیاری از کشورهای در حال توسعه وجود دارد، ترکیه به دلایل مذکور دارای شرایط ویژه و بهتری نسبت به دیگر کشورهاست.

پکجان تصریح کرد: ترکیه با هدف جذب سرمایه گذاری مستقیم بیشتر، به دنبال هدف تبدیل شدن به یکی از تأمین کنندگان اصلی محصولات و کالاها در جهان است٬ گفت: اقدامات لازم برای بهبود فضای سرمایه گذاری در کشور تحت نظارت هیئت هماهنگی برای بهبود محیط سرمایه گذاری (YOIKK) انجام می‌شود. در سایه تلاشهای انجام شده شاخص تهسیل کسب و کار ترکیه با 27 پله صعود به جایگاه سی و سومین جهان رسیده است. اقدامات لازم برای بهبود این شرایط نیز با جدیت ادامه دارد.

وی با بیان اینکه طی سالهای گذشته تسهیلات و شرایط لازم برای تاسیس آسان شرکت در ترکیه فراهم و هزینه‌های آن نیز کاهش یافته٬ اظهار داشت: دفاتر ثبت اسناد تجارت تنها مرجع ثبت شرکت بوده و تمامی فعالیتها به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد.

پکجان همچنین با اشاره به حمایتهای دولت از سرمایه‌گذاری و صادرات نیز گفت: شرکتهای دارای پتانسیل صادراتی و صادرات محور به آسانی می‌توانند سرمایه گذاری کنند. ما نیز به عنوان وزارت تجارت یک ابزار پشتیبانی داریم که با توجه به سطح صلاحیت شرکتها عمل می‌کند. وزارت ما همچنان به حمایت از صادر کنندگان و صادرات کالاها و محصولات با ارزش افزوده بالا ادامه خواهد داد. در این راستا به ویژه شرکتهای حاضر در زنجیره تأمین جهانی و شرکتهای تولیدی در بخشهای هوا فضا، هواپیمایی، الکترونیک، ماشین آلات، خودرو، معدن٬ فلزات و شیمی از حمایتهای کامل وزارتخانه برخوردار و تسهیلات لازم برای آنان فراهم می‌شود.

همکاری بین المللی برای بهبود و توسعه محیط سرمایه گذاری

پکجان همچنین تأكید كرد كه این وزارتخانه در حال گفتگوی مداوم با كشورها و مناطق مختلف برای توافقهای دوجانبه و چندجانبه بوده و از استراتژی پیمان سبز اتحادیه اروپا و مقررات قانونی زنجیره تأمین اتحادیه اروپا پیروی می‌کند.

وی با بیان اینکه ترکیه در "کارگروه تسهیل سرمایه گذاری" سازمان تجارت جهانی حضور دارد، گفت: ما از نظر قابل پیش بینی بودن قوانین اقتصادی و سرمایه‌گذاری، شفافیت و دسترسی آسان به خدمات عمومی برای سرمایه گذار فعال بوده و به بهبود فضای سرمایه گذاری توجه ویژه‌ای داریم. با آنکه شیوع ویروس کرنا طی سال گذشته موجب کاهش سرمایه‌گذاریهای و فعالیتهای اقتصادی در سراسر جهان شد اما با اصلاحات ساختاری و فراهم کردن تسهیلات لازم پیش‌بینی رشد چشمگیر پس از کرونا را داریم.

وزیر تجارت ترکیه همچنین تصریح کرد: موقعیت استراتژیک ترکیه٬ داشتن یک بازار داخلی بزرگ با مصرف زیاد، سهولت فضای سرمایه گذاری، گنجاندن یک سازوکار تشویقی فراگیر و جایگزین، سهولت صادرات به کشورهای همسایه به دلیل روابط تاریخی و داشتن نیروی کار ماهر و کم هزینه از مشوقهای و پتانسیلهای ترکیه برای توسعه سرمایه‌گذاری در کشور است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز