تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵

احتمال ورود دسته‌های دیگر ملخ صحرایی به کشور از اواخر فروردین

پیش بینی می‌شود از اواخر فروردین و اردیبهشت مجددا دسته‌های پروازی به سمت مناطق کانونی و تولیدمثل بهاره ایران ریزش کنند.
کد خبر: ۲۰۳۸۷
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت: پیش بینی می‌شود در صورت عدم کنترل پوره‌های ملخ صحرایی در عربستان و شاخ آفریقا و مساعد شدن شرایط آب و هوایی، بارش باران، سبز شدن پوشش گیاهی و وجود رطوبت در مناطق کانونی ایران، از اواخر فروردین و اردیبهشت مجددا دسته‌های پروازی به سمت مناطق کانونی و تولیدمثل بهاره ایران ریزش کنند.

احتمال ورود دسته‌های دیگر ملخ صحرایی به کشور از اواخر فروردین

مسعود لطیفیان در گفت‌وگو با ایسنا، آخرین وضعیت حضور ملخ صحرایی در کشور را تشریح کرد و گفت: عملیات مبارزه با دسته‌های  ملخ صحرایی وارد شده به کشور در  روز چهارم فروردین به اتمام رسید و سطح مبارزه در سه استان خوزستان، بوشهر و ایلام در حدود ۶۰۰۰ هکتار  و به صورت جزیی‌تر سطح مبارزه در خوزستان۳۵۰۰ هکتار، در بوشهر ۱۶۰۰ هکتار  و در ایلام ۴۰۰هکتار بود.

وی ادامه داد:در حال حاضر عملیات ردیابی در ۱۰ استان کانونی ملخ صحرایی در جنوب کشور در حال انجام و گزارشات ردیابی با استفاده از نرم افزارهای موبایل(el۳m, el۳w) به سازمان حفظ نباتات و فائو ارسال می شود. همچنین با توجه به انجام تخم ریزی دسته‌های ورودی به کشور در استان‌های ذکر شده، احتمال دارد اواخر فروردین تفریخ دسته های تخم ملخ صحرایی در برخی مناطق تخم ریزی شده صورت بگیرد و با توجه خشک بودن پوشش گیاهی در  مناطق کانونی این استان‌ها احتمال دارد پوره ها به هم ملحق شده و تشکیل باند پوره بدهند و برای تغذیه از پوشش گیاهی به مناطق سبز زراعت و باغات اطراف هجوم ببرند.

 معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: پیش بینی می شود در صورت عدم کنترل پوره‌ها در عربستان و شاخ آفریقا و مساعد شدن شرایط آب و هوایی، بارش باران و سبز شدن پوشش گیاهی و وجود رطوبت در مناطق کانونی ایران، از اواخر فروردین و اردیبهشت مجددا دسته های پروازی به سمت مناطق کانونی و تولیدمثل بهاره ایران ریزش کنند. همچنین در صورت نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی مهاجرت دسته‌های پروازی به سمت مناطق تولیدمثل تابستانه در مرز بین هند و پاکستان صورت می گیرد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز