تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵

جزییات برنامه اقدام مشترک ۵ ساله ایران و عراق

در این سند همچنین بر همکاری و مشارکت در مسابقات ملی مهارت در دو کشور ، برگزاری دوره‌های آموزشی ciu و kab برای مربیان عراقی ، تبادل مربی در رشته های مورد نیاز تاکید شده است .
کد خبر: ۲۰۴۷۱
محمد شریعتمداری وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی که به منظور گفت و گو پیرامون موضوعات مشترک و گسترش تعاملات و روابط در حوزه های مرتبط با این وزارتخانه، به عراق سفر کرده است در دیدار با همتای عراقی خود برنامه اقدام مشترک را امضا کرد.

جزییات برنامه اقدام مشترک ۵ ساله ایران و عراق

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی این برنامه اقدام مشترک که برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۵  تدوین و به امضای وزرای کار دو کشور رسید به توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، کارآفرینی و اشتغال، روابط کار، رفاه اجتماعی و بیمه‌ها می پردازد.

محورهای برنامه اقدام مشترک برای دوره پنج ساله شامل برگزاری کمیته مشترک دو وزارتخانه در قالب تبادل هیئت یا به صورت مجازی، همکاری در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نظام مهارتی، تدوین و بومی سازی منابع و استانداردهای آموزشی برای مربیان و مهارت آموزان بر اساس استانداردهای جهانی و نیاز بازار کار کشور عراق خواهد بود . 

در این سند همچنین بر همکاری و مشارکت در مسابقات ملی مهارت در دو کشور ، برگزاری دوره‌های آموزشی ciu و kab برای مربیان عراقی ، تبادل مربی در رشته های مورد نیاز تاکید شده است . 

علاوه بر این دو طرف در حوزه روابط کار شامل  طبقه بندی مشاغل بر اساس استانداردهای بین المللی ، آموزش بازرسی کار، اجرای قوانین جاری کار، شیوه‌های مذاکرات دسته جمعی ،گفتگوهای اجتماعی و مراجع حل اختلاف کار ،قانون کار تبادل تجربه در زمینه کار شایسته ، آینده کار  و  تبادل تجربه در رابطه با سه جانبه گرایی به همکاری می پردازند . 

 همکاری و تبادل تجربیات در حوزه رفاه و تامین اجتماعی شامل توان بخشی حرفه‌ای،  برگزاری کارگاه های حمایتی،  شیوه‌های خدمات مشاوره ای به معلولان و همکاری در زمینه تجهیزات کمک توانبخشی به معلولان ، راهکارهای  حمایتی در مورد زنان و کودکان بی‌سرپرست و تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه نحوه تشکیل ،ثبت و  فعالیت تعاونی‌های اشتغالزا برای کارجویان معلولین و زنان سرپرست خانواراز دیگر موضوعاتی است که در این سند برآن تاکید شده است . 

دو طرف همچنین در این برنامه اقدام مشترک در زمینه  آموزش تخصصی توانبخشی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، رشد و تکامل یکپارچه کودکان ودرحوزه تامین اجتماعی از جمله نحوه تامین مالی گسترش پوشش بیمه‌ای پوشش بیمه‌ای اقشار خاص و بخش غیررسمی برآیند وصول حق بیمه ارائه حمایت‌ها به آسیب‌دیدگان شغلی و پیشگیری از آن توافق کردند.

آموزش پیاده سازی شیوه های نوین دیجیتالی در حوزه بیمه‌های اجتماعی، برگزاری نشست میان تعاونی‌های اشتغالزا و معلولین به منظور انتقال تجربه و همکاری مشترک از دیگر موضوعات مورد توافق در این برنامه اقدام مشترک است. 

همکاری و تبادل تجربیات در حوزه کارآفرینی و اشتغال شامل   آموزش مربیان عراقی در زمینه آمارگیری و تحلیل بازار کار با استفاده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران ، برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی تخصصی برای آموزش نیروی مورد نیاز در زمینه نظام اطلاعات بازار کار،  طرح ها و برنامه های اولویت دار برای اشتغال و کارآفرینی مانند مشاغل خانگی ، تعاونی ها و نیز  راه‌های تقویت بخش های خصوصی و تعاونی برای ایجاد فرصت‌های شغلی ، شیوه های تامین مالی و سرمایه گذاری در فعالیت های کارآفرینی و کمک در ایجاد دفاتر یا صندوق‌های مالی برای رشد فرصت‌های شغلی و نیز  نحوه نظارت بر موسسات کاریابی خصوصی آشنایی با شیوه های نوین کاریابی ها و مشاوره شغلی و حرفه ای و پیشگیری از اشتغال غیر رسمی از جمله محوری ترین موضوعاتی است که در سند برنامه اقدام مشترک میان دو طرف مورد تاکید قرار گرفته است .
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز