تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱

رمزارزهای جذاب؛ جریان سرمایه پس از بیت‌کوین جذب کدام ارزهای دیجیتالی می‌شود؟

با راکد شدن بهای معروف‌ترین ارز مجازی مورد معامله در جهان طی هفته‌های اخیر، نقدینگی رو به افزایش در این بازار به سمت ارزهای دیجیتالی کمتر شناخته شده سرازیر شده است.
کد خبر: ۲۰۴۸۱
رسیدن به نقطه عطف جدید ۲ تریلیون دلاری تنها سه ماه پس از آن است که سرمایه در گردش بازار ارز‌های رمزنگاری شده برای نخستین بار از ۱ تریلیون دلار فراتر رفت بدون تردید نشان از اقبال عمومی به سرمایه‌گذاری در این بازار رو به رشد دارد.

رمزارزهای جذاب؛ جریان سرمایه پس از بیت‌کوین جذب کدام ارزهای دیجیتالی می‌شود؟

اگرچه افزایش چشمگیر قیمت بیت‌کوین که از نوامبر سال گذشته آغاز شد مهمترین عامل جذاب شدن سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارزها بوده ولی با راکد شدن بهای معروف‌ترین ارز مجازی مورد معامله در جهان طی هفته‌های اخیر، نقدینگی رو به افزایش در این بازار به سمت ارزهای دیجیتالی کمتر شناخته شده سرازیر شده است.

در حالی که قیمت هر بیت‌کوین با ۳۲۳ درصد رشد از ۱۱ هزار و ۸۰۰ دلار در آغاز نوامبر گذشته به ۵۰ هزار دلار در پایان ماه مارس رسید ولی از نیمه مارس گذشته تا کنون در محدوده ۴۶ تا ۶۰ هزار دلاری نوسان کرده است. اما همزمان قیمت ارز دیجیتالی «اِتِریوم» در هفته نخست آوریل برای نخست بار از مرز هزار و ۸۰۰ دلار فراتر رفت و در جریان معاملات هفته گذشته نیز رکورد قیمتی دو هزار و ۱۵۰ دلاری را نیز ثبت کرد. این رمزارز نیز در ابتدای ژانویه گذشته یعنی کمتر از سه ماه و نیم پیش ۶۰۰ دلار قیمت داشت و ۲۵۸ درصد ارزان‌تر بود.


بهای «بایننس کوین» نیز که در ابتدای فوریه گذشته ۵۰ دلار بود اخیرا به آستانه ۵۰۰ دلار رسیده است. همچنین قیمت «ریپل» هم از ۲۰ سنت در ژانویه گذشته به ۱.۴۰ دلار جهش کرده و هفت برابر شده است. تِتِر، ترون و اِستلار نیز در همین مدت رشد قیمت چشمگیری را تجربه کرده‌اند.

با افزایش اقبال به بیش از ۲۹ رمزارز پرطرفدار از میان چند هزار ارز دیجیتالی موجود در جهان، سهم بیت‌کوین در جذب سرمایه موجود در بازار ارز‌های مجازی به ۵۶ درصد رسیده است. اتریوم موفق شده سهم بازار خود را به نزدیک ۲۴۸ میلیارد دلار برساند و بایننس کوین و ریپل نیز به ترتیب ۷۲.۵ و ۶۴.۳ میلیارد دلار از سرمایه‌های جذب شده در بازار رمز ارزها را از آن خود کرده‌اند.

بدین ترتیب تنوع لازم برای طراحی سبدی از ارزهای رمزنگاری شده با هدف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و کسب سود مطمئن‌تر فراهم شده است.

مساله‌ای که در کنار یافتن چشم‌انداز دقیق‌تر از آینده بازار رمز‌ارزها بحث‌های دامنه‌داری را رونق بخشیده که فراتر از وب‌سایت‌های تحلیل بازار پای آن به شبکه‌های اجتماعی باز شده و این روزها نیز به تشکیل اتاق‌های گفتگوی متعددی در کلاب‌هاوس منجر شده است.


هر چند در عرصه جهانی افزایش اعتماد به رمز‌ارزها و کاهش سوددهی بازارهای موازی از جمله طلا، نفت و سهام به دلیل رکود فراگیر حاصل از شیوع ویروس کرونا موجب هجوم سرمایه‌ها به بازار ارزهای دیجیتالی شد ولی در ایران فراتر از این رکود، نوعی تلاش برای حفظ ارزش پول در مقابل جهش مستمر تورم خارج از فعالیت‌های تحت نظارت دولت و سازمان مالیاتی و نیز تامین راهی امن برای انتقال سرما‌یه‌های فردی در شرایط وجود محدودیت‌ تحریم‌های اقتصادی آمریکا هم به اشتیاق ورود به این بازار جذاب افزود.

اما خرید ارزهای دیجیتالی توسط ایرانی‌های ساکن در کشور که در برخی موارد با انگیزه غلبه بر تحریم‌های آمریکا نیز صورت می‌گیرد، با همین مانع نیز مواجه است. محدودیت تحریم‌ها مانع از خرید آزاد و بدون دردسر رمز‌ارزها شده است. به همین دلیل برخی صرافی‌ها و شرکت‌های واسطه که از طریق نمایندگی‌های خارجی خود به بازار آزاد رمز‌ارزها دسترسی دارند، انتقال ارز خریداران ایرانی را به خارج از کشور و بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی بر عهده گرفته‌‌اند.

با وجود این که مقام‌های دولت ایران بارها نسبت به ریسک موجود در بازار رمزارز‌ها هشدار داده ولی برآورد‌های غیر رسمی حاکی از این است که حجم مبادله روزانه رمزارزها توسط ایرانی‌ها حدود ۴۰ میلیون دلار است.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز