تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶

واکسن کرونا در ایران سر از بازار سیاه در آورد: دوزی ۶۰ میلیون تومان

کد خبر: ۲۰۵۳۲
دلال‌های ناصر خسرو فعال شده‌اند. این بار موضوع بر سر فروش واکسن کرونا است. هر دوز واکسن کرونا حدود ۶۰ میلیون تومان. از پارتی‌بازی و رشوه نیز سخن می‌رود. می‌گویند مرکز توزیع این واکسن‌ها بیمارستان‌های دولتی است.
 
به گزارش معاصرنیوز به نقل از دویچه وله، ایران با کمبود واکسن کرونا روبه‌رو است. آخرین آمار رسمی منتشر شده حکایت از سطح بسیار نازل واکسیناسیون کرونا در ایران دارد. آمارها دیر به‌روزرسانی می‌شوند. بر اساس برخی آمارها تزریق واکسن کرونا در ایران حتی نازل‌تر از یک درصد از جمعیت است.

اولویت در تزریق واکسن کرونا نیز ناروشن است و همین موضوع باعث ناخشنودی مردم شده است. به عنوان نمونه حمیدرضا ادراکی، مسئول بنیاد بیماری‌های نادر گفته است که «انجمن‌های بیماری‌های نادر نسبت به نحوه واکسیناسیون کرونا و فقدان توزیع واکسن به این بیماران آسیب‌پذیر معترض هستند.»

او گفته است که در ایران، حدود ۳۵۵ نوع بیماری نادر تشخیص داده شده است. این در حالی است که به‌رغم آسیب‌پذیر بودن این بیماران هیچ برنامه‌ای برای تزریق واکسن کرونا به آن‌ها پیش‌بینی نشده است.

بازار سیاه

سایت "تجارت نیوز" اقدام به تهیه یک گزارش میدانی از بازار سیاه واکسن کرونا در ایران کرده است. گزارشگر "تجارت نیوز" نوشته است:

«کل ناصر خسرو را هم که بگردی، واکسن کرونا نیست. نه که نباشد. هست. اما قیمت دارد. ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومن. داری؟»

دلالان به متقاضیان خرید واکسن کرونا می‌گویند: «اینجا که واکسن نیست. باید زنگ بزنم به رابطم توی بیمارستان. اون باید واکسن را بکشه بیرون از اونجا. زمان می‌بره. کار یکی دو روز نیست. عجله که نداری؟»
 
 برخی از دلالان هم به مشتریان می‌گویند: «دو هفته دیگه زنگ بزن. الان تو بازار موجود نیست. آن وقت شاید باشد.»

"تجارت نیوز" در ادامه می‌نویسد که «یکی از دلالان ناصر خسرو می‌تواند واکسن را جور کند. دو دوز واکسن اسپوتنیک روسی. می‌گوید همین امروز به رابطم زنگ می‌زنم. او باید واکسن را از بیمارستان بکشد بیرون. یعنی بیرون که نه. چون در دمای خاصی باید نگهداری و تزریق شود. میری بیمارستان واکسن رو می‌زنی. قیمتش ولی ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است. حالا دو میلیون کمتر یا بیشتر.»

چند دوز می‌خواهی؟

برخی از دلالان حتی از مشتریان می‌پرسند که «چند دوز می‌خواهی؟» یکی از دلالان گفته است: «آقایی دیروز اینجا بود که ۶ دوز می‌خواست. برای سه چهار نفر.»

دبیرکل خانه پرستار ایران به تجارت نیوز گفته است که «واکسن‌های کرونا به صاحبان اصلی خود نرسیده و از کانال‌هایی به افرادی غیر از کادر درمان رسیده است.»

پزشکی که در بخش بیماران کرونایی یکی از بیمارستان‌های دولتی کار می‌کند به تجارت نیوز گفته است که خود او و همکارانش «زمانی که برای تزریق دوز دوم رفته‌اند، دو سه نفر غریبه در صف تزریق بوده‌اند.» همین پزشک گفته که اطمینان دارد این افراد از کادر درمان آن بیمارستان نبوده‌اند. از پرداخت رشوه به کادر درمانی و پارتی بازی نیز سخن می‌رود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز