تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲

پیشنهاد تبدیل خیابان ولیعصر تهران به پیاده‌راه

راه حل حفظ درختان خیابان ولیعصر تبدیل خیابان وليعصر به پیاده راه و باغ راه است.
کد خبر: ۲۰۵۳۴
 
شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: عبور و مرور وسایل سنگین از خیابان ولیعصر باعث کوبیده شدن خاک می‌شود و چون تنفس درخت از ریشه درخت می گیرد، اگر خیابان ولیعصر تبدیل به باغ راه شود می توان کارهای ویژه ای برای حفظ درختان آن انجام داد. 

به گزارش ایسنا نصرالله آبادیان درباره وضعیت درختان خیابان ولیعصر در این منطقه با بیان اینکه مصوبات کمیته صیانت از درختان ولیعصر در سازمان بوستان‌ها به شهرداری ابلاغ و اجرا می شود، گفت: ۱۰۶ اصله درخت کهنسال در منطقه ۱۱ وجود دارد که دارای پرونده گیاه پزشکی هستند، نقشه جانمایی برای آنها تهیه و به صورت ماهانه و هفتگی توسط کارشناسان مرکز آموزش کلینیک گل و گیاه منطقه و کمک هیات های علمی دانشگاهها پایش می شوند همچنین ۴۱ اصله درخت خطرآفرین خشک، سربرداری شده است و هیچ درخت خشکی با تاج در این منطقه وجود ندارد و اطلاعات درختان خشک به کمیسیون ماده ۷ سازمان بوستان‌ها برای اخذ رای جمع آوری آن‌ها ارسال شده است.

وی با بیان اینکه معمولا نقاطی که درخت‌های کهنسال وجود دارند به ساختمان‌های قدیمی مشرف و بافت قدیمی و میراثی دارند، اظهارکرد: اصلاحاتی روی بسیاری از این درختان بر اساس نوع ساختمان اطرافشان و انحرافی که داشتند در جاهایی که مزاحمتی برای شهروندان و وسایل نقلیه ایجاد نمی کرد، انجام شده است اما این کار در همه نقاط امکان پذیر نیست چراکه برای رفع انحراف درختانی که از حالت قائم خارج شده اند یا باید جک زده شود و جک نیز باید زاویه ای با درخت داشته باشد تا بتواند روی کاهش انحراف اثر بگذارد باشد و یا درخت را با اتصال سیم به یک نقطه مطمئن مهار کرد اما نقطه مناسب برای این کار در اکثر نقاط وجود ندارد و این کار نیاز به ایمن سازی فضای اطراف دارد و نمی توان پیاده رو را بست.

آبادیان اضافه کرد: تند باد و سایر عوامل طبیعی در همه جای دنیا باعث سقوط درخت می شود و درختی که در منطقه ۶ سقوط کرد نیز کاملا به سمت خیابان منحرف شده بود و اگر در خلاف جهت خم شدنش از جک استفاده و یا با سیم مهار می شد، سقوط نمی کرد.

شهردار منطقه ۱۱ راه حل اصلی عبور از این مشکل و حفظ درختان خیابان ولیعصر را تبدیل شدن این خیابان به پیاده راه و باغ راه دانست و اظهارکرد: خیابان ولیعصر باید تبدیل به پیاده راه یا باغ راه شود تا وسایل سنگین در آن وارد نشود. اتوبوس های تندرو با سرعت بالایی از کنار درخت کهنسال رد می شوند و از آنجا که تاج درخت در محدوده خیابان قرار گرفته، باعث سقوط  درخت می شود و با این مشکلات نگهداری درختان کهنسال خیابان ولیعصر، دشوارتر می شود. عبور و مرور وسایل سنگین همچنین باعث کوبیده شدن خاک می‌شود و تنفس را از ریشه درخت می گیرد و اگر خیابان ولیعصر تبدیل به باغ راه شود می توان کارهای ویژه ای برای حفظ درختان آن که جزو میراث باارزش طبیعی است، انجام داد.

وی در ادامه با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای تشخیص پوسیدگی تنه و ریشه درخت وجود دارد که البته هزینه بر است، گفت: در چند سال اخیر آزمایش‌ها نشان دادند که پوسیدگی ریشه بر اثر عواملی مانند بیماری‌های قارچی، تغییر نوع آب‌های سطحی و ورود فاضلاب و مواد آلاینده به آن، کوبیدگی بیش از حد خاک پای درخت بر اثر عبور وسایل نقلیه سنگین، مصالح ساختمانی مانند جدول، سیمان و آسفالت و احداث ساختمان‌های چند طبقه کنار آن‌ها ایجاد شده است. در زمان کاشت اولیه، درختان ولیعصر کنار قناتی بودند که آب آن از تجریش به صورت طبیعی و سالم جاری می شد و مواد آلوده کننده آب وجود نداشت اما در سه دهه اخیر با گسترش جمعیت، ساخت وساز و ورود آلودگی به آب، به مرور ریشه درختان دچار پوسیدگی شده است. 
 
به گزارش سایت شهر آبادیان در پایان درباره جبران خسارت‌هایی که سقوط درخت ایجاد می کند، یادآور شد: پیمانکارهایی که در محدوده خیابان ولیعصر کار می کنند، از طریق بیمه مسئولیت و شهرداری نیز بر اساس قراردادی که با بیمه شهر دارد می توانند خسارت مردم را پرداخت کنند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز