تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۷.۷۹°
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱

اتحادیه اروپا طرح پاسپورت‌های واکسن را اجرایی می‌کند

پاسپورت‌های واکسن، که برخلاف نامشان بیشتر شبیه یک گواهینامه رانندگی خواهند بود، قرار است در بدو ورود شهروندان به رستوران‌ها، بارها، فرودگاه‌ها و جشنواره‌ها کنترل شوند.
کد خبر: ۲۰۶۱۵
اتحادیه اروپا قصد دارد تا پایان ماه ژوئن (خرداد) طرح پاسپورت‌های واکسن را در سراسر کشورهای عضو این اتحادیه عملیاتی کند.

اتحادیه اروپا طرح پاسپورت‌های واکسن را اجرایی می‌کند

دیدیه ریندرز، کمیسر قضایی اروپا، روز سه شنبه ۲۵ فروردین (۱۴ آوریل) به نمایندگان پارلمان اروپا گفت این طرح از ابتدای ماه ژوئن به صورت آزمایشی راه‌اندازی می‌شود و تا ۲۱ همان ماه به صورت کامل اجرایی خواهد شد.

پاسپورت‌های واکسن، که برخلاف نامشان بیشتر شبیه یک گواهینامه رانندگی خواهند بود، قرار است در بدو ورود شهروندان به رستوران‌ها، بارها، فرودگاه‌ها و جشنواره‌ها کنترل شوند.


دیدیه ریندرز به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «این یک اقدام فوری است چرا که ما می‌خواهیم قبل از فرا رسیدن تابستان آماده باشیم. ما قصد داریم کاری کنیم که مقررات تا آخر ماه ژوئن تنظیم و اجرایی شوند.»

پیشتر مخالفت‌هایی با این اقدام اتحادیه اروپا ابراز شده بود و شماری از منتقدان این روش صدور پاسپورت واکسن و کنترل افراد را تبعیض‌آمیز خوانده بودند.

مخالفان می‌گویند چنین روندی مغایر با حقوق بشر است چرا که بین شهروندانی که واکسن زده‌اند و بقیه شهروندان تبعیض قائل می‌شود و نهایتا به نوعی اختلاف طبقاتی و اجتماعی گسترده دامن می‌زند.

کمیسیر قضایی اروپا در این باره گفت: «این کمیسیون بسیار سخت در تلاش واکسینه کردن هرچه گسترده‌تر جمعیت اروپا است تا احتمال بروز تبعیض در خصوص افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند کمتر شود.»


تینکه استریک، نماینده هلند در پارلمان اروپا، به یورونیوز گفت که پاسپورت واکسن کشورهای اتحادیه باید برای جلوگیری از هرگونه تبعیض، باید در کل اتحادیه اروپا مجاز باشند.

آقای استریک افزود: «هنگامی که کشورهای عضو شروع به استفاده از این گواهینامه‌ها در کشورهای خود می‌کنند نباید تبعیضی میان اتباع اتحادیه اروپا و شهروندان خود قائل شوند.»

مقامات اروپایی گفته‌اند این گواهی سبز دیجیتال تنها یک پاسپورت واکسیناسیون ساده نخواهد بود و اطلاعاتی نظیر تاریخچه تست کرونای فرد و همچنین ابتلای او در گذشته را در بر خواهد داشت.

پیشتر کمیسیون اروپا از نهادهای زیرگروه اتحادیه خواسته بود مجوزهای دیجیتال عبور، موسوم به «گواهی سبز» (Green Certificates) را تا پایان ماه مه عملیاتی کند اما در حال حاضر این گزینه از دستور کار کنار گذاشته شده است.

برخی از کشورهای عضو اتحادیه نظیر یونان و اسپانیا که بیشتر به گردشگری وابسته هستند و می‌خواهند روند ورود گردشگران تسریع شود، برای شروع زودتر این طرح تلاش می‌کردند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز