تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷

افزایش امید به تولید واکسن اچ‌آی‌وی، به لطف واکسن‌های کرونا

کد خبر: ۲۰۶۲۵

آیا داروهای فشار خون خطر سرطان پوست را افزایش می‌دهند؟ چاقی، دوره‌های پریود را سنگین‌تر می‌کند! مراقب علائم هشداردهنده لختگی خون باشید. رژیم‌های کم‌چرب، سطح تستوسترون مردان را کاهش می‌دهد.

به گزارش معاصر نیوز به نقل از دویچه وله، به دنبال نتایج کارآزمایی بالینی موثر و میلیون‌ها واکسیناسیون موفق با واکسن‌های کووید ۱۹ مبتنی بر mRNA، محققان اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه این اقدام می‌تواند راه را برای کشف درمان سایر بیماری‌های مهلک فراهم کند.

به گزارش پاپیولر ساینس؛ در کارآزمایی بالینی واکسن جدید اچ‌آی‌وی که فاز یک آن در سال ۲۰۱۸ آغاز شد، محققان به ۴۸ نفر از شرکت‌کنندگان واکسن تزریق کردند و نتایج نشان داد که این واکسن تولید سلول‌های ایمنی نادر را تحریک و سپس روند ایجاد آنتی‌بادی برای مبارزه با ویروس را آغاز می‌کند. این پاسخ در ۹۷ درصد از شرکت‌کنندگان در این کارآزمایی دیده شد.

اکنون محققان اعلام کرده‌اند که با شرکت مدرنا؛ از تولید‌کنندگان واکسن کووید ۱۹ مبتنی بر mRNA، برای سرعت بخشیدن به تولید واکسن اچ‌آی‌وی همکاری خواهند کرد.

ویروس اچی‌آی‌وی از ابتدای شیوع ایدز تقریباً ۷۵.۷ میلیون نفر را در سطح جهان آلوده کرده و ۳۲.۷ میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است. اگرچه میزان مرگ‌و‌میر در حال حاضر بسیار کمتر شده است (تقریباً ۳۸ میلیون نفر در حال حاضر با ویروس اچ‌آی‌وی زندگی می کنند).

این ویروس در کمتر از ۲۴ ساعت تکثیر می‌شود و با سرعت زیادی جهش می‌یابد. اما تلخ‌ترین واقعیت این است که اچ‌آی‌وی به طور مستقیم سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد و سلول‌هایی را که معمولاً به عنوان خط اصلی دفاع از بدن عمل می‌کنند، از بین می‌برد.

علاوه بر این، دانشمندان مرکز سرطان MD Anderson دانشگاه تگزاس، از فناوری mRNA برای پیشگیری و درمان سایر بیماری‌های صعب‌العلاج مانند سرطان و جلوگیری از عود این بیماری‌ها نیز بهره خواهند برد.

احتمال عود سرطان براساس نوع سرطان متفاوت است و بیشتر در سرطان تخمدان، سرطان مثانه و گلیوبلاستوما دیده می‌شود. عود زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار کمی سلول سرطانی پس از درمان در بدن باقی مانده، تکثیر یافته و در بعضی موارد به مناطق دیگر بدن منتقل شود.

محققان امیدوارند که با تولید واکسن بر اساس فناوری mRNA، سیستم ایمنی بدن را آماده کنند تا با یافتن سلول‌های سرطانی باقیمانده، آنها را پاکسازی و بیمار را درمان کنند.

آیا داروهای فشار خونخطر سرطان پوست را افزایش می‌دهند؟

محققان کانادایی به تازگی ثابت کرده‌اند برای افرادی که از داروهای خاص فشار خون استفاده می‌کنند، مصرف محصولات حاوی ضدآفتاب اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش HealthDay؛ این داروها می‌توانند خطر ابتلای فرد به سرطان پوست را به شدت افزایش دهند. محققان کانادایی با مطالعه بر روی بیش از ۳۰۳ هزار بزرگسال بالای ۶۵ سال در شهر انتاریو دریافتند کسانی که انواع خاصی از داروهای ضد فشار خون معروف به مدرهای تیازیدی را برای مدت طولانی مصرف می‌کنند، در معرض خطر ابتلا به سرطان سلول پایه‌ای، سرطان سلول سنگفرشی و ملانوم هستند.

نویسندگان مطالعه تأکید کردند: در این مطالعه، چهار داروی فشار خون دیگر از جمله مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE)، مسدودکننده‌های بتا، مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II (ARB) و مسدودکننده‌های کانال کلسیم ارتباطی با خطر سرطان پوست ندارند.

به گفته محققان، اگر فقط چند سال از این داروها استفاده می‌کنید، تأثیر زیادی در افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست نخواهد داشت. اما برای کسی که به مدت ۱۰ سال، ۲۵ میلی‌گرم در روز هیدروکلروتیازید مصرف کرده، خطر ابتلا به سرطان کراتینوسیت ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.  این خطر برای کسانی که به مدت ۲۰ سال از این داروها استفاده می‌کنند، ۷۵ درصد افزایش می‌یابد. 

محققان اظهار امیدواری کردند که این مطالعه افرادی را که از این داروی رایج استفاده می‌کنند، ترغیب کند تا از ضدآفتاب‌ها به خوبی استفاده و از برنزه کردن پوست به شدت اجتناب کنند چون هرگونه قرار گرفتن در دستگاه‌های برنزه پوست می‌تواند باعث تغییرات پیش‌سرطانی و سرطانی در پوست شود.
 
چاقی، دوره‌های پریود را سنگین‌تر می‌کند!

زنان چاق ممکن است دوره‌های پریود بسیار سنگین‌تری را تجربه کنند و این را تحقیقات جدید دانشمندان بریتانیایی ثابت کرده است.

به گزارش مدیسین‌نت؛ علاوه بر افزایش التهاب، اضافه وزن ممکن است روند ترمیم رحم را کند نماید.

زمانی که دانشمندان دانشگاه ادینبورگ رابطه شاخص توده بدنی (BMI) و ارتباط آن با میزان از دست دادن خون ۱۲۱ زن با چرخه قاعدگی منظم را اندازه‌گیری کردند، دریافتند که با افزایش BMI، از دست دادن خون قاعدگی نیز افزایش می‌یابد. (BMI معیار اندازه‌گیری وزن نسبت به قد است.)
برای تأیید این یافته‌ها تحقیقات بیشتری لازم است، اما به گفته محققان کاهش وزن و مصرف داروهای ضد‌التهاب ممکن است دوره‌های ماهیانه در زنان چاق را سبک کند.

آنها تاکید کردند: دلایل دیگری نیز برای تجربه دوره‌های سنگین وجود دارد، از جمله فیبروم رحمی، پولیپ یا سرطان رحم. از این رو کاهش وزن و توجه صرف به شاخص توده بدنی، نباید جای معالجه و پیگیری سایر علل دوره‌های سنگین پریود را بگیرد و درمان‌های اصلی را به تاخیر بیندازد.
این مطالعه در تاریخ ۹ آوریل در مجله  Endocrinology منتشر شده است.
 
مراقب علائم هشداردهنده لختگی خون باشید

نگرانی در مورد ارتباط بین برخی واکسن‌های کرونا و لخته شدن خون، ضرورت آگاهی از علائم این عارضه را از همیشه بیشتر کرده است.

به گزارش نشریه بریتانیایی میرور، لخته شدن خون یا DVT در اعماق رگ‌های شما شکل می‌گیرد و بیشتر اوقات در پاها ایجاد می‌شود. این عارضه می‌تواند جریان خون به قلب را تا حدی یا به طور کامل مسدود کرده و به دریچه‌های یک طرفه رگ‌ها آسیب برساند. همچنین می‌تواند به اندام‌های اصلی مانند ریه‌ها برود که بسیار خطرناک است. این عارضه نیاز فوری به درمان دارد.

برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض خطر لخته شدن خون هستند و ژنتیک نیز در این امر نقش دارد. برخی از عوامل خطرزا مانند دریافت برخی داروها بعلاوه چاقی و سن می‌تواند توانایی لخته شدن خون در بدن را افزایش دهد.

از دیگر عواملی که می‌تواند خطر ایجاد لخته خون را افزایش دهد، بارداری، سیگار کشیدن، داروهای ضد بارداری خوراکی، بیماری التهابی مزمن، دیابت، فشار خون بالا و کلسترول بالا است.
درد ضربان‌دار یا گرفتگی، تورم، قرمزی و  احساس گرما در پا یا بازو، تنفس سریع، سردردهای طولانی‌مدت، درد شدید قفسه سینه (که ممکن است هنگام نفس کشیدن بدتر باشد) و سرفه خونی از علائم لخته شدن خون هستند. علائم دیگر شامل تاری دید و حالت تهوع است. اگر بیش از ۴ روز علائم را تجربه کنید، باید به دنبال کمک پزشکی باشید.

اگر در معرض خطر لخته شدن خون هستید؛ به توصیه‌های تیم مراقبت خود در مورد پیشگیری از لخته شدن خون عمل کنید. این توصیه‌ها ممکن است شامل پوشیدن جوراب‌هایی که جریان خون شما را بهبود می‌بخشد و یا مصرف داروهایی برای کاهش خطر لخته شدن (داروهای ضدانعقاد خون) باشد. همچنین مواردی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از لخته شدن انجام دهید: فعال بمانید. برای مدت طولانی بدون حرکت ننشینید. هر دو ساعت یکبار از جای خود برخیزید. برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، مقدار زیادی آب بنوشید. اگر اضافه وزن دارید، وزن خود را کاهش دهید. یک رژیم غذایی کم‌چرب و پرفیبر با مقدار زیادی سبزیجات و میوه‌ها نیز به شما کمک می کند. زیاد الکل مصرف نکنید. این کار می تواند باعث کمبود آب بدن شود. سیگار استعمال نکنید.
 
رژیم‌های کم‌چرب، سطح تستوسترون مردان را کاهش می‌دهد

مطالعه جدیدی که توسط محققان بریتانیایی منتشر شده، نشان داده است که رژیم‌های غذایی کم‌چرب باعث کاهش سطح تستوسترون در مردان می‌شود.

به گزارش مدیکال‌اکسپرس؛ سطح بهینه تستوسترون برای سلامت مردان بسیار مهم است. به طوری که باعث بهبود عملکرد ورزشی، سلامت روان و بهبود سلامت جنسی مردان می‌شود. این در حالی است که سطح پایین تستوسترون با خطر بیشتر بیماری‌های قلبی، دیابت و آلزایمر مرتبط است.

از دهه ۱۹۷۰، میزان متوسط ​​تستوسترون در مردان کاهش و میزان هیپوگنادیسم (تستوسترون پایین) افزایش یافته است.

مطالعه اخیر یک مرور سیستماتیک و فراتحلیلی بود که نتایج حاصل از شش مطالعه کاملاً کنترل شده را با مجموع ۲۰۶ شرکت‌کننده ترکیب کرد. این مطالعات ابتدا مردان را در رژیم غذایی پرچربی (۴۰ درصد چربی) قرار داده و سپس آنها را به رژیم غذایی کم‌چربی (۲۰ درصد چربی) منتقل کرد و نشان داد که سطح تستوسترون آنها به طور متوسط ​​۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت. این مطالعه به ویژه نشان داد که رژیم‌های غذایی وگان باعث کاهش تستوسترون تا ۲۶ درصد می‌شود.

به گفته نویسندگان این تحقیق، مصرف زیاد چربی‌های اشباع‌نشده موجود در روغن زیتون، آووکادو و آجیل ممکن است باعث افزایش تولید تستوسترون شود. با این حال، چربی های اشباع‌نشده امگا ۶ که عمدتا در روغن‌های گیاهی یافت می شود، ممکن است به توانایی سلول‌ها در تولید تستوسترون آسیب برساند.

محققان می‌گویند، فواید رژیم‌های غذایی کم‌چرب با هدف کاهش سطح کلسترول، باید در برابر نکات منفی احتمالی آنها مانند کاهش سطح تستوسترون در نظر گرفته شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : واکسن ایدز اچ ای وی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز