تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۸.۷۹°
۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶

از گرانی مواد غذایی در ماه رمضان تا ادعاهای تکراری مسئولان

کد خبر: ۲۰۶۵۳
 سال ۹۹ را با گرانی گاه و بیگاه اقلام ضروری مردم در حالی پشت سر گذاشتیم که یک‌بار لبنیات، بار دیگر مرغ‌ و هر از گاهی برنج و تخم مرغ از سفره‌ها پَر کشیدند، اما گویی درد و رنج مردم قرار نیست تمام شود واین داستان در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه دارد. 

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز،همه ساله در آستانه ماه مبارک رمضان به دلیل افزایش تقاضا، برخی از کالاهای ضروری خانوار به دلیل کارشکنی‌های واسطه‌گران و دلالان افزایش می‌یابد.

در این روزها که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم برخی از کالاهای ضروری همانند گوشت، مرغ و میوه و …گران شده است که همین موضوع سبب نارضایتی شهروندان تبریزی شده است.

مردم هم که همیشه فروردین ماه، سخت ترین ماه سال برایشان به لحاظ درآمد و پس انداز است، روزهای انتهایی ماه را به سختی گذرانده‌اند و برخی‌ها نیز به‌رغم ورود به ماه دوم سال، هنوز حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، بنابراین شاید کوچکترین تغییر  در قیمت کالاها، برایشان بسیار سخت باشد و همین امر، فشار مضاعفی را به آنها وارد کند.
                                                                
   مردم تحمل قیمت های نجومی را ندارند

تب بالای بازار مواد غذایی سبب شگفتی مردم شده،مردمی که عادت نگاه کردن به برچسب‌های ۳۰ هزارتومانی، ۵۰ هزارتومانی و حتی ۱۰۰ هزارتومانی در بازار را ندارند.

از سوی دیگر قدرت خرید مردم این روزها به نازل‌ترین میزان خودش طی یک دهه اخیر رسیده است و این امر سبب شده تا بسیاری از مردم حتی شکل برخی از مواد غذایی را نبینند و امسال فقط به یادآوری مزه آنها در سال‌های قبل بپردازند.

یکی از شهروندان تبریزی با اشاره به افزایش قیمت برخی اقلام غذایی افزود: نرخ بسیاری از مواد غذایی در سال جاری و قبل از شروع ماه مبارک رمضان گران شده، بنابراین بیم آن می‌رود در ماه مبارک رمضان این گرانی افزایش یابد.

وی  اظهار کرد: گرانی‌ها زندگی مردم را سخت‌تر از قبل کرده است اما وقتی پای صحبت مسئولان می‌نشینیم، می‌گویند مردم باید با ما همکاری کنند، اصناف هم می گویند گران فروشی نمی کنیم این گرانی ها از کارخانه ها اعمال می شود.

این شهروند تبریزی ادامه داد: دولت، تحریم ها را مسبب گرانی‌ها می داند و منتقدان، دولت را عامل گرانی ها معرفی می کنند.                                               
           
توان خرید مردم کاهش یافته است

یکی دیگر از شهروندان تبریزی که در این خصوص اظهار کرد:به‌رغم وعده مسئولان برای گشایش اقتصادی و مهار گرانی ها اگر سری به مغازه‌های شهر بزنید می بینید  هر روز توان خرید مردم کاهش می‌یابد، این وضعیت فشار مضاعفی بر خانواده هایی با معیشت متوسط و ضعیف وارد کرده است.

یکی دیگر از شهروندان نیز افزود:معلوم نیست چرا همه ساله در ماه مبارک رمضان اکثر اقلام مصرفی پر کاربرد از سبزی خوردن گرفته تا برنج و خرما و گوشت گران می‌شود در حالی که مسئولان می‌دانند در این ماه میزان مصرف این کالاها افزایش می‌یابد، بنابراین باید از یک ماه قبل با تزریق این اقلام به بازار مانع افزایش قیمت شوند.

                            
جلوگیری از کمبود احتمالی و نوسان نامتعارف قیمت کالاهای اساسی 

یوسف پایدار، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اجرای طرح نظارتی ویژه ایام پایانی سال و عید نوروز از تداوم و آغاز طرح نظارتی در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان به منظور جلوگیری از کمبود احتمالی و نوسان نامتعارف قیمت ها به ویژه در خصوص اقلام لبنی، پروتئینی، برنج، روغن، قند و شکر، خرما، میوه، سبزیجات و شیرینی­‌های پر مصرف در ایام مذکور موضوع تأمین ، توزیع و نظارت بر اقلام مشمول طرح ضیافت با جدیت پیگیری و اجرایی خواهد شد.

وی با بیان این‌که به منظور صیانت از حقوق مصرف کنندگان و با رویکرد پیشگیرانه ، از حداکثر ظرفیت های موجود جهت تشدید اقدامات نظارتی و بازرسی بهره خواهیم برد، گفت: تمهیدات مناسبی در زمینه مراقبت و پایش مستمر بازار و توجه ویژه به موضوع تأمین و توزیع به موقع کالاهای پرتقاضای ماه مبارک رمضان با هدف تسهیل و تسریع در دسترسی مردم به کالاهای مورد نیاز با قیمت مصوب و مناسب پیش بینی شده است .

وی با تأکید بر نظارت مستمر بر واحدهای تولیدی ، توزیعی و خدماتی و برخورد با متخلفان، ادامه داد: با مشارکت سایر دستگاه‌های متولی در انجام گشت‌های مشترک و همچنین استفاده از ظرفیت‌های موجود در اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و ناظرین افتخاری، اقدامات نظارتی تداوم خواهد داشت.

وی نظارت بر تأمین و توزیع به موقع کالاهای اساسی در قالب اقلام تنظیم بازاری با قیمت مصوب، برخورد مؤثر و بازدارنده با تخلفات احرازی، نظارت مؤثر بر فروش های فوق العاده اعم از اصناف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کنترل و پایش وضعیت عرضه و قیمت اقلام اولویت دار و جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت ها را از جمله موضوعات مهم در بحث نظارت و بازرسی در ایام ماه مبارک رمضان برشمرد.

پایدار از آمادگی درگاه‌های مختلف سازمان صمت استان اعم از سامانه تلفنی ۱۲۴، سایت www.124.ir، اپلیکیشن آپ و اداره رسیدگی به شکایات و مشارکت های مردمی برای دریافت و رسیدگی به گزارش ها و شکایات مردمی خبر داد و افزود: در کمترین زمان ممکن به کلیه شکایت ها و گزارش های مردمی در خصوص تخلفات صنفی، رسیدگی و پاسخگویی خواهد شد.

اینها درحالی است که مسئولان ادعای کنترل بازار در ماه مبارک رمضان را دارند ولی دست آخر هیچ اقدام موثر و کار سازی انجام نمی شود.

انتهای پیام
منبع: ایلنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز