تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳

رفع دغدغه تنگنای مالی از خانواده‌های زندانیان در بستر سامانه جدید حمایتی

کد خبر: ۲۰۷۶۸
 
با رونمایی از سامانه جدید حمایت از خانواده زندانیان، دغدغه‌های مالی افراد تحت تکفل زندانی‌ها رفع خواهد شد. 

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، روز چهارشنبه سامانه حمایت از خانواده زندانیان رونمایی شد، سامانه‌ای که هدف آن کمک به خانواده زندانیان و حمایت از آن‌ها است.

به طور کلی یکی از اقداماتی که قوه قضاییه می‌تواند برای زندانیان انجام دهد خدمت‌رسانی به آن‌ها و خانواده شان است، از سوی دیگر یکی از کم هزینه‌ترین راه‌های اصلاح مجرمان نوع رفتار زندانبانی خوب است و اگر یک زندانی در بند ببیند که دستگاه قضا به دنبال پیگیری رفع مشکلات او و خانواده‌اش است، می‌تواند در نوع رفتار زندانی و حالات روحی او اثرات مطلوبی به جای بگذارد.

از جمله اقداماتی که دستگاه قضا برای زندانیان انجام داده اشتغالزایی ۵۰ درصدی برای آن‌ها بوده است و  خیرین و نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی می‌توانند نقش موثری در ایجاد بستر حمایت از زندانیان و خانواده آن‌ها داشته باشند تا اشتغالزایی در این راستا بیشتر شود.

یکی از اهدافی که رئیس دستگاه قضا برای زندان‌ها تدوین کرده هدف گذاری ۸۰ درصدی اشتغال زندانیان است، علاوه بر آن در اجرای سند تحول قضایی رسیدگی به وضعیت خانواده زندانیان هم از جمله مهمترین اهدافی است که برای سازمان زندان‌ها تدوین شده و بر همین اساس سامانه حمایت از خانواده زندانیان رونمایی شد و در بستر این سامانه خانواده زندانی می‌تواند تحت پوشش حمایت‌های متعدد قرار گیرد.

سهم زندانیان از بودجه سال آینده چقدر است؟

حمایت از خانواده زندانیانی که در تنگنای مالی هستند
خانواده‌هایی که می‌توانند تحت پوشش حمایت انجمن حمایت از زندانیان قرار گیرند باید شرایط مخصوص به خود را داشته باشد، از جمله مهمترین این شرایط این است که خانواده تحت تکفل زندانی محسوب شود، یعنی به واسطه ارتکاب جرم سرپرست خانواده دچار فقر مالی شده باشد یا به عبارتی دیگر با حبس شخص هیچ گونه درآمدی برای خانواده زندانی وجود نداشته باشد.

اگر والدین زندانی به واسطه ارتکاب جرم شان در تنگنای مالی قرار گرفته باشند می‌توانند توسط کمیته امداد تحت پوشش قرار گیرند تا از طریق کمیته امداد بتوانند از شرایط سخت تنگنای مالی خارج شوند.

حتی اگر همسر یا والدین خانواده زندانی جزء اتباع خارجی باشند هم باید تحت پوشش خدمات قرار گیرند، بر این اساس ایرانی و خارجی بودن اعضای خانواده نافی دریافت خدمات نیست و از سوی دیگر اگر خانواده زندانی که همسر یا والدین آن‌ها در زندان‌های خارج از کشور زندانی باشند هم می‌توانند تحت پوشش قرار گیرند.

این سامانه برای حمایت از خانواده زندانیانی ایجاد شده که سرپرستان آن‌ها در زندان به سر می‌برند و بر اساس شرایط مالی در مشکلات قرار گرفته اند و فرزند زندانی حتی  اگر یکی دیگر از والدینش در قید حیات نباشد هم می‌تواند از شرایطی که در سامانه حمایت از خانواده زندانیان مندرج شده استفاده کند، بر این اساس فرزندان زندانی که والدین آن‌ها از یکدیگر طلاق گرفته اند، اما تحت حمایت یکی از والدین است، مشمول دریافت خدمات می‌شود.

این سامانه با هدف اطلاع از آمار و وضعیت خانواده زندانیان راه اندازی شده است و خانواده های زندانیان با ورود به این سامانه و ثبت اطلاعات خود می‌توانند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز