تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵

قطره‌ای از یارانه به عمرانی‌ها هم رسید!

دولت مجاز است تا ۲۰ درصد خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را به منظور جبران آثار آن بر اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای هزینه کند.
کد خبر: ۲۰۸۵۵
در حالی دولت در قانون هدفمندی یارانه ها مجاز است که بخشی از منابع را در اختیار طرح های عمرانی قرار دهد که گویا حدود ۳.۲ میلیارد تومان یعنی رقم بسیار ناچیزی در مقابل مبلغ پرداخت یارانه‌های نقدی را برای این طرح ها در سال جاری اختصاص داده است.

قطره‌ای از یارانه به عمرانی‌ها هم رسید!

به گزارش ایسنا، از سال ۱۳۸۹ که قانون هدفمندی یارانه ها به مرحله اجرا درآمده، در کنار تامین منابع، در مصارف آن نیز تعیین شده بود که در کنار ۵۰ درصدی که می تواند برای رفاه اجتماعی یا اختصاص خانوارها برای جبران آسیب های ناشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به صورت نقدی و غیر نقدی پرداخت شود، دولت مجاز است تا ۲۰ درصد خالص وجوه حاصل از اجرای این قانون را به منظور جبران آثار آن بر اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای هزینه کند.

با این حال طی این سال ها چنین فرصتی با توجه به حجم بالای پرداخت های نقدی چندان فراهم نبود. این در حالی است که تازه ترین اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها از این حکایت دارد که در سال جاری حدود ۳.۲ میلیارد تومان از منابع نقدی سازمان هدفمندی یارانه ها به اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی اختصاص پیدا کرده است.

این در حالی است که دولت سال هاست ماهانه حداقل ۳.۴ هزار میلیارد تومان بابت یارانه های نقدی پرداخت می کند که در سال به بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان می رسد. پرداخت همگانی یارانه نقدی و بیش از ۹۵ درصدی به جمعیت ایران موجب شده تا جایی برای پرداخت سهم بخش های دیگر از درآمد هدفمندی یارانه ها باقی نماند.

طی این سال ها همواره سهم تولید، بخش های رفاهی و بهداشت و درمان به مصرف یارانه های نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی رسیده و کمتر زمانی به این بخش ها اختصاص داده شده است.

اینکه آیا تا پیش از این سازمان هدفمندی یارانه ها مبلغی را به طرح های عمرانی اختصاص داده یا خیر؛ گزارشی منتشر نشده و لازم است جزئیاتی در این رابطه اعلام شود اما هر آنچه اکنون به عنوان پرداختی به بخش های عمرانی اعلام شده رقم بسیار ناچیزی در مقابل هزینه سنگین پرداخت های نقدی است که اقدام کدی برای اصلاح آن صورت نمی گیرد.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز