تهران ۱۶.۷۳° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹

جزییات توافق آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در عراق تا یک ماه آینده

این کشور معافیت‌هایی در زمینه بازگشت پول های بلوکه شده ایران دریافت کرده است و می تواند فارغ از تحریم ها بدهی های خود را به ایران پرداخت کند.
کد خبر: ۲۰۹۲۵


 دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با تشریح توافق ۱۰ بندی ایران و عراق برای آزاد سازی پول‌های بلوکه شده، گفت: به سرانجام رساندن این روند به حدود یک ماه زمان نیاز دارد تا وضعیت معاملات در شرایط عادی قرار بگیرد. 

«حمید حسینی» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در اسفندماه سال ۹۹ مسئولان دو کشور در مصاحبه هایی به طور رسمی از پرداخت بدهی ها عراق به ایران خبر دادند، اظهار داشت: این کشور معافیت‌هایی در زمینه بازگشت پول های بلوکه شده ایران دریافت کرده است و می تواند فارغ از تحریم ها بدهی های خود را به ایران پرداخت کند. 

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه نماینده ای از سوی ایران با بانک تجارت عراق مذاکره داشته است، خاطرنشان کرد: این بانک اعلام کرد که در حال حاضر تجار ایرانی می توانند با استفاده از پول های بلوکه شده، تجارت خود را انجام دهند. 

حسینی با بیان اینکه دستورالعمل ۱۰ گانه ای تبیین شده تا شرکت های ایرانی و عراقی بتوانند با یکدیگر همکاری داشته باشند، تصریح کرد: در این بخشنامه آمده که می توانند از پول های بلوکه شده به صورت یورو، دلار و دینار استفاده کنند و بانک هزینه ای بابت کارمزد آن دریافت نخواهد کرد.

وی با اشاره به سایر شرایط این توافق،  افزود: از سوی دیگر شرکت های توانیر و گاز ایران باید شرکت‌های ایرانی را در نامه‌ای معرفی و تایید کنند و همچنین شرکت عراقی طرف معامله در زمینه دارو و غذا باید تخصص و سابقه کار داشته باشد.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: بر اساس این دستورالعمل شرکت ایرانی کالاهای مورد نظر خود را از عراق خریداری کرده و زمانی که کالا وارد آب های ایران شود ۹۰ درصد و در زمان تخلیه بار ۱۰ درصد باقی مانده از پول های ایران در بانک عراق آزاد خواهد شد.

به گفته حسینی، طبق بخش دیگری از  این توافق، در صورت خرید اقلام کشاورزی و دارویی، تایید وزارت کشاورزی و دارویی عراق الزامی است و بعد از استعلام مالیاتی کالا قابل تبادل می شود.
وی با بیان اینکه این روند نیاز به مذاکره با شرکت های عراقی دارد، خاطرنشان کرد: تشویق آنها برای تجارت با ایران با رعایت این دستورالعمل ها سخت شده است و نیاز به زمان دارد اما در حال حاضر به لحاظ پرداخت بانکی و آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران، مشکلی وجود ندارد.

دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم تا شرکت های عراقی را وارد این روند کنیم، اظهار داشت: در صورتی که بخواهیم پول های ایران را در تجارت با شرکت‌هایی غیر از شرکت های عراقی آزاد کنیم نیاز است که شرکت مورد نظر در بانک تجارت عراق حساب باز کند تا بتوان هزینه کالای خریداری شده را به حساب شرکت خارجی پرداخت کنیم. 

حسینی تاکید کرد: به سرانجام رساندن این روند به حدود یک ماه زمان نیاز دارد تا وضعیت معاملات در شرایط عادی قرار بگیرد و به زودی در این زمینه خبرهای خوبی خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا، کارنامه تجارت ایران در مجموع ۱۱ ماه سال ۹۹، ۱۳۴ میلیون تن کالا به ارزش ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که سهم صادرات ۱۰۳ میلیون و ۹۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار و سهم واردات ۳۰ میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است.

از کل صادرات کشور، عراق با یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن به ارزش ۴۷۷ میلیون دلار در جایگاه دومین مقصد صادراتی کشور در ۱۱ ماهه سال ۹۹ قرار گرفت. 

به گفته  «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی، حجم منابع ارزی ایران در عراق حدود پنج میلیارد دلار است. 

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز