تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰

بالگرد نبوغ با موفقیت بر فراز مریخ پرواز کرد(+عکس)

کد خبر: ۲۱۰۵۸

بالگرد «نبوغ» سازمان فضایی ناسا اولین پرواز تاریخی خود را بر فراز سیاره مریخ با موفقیت انجام داد. 

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی ibtimes، نبوغ، اولین ابزاری است که در سیاره‌ دیگری پرواز کرده است. در این پرواز تاریخی بالگرد نبوغ چند ثانیه‌ بر فراز سیاره سرخ مریخ پرواز کرد و  بنا به گزارش ها اجزای این بالگرد سالم است.

پرواز بالگرد نبوغ در ساعت ۳:۳۴ دقیقه بامداد روز دوشنبه به وقت منطقه زمانی شرقی انجام شد و با رسیدن داده‌ های این مأموریت به زمین و تحلیل آن، سرانجام مهندسان ناسا پرواز موفقیت آمیز بالگرد نبوغ را تایید کردند.

وزن تقریبی نبوغ ناسا، ۱.۸ کیلوگرم است و پس از گذشت ۱۱ روز، در اولین پرواز خود به مدت ۴۰ ثانیه و تا ارتفاع ۳ متر از سطح مریخ فاصله گرفت. در این پرواز بالگرد نبوغ با رساندن چرخش پره‌ها به حدود دو هزار و ۴۰۰ دور در دقیقه اوج گرفت و برای مدت ۳۰ ثانیه در ارتفاع سه متری سطح مریخ معلق ماند و سپس با موفقیت فرود آمد.

این موضوع را داده‌های رسیده از بالگرد، البته با تأخیر به دلیل فاصله‌ی ۲۷۸٫۴ میلیون کیلومتری مریخ با زمین، تأیید کرد. نبوغ با کمک کاوشگر «استقامت» (Perseverance) ناسا، «مدارگرد شناسایی مریخ» (MRO) و شبکه‌ فضای دوردست (DSN) ناسا با پایگاه زمینی ارتباط برقرار می‌ کند.

کاوشگر «استقامت» ناسا پس از فرود بر سطح مریخ در ماه فوریه، نبوغ را بر سطح این سیاره سرخ پیاده کرد. این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری اولین بالگرد ارسال شده به سیاره‌ای دیگر است و برای بررسی فناوری‌های مورد نیاز برای پرواز در سیارات دیگر طراحی شده است.

نبوغ ۲ دوربین به همراه دارد که اطلاعات پرواز را ثبت می‌کند. این اطلاعات توسط مریخ‌نورد استقامت نیز مشاهده می شود. این بالگرد  از چهار بال کربنی ساخته شده که به دو موتور جداگانه متصل شده‌اند و در جهت مخالف هم می ‌چرخند. سرعت چرخش موتور این بالگرد۳۷ دور بر دقیقه می ‌رسد، در صورتی که میانگین سرعت موتور یک بالگرد معمولی روی زمین ۴۵۰ دور بر دقیقه است. همچنین این بالگرد، از صفحات خورشیدی برای شارژ باتری لیتیوم-یون و پرواز خود استفاده کرده است.

درصورتی که همه‌چیز به خوبی پیش رود، نبوغ در طول سفر ۳۱ روزه در مریخ، چندین پرواز طولانی مدت بر روی دهانه «جزرو» در سطح مریخ انجام خواهد داد. ارتفاع هر پرواز نباید بیش از پنج متر باشد و طول مسیر آن ۹۰ متر خواهد بود.

کاوشگر استقامت روز پنجشنبه ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰ (نهم مرداد ۱۳۹۹) زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک کرده بود. استقامت بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کاوشگری است که تاکنون به سیاره مریخ ارسال شده و قرار است یک ماموریت ۲ ساله را برای جستجوی علایم حیات و آماده سازی مقدمات برای دیدارهای آتی انسان‌ها بر سطح این سیاره سرخ رنگ انجام دهد.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز