تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۴

خوراکی های مفید برای بیماران مبتلا به MS

بحث‌های زیادی در این مورد مطرح است که کمبود ویتامین D می‌تواند در بروز MS نقش داشته باشد.
کد خبر: ۲۱۲۱
اخبار معاصر: دبیر علمی دوازدهمین کنگره بین‌المللی MS، گفت: مبتلایان از مصرف چربی‌های اشباع نشده بپرهیزند و روغن ماهی و مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان مانند گوجه فرنگی بیشتر مصرف کنند.

محمود عابدینی‌، با بیان اینکه بیماری MS مرتب پیشرفت می‌کند، اظهار داشت: در این بیماری پروسه‌ای التهابی پیش می‌آید که فاز پیشرفته بیماری است و اگر بیمار در این فاز برود اقدامات توانبخشی خیلی موثر است و می‌توان از این طریق وضعیت او را بهبود بخشید. بنابراین توانبخشی از بخش‌هایی است که سعی شده در این کنگره بیشتر روی آن مانور داده شود.
 
وی با بیان اینکه تعداد مبتلایان به MS پیشرونده درحال افزایش است، گفت: شاید تا حدود ۱۵ تا ۲۰ سال پیش بیماران کمتر در این فاز می‌رفتند اما درحال حاضر تعداد این بیماران بیشتر شده است و این مساله باعث مختل شدن کل فعالیت روزانه بیماران و حتی خانواده‌های آنها می‌شود.
 
عابدینی اظهار کرد: بنابراین هدف این است که با اقدامات توانبخشی به موقع بتوانیم شرایط بیماران را بهبود بخشیم و در این کنگره نیز بخشی به عنوان اقدامات پرستاری اختصاص داده شده است.
 
وی ادامه داد: یکی از مباحث کنگره در مورد درمان‌های جدید MS و داروهای موجود در بازار است که بیشتر تزریقی هستند و ممکن است به صورت هفتگی، یک روز درمیان یا هفته‌ای سه بار مصرف شوند.
 
عابدینی در مورد داروهای تزریقی، گفت: معمولا مصرف این داروها مادام‌العمر است یعنی بیمار مبتلا باید تا آخر عمر از این دارو استفاده کند بنابراین طبیعی است که بیماران بعد از مدتی از تزریقات مکرر خسته شوند یا دچار عوارض شوند بنابراین ممکن است درمان دارویی را قطع کند.
 
وی اظهار کرد: ازجمله عوارض شایعی که این داروها ایجاد می‌کنند تب و لرز، درد عضله، درد مفاصل، تعریق زیاد و دردهای منتشر و واکنش‌های پوستی در محل تزریق است. همچنین ممکن است بیمار دچار ترس از تزریق شود که در اثر مجموع این عوارض بیمار ممکن است خسته شده و درمان‌های تزریقی را رها کند.
 
عابدینی خاطر نشان کرد: خوشبختانه هر روز داروهای جدید خوراکی وارد بازار می‌شوند که عوارض کمتر و تاثیر بیشتری نسبت به داروهای تزریقی دارند.
 
وی در مورد تاثیر مصرف ویتامین D برای پیشگیری از MS، گفت: بحث‌های زیادی در این مورد مطرح است که کمبود ویتامین D می‌تواند در بروز MS نقش داشته باشد و حتی در درمان این بیماری از آن استفاده می‌شود اما در مورد اینکه آیا تزریق روزانه ویتامین D در پیشگیری از این بیماری می تواند موثر باشد، فرضیه‌هایی وجود دارد که برخی آن را تایید و برخی رد کرده‌اند.
 
عابدینی با بیان اینکه نقش ویتامین D در پیشگیری از این بیماری در این کنگره مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: در مورد تاثیر و نقش تغذیه در MS و اینکه آیا رژیم غذایی در این بیماری نقش اثرگذار دارد، نیز مباحثی در این کنگره مطرح می‌شود.
 
وی بیان کرد: به طور کلی در این مورد نیز هیچ نظر قطعی مطرح نشده است اما توصیه می‌شود که از مصرف چربی‌های اشباع نشده پرهیز شود و روغن ماهی و مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند گوجه فرنگی بیشتر مورد استفاده قرارگیرد.
 
دبیر علمی کنگره MS در مورد مهمانان خارجی این کنگره، اظهار کرد: علاوه بر مهمانان داخلی حدود ۱۵ مهمان نیز از کشورهای آلمان، آمریکا و کانادا در این کنگره حضور می‌یابند.
 
عابدینی با بیان اینکه تعداد زیادی مقاله به این کنگره ارسال شده است، افزود: علاقه‌مندان به حضور در این کنگره تا اول مهر سال جاری فرصت دارند مقالات خود را به دبیرخانه این کنگره ارسال کنند.
 
این کنگره از بیست و یکم تا بیست و دوم آبان امسال در سالن پیامبر اعظم دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ساری برگزار می‌شود.
 
MS بیماری خود ایمنی است که علت اصلی بروز و ظهور آن نامشخص است. علایم اولیه این بیماری ممکن است به صورت علایم حرکتی یا حسی مانند مور مور شدن، سوزن سوزن شدن سر انگشتان پا یا علایم بینایی باشد.
 
انتهای پیام/

منبع:ساعت 24
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : خوراکی مفید MS
ارسال نظر

آخرین اخبار روز