تهران ۱۱.۷۳° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۱.۹۹°
۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
لاریجانی:

گروه‌های تکفیری باعث وهن اسلام شده‌اند

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود گفت: جریان تندرو و تکفیری مصیبت بزرگی برای جهان اسلام به وجود آورده است.
کد خبر: ۲۱۵۲
اخبار معاصر: علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (30 شهریور 94) گفت: یکی از موضوعاتی که در دنیای امروز حائز اهمیت است و به آن توجه نمی‌شود مسئله امر به معروف و نهی از منکر است که متأسفانه در بین پیروان اهل بیت هم این فریضه مهم مورد غفلت واقع شده در جهان اسلام که به طور اولا این مسئله مورد غفلت است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات امروز امت اسلام جریان تندرو و تکفیری است که مصیبت بزرگی برای جهان اسلام به وجود آورده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تسلیت شهادت امام باقر (ع)، اظهار داشت: در کتاب کافی شیخ کلینی با سند از امام باقر (ع) روایت شده است که فرمود در آخرالزمان مردمی می‌آیند که از ریاکاران پیروی می‌کنند آنان قرائت قرآن و عبادت می‌کنند اما امر به معروف و نهی از منکر را جز در جایی که ایمن از ضرر باشد واجب نمی‌شمارند و برای خود بهانه‌ها و عذرها می‌تراشند. بعد می‌فرمایند امر به معروف و نهی از منکر فریضه بزرگ الهی است که با آن واجبات دیگر به پا می‌شود اینجاست که خشم خدای سبحان بر آنان کامل و کیفرش آنان را فرا می‌گیرد پس نیکوکاران در سرای تبهکاران و کوچکان نیز در سرای بزرگان به هلاکت می‌رسند. امر به معروف و نهی از منکر راه پیامبران و مرام صالحان است فریضه بزرگی است که بر آن دیگر واجبات محقق می‌شود. راه‌ها ایمن، کسب‌وکارها حلال و زمین آباد می‌شود و از دشمنان خلق و دین انتقام گرفته می‌شود و امور دین و دنیا سامان می‌پذیرد پس با دل و زبان خود تبهکاران و ستمکاران را انکار کنید و در راه خدا از سرزنش آنان نهراسید.

لاریجانی خاطرنشان کرد: امام باقر (ع) در جایی دیگر می‌فرمایند خدای سبحان به پیامبر وحی فرمود من صد هزار نفر از قوم تو را کیفر می‌دهم، 40 هزار نفر آنان از تبهکاران و 60 هزار نفر از نیکانشان هستند. عذاب نیکوکاران از آن جهت است که با گنهکاران سازش کردند و به خاطر خشم من خشمگین نشدند.

وی افزود: همه مسلمانان به این موضوع باید توجه داشته باشند که امر به معروف و نهی از منکر یک مسئله ثانوی و فرعی در زندگی و حیات مسلمانان تلقی نشده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این گروه‌های تکفیری که متأسفانه بر افکار عمومی دنیا سیطره پیدا کرده باعث وهن اسلام شده و این همه جنایت در حق مسلمانان با پرچم اسلام را مرتکب می‌شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در کتاب کافی از امام باقر (ع) نقل است که فرمود هنگامی که پیامبر اکرم (ص) را به آسمان بردند به خداوند عرض کرد پروردگارا حال مؤمن و جایگاه او نزد تو چگونه است خداوند فرمود ای محمد کسی که به دوستدار من اهانت کند آشکارا به جنگ من آمده است هیچ بنده‌ای از بندگانم به چیزی محبوب‌تر نزد من از واجبات به من تقرب نمی‌جوید او به وسیله نافله‌ها به من تقرب می‌جوید تا او را دوست می‌دارم و چون او را دوست داشتم گوش، چشم، زبان، دست او می‌شود که با آنها می‌شنود، می‌بیند، می‌گوید و حمله می‌کند اگر مرا بخوانند اجابتش می‌کنم.

وی افزود: در کتاب کافی آمده است امام باقر (ع) فرمود: در تورات نوشته شده از جمله مناجات خداوند با موسی این است که فرمود ای موسی خشم خود را از زیردستان و کسانی که تو را صاحب اختیار آنها کردند باز دار تا خشم خود را از تو باز دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گروه‌های تکفیری به هیچ مسلمانی رحم نمی‌کنند، اظهار داشت: در کتاب الفتن از امام علی (ع) نقل است که فرمودند هر گاه پرچم‌های سیاه را دیدید زمین‌گیر شوید و دست و پای خود را حرکت ندهید و به آن گروه‌ها نپیوندید، اینها قوم ضعیفی هستند که ظاهر می‌شوند و اهمیتی ندارند، دلهایشان چون آهن سخت است، دولت دارند، به هیچ عهد و پیمانی وفا نمی‌کنند، ادعای حق می‌کنند اما اهل حق نیستند، اسماء آنها کنیه است، به روستاها و آبادی‌ها منسوبند، موهایشان همانند موهای زنان آزاد است، سرانجام آنان در میان خود دچار اختلاف می‌شوند سپس خداوند حق را با هر کس که بخواهد زنده می‌کند که نشانه‌های این قوم بدکار و ستمکار که بدترین ستم را بر مسلمانان روا می‌دارند در این روایت مشهود است.

لاریجانی با بیان اینکه امام باقر (ع) مؤسس مکتب فقه شیعه بود،خاطرشان کرد: در زمان امام باقر (ع) مشرب‌های فقهی مختلف ظهور یافت و نقل حدیث درباره تفسیر آیات قرآن اوج گرفته بود و همینطور احادیث درباره مسائل اخلاقی و روایات صیغه نبوی و لذا زمینه‌های تحریف تفکر اسلامی فراهم شده بود.

وی ادامه داد: حرکت امام باقر (ع) و صیانت از سنت نبوی میراث گرانقدری را برای پیروان اهل بیت فراهم کرد و ایشان نماینده واقعی مکتب اهل بیت و از اولین بانیان حدیث و فقه و تفسیر سیره نبوی از دیدگاه مکتب تشیع است.

رئیس قوه مقننه اظهار داشت: امام باقر (ع) فرمود به شرق و غرب عالم بروید جز علم ما علم صحیحی نمی‌یابید. امام از یک سو با مرجعه مبارزه کرد و از طرفی با کسانی که اسرائیلیات را به داخل فکر اسلامی رسوخ می‌دادند و از طرفی با غُلات شیعه که باعث وهن تفکر اهل بیت بودند و همچنین با کسانی که ادعای مهدویت می‌کردند مبارزه داشتند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: امام باقر (ع) مبنای صحت راه را برای شیعیان در همراهی امامان و تبعیت از آنان معرفی فرمودند و اینکه در عمل آن را نشان دهند.

وی افزود: امام باقر (ع) در روایتی فرمودند ای جابر کافی نیست که کسی خود را در میان شیعیان بنمایاند آن هم با این بهانه که دوستدار ما اهل بیت (ع) است به خدا سوگند شیعه ما کسی نیست جز آنکه تقوا ورزد، اطاعت از خدا کند، شیعیان ما جز با تواضع و خشوع و امانت و کثرت یاد خدا و روزه و نماز و نیکی به والدین و رعایت حقوق همسایگان، فقیران، ضعیفان و ایتام به راستگویی و تلاوت قرآن، نگهداشت زبان از مردم جز به نیکی شناخته نمی‌شوند شیعیان امین مردم در همه چیز هستند. ای جابر مذهب را به این نپندار که کسی صرفاً بگوید من علی را دوست دارم و بر ولایت او هستم، باید اهل عمل باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: زهبی درباره امام باقر (ع) می‌فرمایند از کسانی است که بین علم و عمل و آقایی و شرف و وثاقت و متانت جمع کرد و اهلیت برای خلافت داشت مبنایی که امام باقر (ع) برای پیروان اهل بیت مشخص می‌کند این مشخصات را دارد.


انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز