تهران ۱۶.۵۱° كمينه ۱۶.۵۱°  بیشینه ۱۶.۹۹°
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱

روحانی: مشکلات جامعه کارگری صنفی و نه سیاسی است

کد خبر: ۲۱۵۸۵
رئیس جمهور از کارگران به عنوان ستون فقرات جامعه که همواره پای نظام و کشور ایستاده و در همه صحنه‌های دفاع از انقلاب و نظام حضور داشته‌اند، نام برد و گفت: تکریم و بزرگداشت مقام کارگر وظیفه همه ما است و دولت برای بهبود وضعیت معیشت کارگران و کاستن از مشکلات این قشر عزیز کشور از هیچ کوشش و تلاشی دریغ نکرده و نخواهد کرد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی عصر چهارشنبه و در آستانه ۱۱ اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر، در دیدار جمعی از کارگران، با اشاره به مشکلات جامعه کارگری کشور اظهار داشت: امروز متاسفانه امنیت شغلی و معیشت این قشر زحمتکش جامعه، به واسطه تحریم های ظالمانه و غیرانسانی آمریکا و همچنین شیوع ویروس عالمگیر کرونا مورد تهدید قرار گرفته است.

روحانی با بیان اینکه در مقابله با جنگ اقتصادی سه ساله دشمن علیه ملت ایران، کارگران سربازان خط مقدم بوده اند،گفت: دولت با افتتاح طرح های ملی طی یکسال گذشته برای تداوم تولید تلاش کرد و کارگران با فداکاری و ایثار خود در مراکز تولیدی و کارخانجات دشمن را در تحقق اهدافش برای به تعطیلی کشاندن چرخه تولید در کشور ناکام گذاشتند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به آثار و تبعات شیوع ویروس کرونا در جهان و از جمله ایران بر کسب و کارها و اشتغال کارگران، گفت: متاسفانه شیوع این بیماری عالمگیر تاثیرات نامطلوبی روی اشتغال کارگران و اصناف و مشاغل مختلف داشته است اما دولت همه تلاش خود را در این مدت انجام داده که با ارائه تسهیلات و کمک های حمایتی، تا حد توان از بار سنگین این مشکلات بکاهد.

روحانی در ادامه با اشاره به سوء استفاده معاندان و بدخواهان نظام از اعتراضات صنفی جامعه کارگری ایران، گفت: تردیدی وجود ندارد که مشکل جامعه کارگری صنفی بوده و هیچ سویه سیاسی ندارد و این صنف شریف با هوشیاری کامل ضمن بیان مشکلات و مطالبات خود از مسیر صحیح، اجازه بهره برداری سیاسی را به دشمنان و مخالفان کشور و نظام نخواهند داد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آنچه امنیت شغلی کارگران را تضمین می کند، ایجاد رونق اقتصادی است ، گفت: بهترین راه کمک به بهبود وضعیت کارگران ، کمک به بهبود اقتصاد کشور است و کسانی که به ظاهر سنگ کارگران را به سینه می زنند باید کمک کنند تا اقتصاد ایران همانند همه اقتصادهای دنیا به ریل اصلی و طبیعی خود برگردد.

روحانی با بیان اینکه دولت برای فراهم کردن زمینه اشتغال و کاستن از نرخ بیکاری در کشور اقدامات زیادی انجام داده و قبل از جنگ اقتصادی در طول ۴ سال (۹۳ تا ۹۶) ، به طور متوسط سالانه ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است، گفت: همه تلاش خود را انجام می دهیم تا در کنار ایجاد اشتغال پایدار مانع از بیکاری شاغلین شویم زیرا اعتقاد داریم از دست رفتن یک شغل، بازکردن راه برای نوعی آسیب اجتماعی خواهد بود.

رئیس جمهور کارگران را مهمترین تولید کنندگان ثروت ملی در کشور دانست و افزود: عدالت اجتماعی زمانی تحقق پیدا می کند که تولید کنندگان ثروت، دسترنج واقعی خود را بدست آورند و دولت برغم همه تنگناهای مالی ناشی از تحریم ها و کرونا و فقدان منابع مالی موثر همه تلاش خود را برای حمایت از کارگران با افزایش حقوق ها انجام داده است.

روحانی در ادامه با اشاره به اهمیت نقش تشکل های کارگری، اظهار داشت: اهمیت تنظیم رابطه میان کارگر و کارفرما ایجاب می کند به تشکل های کارگری و کارفرمایی میدان داده شود تا با مطالعه، مشکلات صنف متبوع را اولویت بندی کرده و پیشنهادهای اجرایی خوبی را برای رفع مشکلات به دولت ارائه دهند.

رئیس جمهور مطالبات جامعه کارگری را به حق و درست خواند و تاکید کرد: این مطالبات باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و این وظیفه دولت و همه دستگاه های ذیربط است که نسبت به همه دغدغه ها و انتظارات به حق کارگران پاسخگو باشیم.

روحانی در پایان تاکید کرد: تحقق شعار سال و افزایش تولید در گروی همکاری مثلث بخش خصوصی ، دولت و مجلس است و امیدواریم مشکلات کارگری در غوغاهای انتخاباتی گم نشود و مشکلات کارگران صرفا دستمایه تسویه حساب های سیاسی انتخاباتی قرار نگیرد.

در این مراسم تعدادی از فعالان بخش‌های مختلف جامعه کارگری و نمایندگان تعدادی از تشکل‌های کارگری به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

سخنرانان با اشاره به وضعیت و مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور ناشی از شدیدترین و ظالمانه‌ ترین تحریم‌های تاریخ علیه این کشور و نیز شیوع کرونا در ۱۴ ماهه اخیر، در عین حال از زحمات و اقدامات دولت برای حمایت از جامعه کارگری در حد توان قدردانی کردند.

لزوم توجه بیشتر به جامعه حقوق بگیر کارگری و نیز بازنشستگان، اصلاح کامل موضوع قراردادهای موقت کارگری، ایجاد امکان بهره‌مندی نخبگان عرصه کارگری از حمایت‌های بنیاد ملی نخبگان، لزوم حمایت بیشتر از موضوع تامین مسکن برای کارگران، رضایت نسبی از میزان افزایش حقوق و رضایت از روند بررسی افزایش حقوق سالانه و نیز اعلام رضایت از اصلاح سازوکار کمیته سه جانبه تعیین حقوق و دستمزد از عمده‌ترین مواردی بود که از سوی فعالان و نمایندگان تشکل‌های کارگری در این جلسه بیان شد.

در مراسم امروز همچنین با حضور رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از تعدادی از برگزیدگان جامعه کارگری کشور تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : روحانی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز