تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷

هشدار فرانسه با وجود پیشرفت در مذاکرات برجام: وقت کم است

«اگنس‌ون در مال» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بدون ارائه جزئیات بیشتر به خبرنگاران در پاریس گفت، «مباحثاتی که از هفتم ماه مه در وین ازسرگیری شد به پیشرفت‌های اولیه در مساله هسته‌ای منجر شده است.»
کد خبر: ۲۲۴۴۲
به گزارش معاصر هب نقل از ایندیپندنت، فرانسه روز سه‌شنبه با اذعان به این که پیشرفت‌هایی در جریان مذاکرات وین در ارتباط با پیروی کامل ایران از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ حاصل شده است، هشدار داد که با این حال در این چارچوب زمانی کوتاه، هنوز کار زیادی برای انجام باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «اگنس‌ون در مال» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بدون ارائه جزئیات بیشتر به خبرنگاران در پاریس گفت، «مباحثاتی که از هفتم ماه مه در وین ازسرگیری شد به پیشرفت‌های اولیه در مساله هسته‌ای منجر شده است.»

وی افزود، «با این وجود، اختلافهای عمده‌ای بر سر برخی نکات کلیدی باقی مانده که به منظور رسیدن به توافقی که بازگشت ایران و ایالات متحده و پیروی کامل آنها از برجام را فراهم کند، باید برطرف شوند. هنوز کارهای زیادی برای انجام هست، در یک مهلت بسیار کم.»
مذاکرات کشورهای باقی مانده در برجام – ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان – که از یک ماه پیش در وین آغاز شد، روز جمعه در گراند هتل وین پایتخت اتریش ازسر گرفته شد. آمریکا نیز در این مذاکرات به‌طور غیرمستقیم حضور دارد.

آمریکا سه سال بعد از توافق تیر ۱۳۹۴ از آن خارج شد و با وجود آن که دولت جدید آن کشور اعلام کرده حاضر است به شرط پیروی کامل ایران از تعهدات هسته‌ای خود به توافق بازگردد، جمهوری اسلامی از مذاکره مستقیم با آمریکا خودداری کرده است.

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام، محدویدت‌های کلیدی اعمال شده بر برنامه هسته‌ای خود را نادید گرفته و در آخرین اقدام اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی جهت بازرسی‌های سرزده از مراکز هسته‌ای خود را متوقف کرده است.

به دنبال اعلام این تصمیم، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران رفت و در بازگشت اعلام کرد به یک توافق موقت سه ماهه با ایران دست یافته است. برخی مقام‌های حاضر در وین ابراز امیدواری کرده‌اند دو طرف بتوانند تا آخر اردیبهشت برای ادامه نظارت آژانس به توافق برسند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این موضوع گفت، اگر تا پیش از انقضای توافق سه ماهه ایران و آژانس، توافقی در وین برای بازگشت ایران و آمریکا به توافق و پیروی از تعهداتشان حاصل نشود، ایران و آژانس باید برای تمدید توافق خود اقدام کنند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز