تهران ۱۵.۴° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۶

شناسایی گونه هندی ویروس کرونا در ۴۴ کشور/ ۴۲۰۵ نفر دیگر در هند جان باختند

ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود تاکنون چندین هزار جهش داشته است
کد خبر: ۲۲۴۴۵
سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) گزارش داد که نوع B.۱.۶۱۷ ویروس کرونا که منشا آن هند است در ۴۴ کشور شناسایی شده است. پس از هند، این گونه جهش یافته ویروس در بریتانیا بیشتر گزارش شده است

 به گزارش معاصر به نقل از یورونیوز، این گونه برای نخستین بار در ماه اکتبر سال گذشته شناسایی شد و روز گذشته از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان گونه «نگران‌کننده» طبقه‌بندی شد. این گونه به‌عنوان یکی از دلایل شیوع سریع و انفجاری ویروس کرونا در هند که در حال حاضر کانون اصلی این بیماری همه‌گیر در جهان است، معرفی شده است.

ویروس‌ها همواره تغییر می‌کنند و ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود تاکنون چندین هزار جهش داشته است اما تنها چند مورد این جهش‌ها نگرانی بیشتری ایجاد کرده است.


پیش از این سه گونه جهش یافته ویروس که در بریتانیا، برزیل و آفریقای جنوبی ظاهر شده بودند به عنوان گونه‌های «نگران‌کننده» طبقه‌بندی شدند. این گونه‌ها به‌دلیل سرایت سریع‌تر، مرگبارتر بودن یا مقاومت در برابر برخی از واکسن‌ها خطرناک‌تر از ویروس اصلی کرونا هستند.

سازمان جهانی بهداشت گونه هندی را به‌خاطر مسری‌تر بودن در فهرست «نگران‌کننده» طبقه‌بندی کرد.

ماریا ون کرکوف، رئیس تیم فنی مرتبط با مبارزه با همه‌گیری کرونا در سازمان بهداشت جهانی در این باره گفت: «ما به اطلاعات بیشتری درباره این نوع ویروس نیاز داریم تا بدانیم تا چه میزان این ویروس در گردش است.»

واکسن مدرنا و فایزر احتمالا در برابر گونه هندی موثر است

با این حال طبق یافته‌های اولیه محققان دانشگاه اموری ایالت آتلانتای آمریکا، به نظر می‌رسد واکسن‌های تولیدی شرکت‌های فایزر و مدرنا در برابر نوع جهش‌یافته ویروس با منشا هند موثر باقی بمانند.


محققان در این بررسی، نمونه خون ۱۲ نفر از افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده بودند و نمونه خون ۱۰ نفر را که به طور کامل با واکسن فایزر و ۱۵ نفر که با دو دُز واکسن مدرنا واکسینه شدند آزمایش کردند. این مطالعه نشان داد ۷۹ درصد از نمونه‌ خون افرادی که قبلا مبتلا شده‌اند و همه نمونه‌های خون افراد واکسینه شده در برابر گونه هندی مقام هستند.

محققان در این مطالعه می‌گویند که این تحقیق نشان می‌دهد ایمنی واکسن‌های فایزر و مدرنا به احتمال زیاد در برابر نوع B.۱.۶۱۷ باقی می‌ماند.

۴۲۰۵ نفر دیگر در هند بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند

طبق آمار رسمی در حال حاضر روزانه حدود ۴ هزار نفر در هند در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست می‌دهند و شمار کل قربانیان این بیماری در هندوستان از ۲۵۰ هزار نفر فراتر رفت.

طبق داده‌های وزارت بهداشت هند شمار قربانیان کووید-۱۹ در این کشور در شبانه‌روز گذشته ۴ هزار و ۲۰۵ نفر گزارش شده است و با ثبت ۳۴۸ هزار و ۴۲۱ ابتلای جدید شمار افراد مبتلا به این بیماری از ۲۳ میلیون نفر فراتر رفته است. با این حال کارشناسان معتقدند که آمار واقعی مرگ‌ومیرهای ناشی از کووید-۱۹ در هند و شمار مبتلایان می‌تواند ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر باشد.

در حال حاضر یک مرگ از سه مرگ ناشی از کووید-۱۹ در جهان، در هند با جمعیت ۱.۴ میلیاردی رخ می‌دهد.

نخست وزیر هند در اجلاس گروه هفت به‌طور حضوری شرکت نمی‌کند
وزارت امور خارجه هند روز سه‌شنبه گفت که نارندا مودی، نخست وزیر تصمیم گرفته است تا برای شرکت در اجلاس گروه هفت به بریتانیا سفر نکند. این تصمیم با توجه به بحران کرونا در این کشور اتخاذ شده است.

این خبر چند روز پس از آن اعلام شد که نمایندگان هند در نشست وزرای امور خارجه گروه هفت پس از مثبت شدن تست کرونای دو نفر قرنطینه شدند.

وزارت خارجه هند در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «ضمن قدردانی از دعوت بوریس‌ جانسون، نخست وزیر بریتانیا برای حضور در اجلاس گروه هفت به‌عنوان مهمان ویژه، با توجه به اوضاع کرونا تصمیم گرفته شده است که نخست وزیر به طور حضوری در اجلاس شرکت نکند.»

گروه هفت با حضور رهبران کشورها با اقتصادهای برتر جهانی شامل بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات متحده آمریکا به همراه اتحادیه اروپا تشکیل جلسه می‌دهند. این اجلاس امسال در ماه ژوئن در بریتانیا برگزار می‌شود.

از هند خواسته شده بود تا به‌عنوان مهمان در این نشست شرکت کند. استرالیا و کره‌جنوبی مهمانان ویژه دیگر این اجلاس هستند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا ماه گذشته به‌دلیل وضعیت نامناسب هند سفر خود به این کشور را لغو کرد. جانسون پیش از این، سفر ژانویه خود را به تعویق انداخته بود یعنی زمانیکه شیوع کرونا در بریتانیا در بالاترین سطح قرار داشت.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز