تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱

پهپاد مهاجم ۹۲ با "۵۰۰ کیلومتر برد" رونمایی شد + عکس

نیروی هوایی ارتش پهپاد مهاجم ۹۲ را با ۵۰۰ کیلومتر برد رونمایی کرد.
کد خبر: ۲۲۹۸
اخبار معاصر: نمایشگاه دستاوردها و تجهیزات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در فرودگاه مهرآباد تهران برپا شده و در این نمایشگاه، نمونه‌های مختلفی از جنگنده‌ها، بالگردها، هواپیماهای سوخت‌رسان و جت‌های آموزشی و تعدادی از موشک‌ها بمب‌های قابل نصب روی جنگنده‌ها در معرض دید عموم قرار گرفته است.

یکی از تجهیزات به نماش در آمده در این نمایشگاه "پهپاد مهاجم 92" است. این پرنده هدایت‌پذیر از دور، برای اولین بار است که در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

این پهپاد 500 کیلومتر برد داشته و قادر است 6 ساعت را به طور مداوم پرواز کند. حداکثر سرعت پروازی پهپاد مهاجم 92 در سطح دریا، 200 کیلومتر بر ساعت اعلام شده که این سرعت در کروز در سطح دریا به 120 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.


پهپاد مهاجم 92

مهاجم 92 با حداکثر وزن 80 کیلوگرم، قادر است در شعاع عملیات 100 کیلومتری به انجام ماموریت بپردازد. نمونه‌ای که از پهپاد مهاجم 92 در نمایشگاه نهاجا در تهران به نمایش گذاشته شده است، رزمی نبوده و شناسایی است اما این احتمال وجود دارد که نمونه رزمی این پهپاد نیز با توجه به نیازهای نیروی هوایی ارتش، تولید شده باشد.

"مهاجم 92" که توسط معاونت تحقیقات پهپاد، جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش تولید شده، پرنده ای سبک و چالاک است.

** ارتش و پهپادها

در مجموعه نیروهای 3گانه ارتش (زمینی، دریای و هوایی) و قرارگاه پدافند هوایی ارتش، تا پیش از ورود نهاجا، نیروهای زمینی و دریایی ارتش و قرارگاه پدافند هوایی، جزو دارندگان پرنده‌های بی‌سرنشین بودند اما با پیوستن نهاجا به این جمع (از سالیان گذشته)، تمام نیروهای ارتش و قرارگاه پدافند هوایی دارنده یگان پهپادی شده‌اند.

البته شاید بتوان گفت که در بین نیروهای ارتش، نیروی زمینی و قرارگاه پدافند در این زمینه با قدرت عمل بیشتری به دلیل نوع ماموریت‌ها وارد شده و پهپادهای متنوعی تولید و یا تولیدات متنوعی از وزارت دفاع را در اختیار گرفته‌اند.

نیروی دریایی به دلیل ماموریت‌های غالبا آبی‌اش نیز برای انجام برخی ماموریت‌ها از پرنده‌های بی‌سرنشین استفاده می‌کند که به گفته امیر سیاری فرمانده نداجا، برخی ناوشکن‌ها از جمله دماوند مجهز به پهپاد هستند.


نمونه‌ای از پهپادهای دریایی نداجا

نیروی زمینی ارتش در این زمینه با تشکیل یک یگان مشهور پهپادی به نام "گروه پهپادی حضرت ولیعصر(عج)" کار تخصصی‌تری در حوزه استفاده و به کارگیری پهپادها انجام می‌دهد. این نیرو هم‌اکنون پهپادهای متنوعی از جمله نمونه‌هایی از مهاجر، ابابیل، شاهین (مهاجر4) را در اختیار دارد. یسیر (YASIR) هم که سال 92 رونمایی شد، جزو جدیدترین پهپادهای نزاجا است.

اما پهپادهای نیروی زمینی ارتش از سال گذشته بیشتر از قبل مشهور شده و حتی مقایس جهانی یافته‌اند، علت هم اعلام انتحاری شدن برخی مدل‌ از پهپادهای نیروی زمینی ارتش بود. اعلام افزود عملکرد انتحاری به پهپادهای نزاجا توسط امیر پوردستان، حتی موجب شد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در این باره موضع بگیرد.

در همین زمینه، فروردین ماه سال 91، اندیشکده آمریکایی "امریکن اینترپرایز" در گزارشی ضمن اعتراف به موفقیت ایران در ساخت و بهره‌برداری از هواپیماهای بدون سرنشین، از کاربرد "پهپادهای انتحاری" به‌‌عنوان فصل جدیدی در راهبرد نظامی نامتقارن ایران نام برده بود.

رعد 85، اولین پهپاد انتحاری ایران است که قابلیت‌های آن تاکنون ناگفته مانده است، اما طبق اذعان فرماندهان ارتش، این پهپاد قابلیت عکس‌برداری، فیلم‌برداری و ارسال آن‌لاین تصاویر را دارد.

دی ماه سال گذشته نیز فرماندهان نیروی زمینی ارتش اعلام کردند که پهپاد یسیر هم انتحاری شده است. یسیر، پهپادی کوتاه‌برد است که 6 مهر سال 92 با حضور امیر پوردستان رونمایی شد. این پهپاد از قابلیت پروازی بالایی برخوردار بوده و به تولید انبوه نیز رسیده است. سقف پروازی 15هزار پا، مداومت پروازی 8 ساعته و پرواز تا شعاع 200 کیلومتری در اجرای پروازهای عملیاتی، از مهمترین ویژگی‌های پهپاد یسیر است.


پهپاد یسیر

این پهپاد به‌دست متخصصان کشورمان ساخته شده و از طریق لانچر (سکوی پرتاب) به پرواز درآمده و توسط چتر نیز بازیابی می‌شود. یسیر، مجهز به دوربین‌های با فناوری روز دنیا بوده (ارسال آنلاین تصاویر) و وزن کم، چالاکی و قدرت تحرک بالا، از دیگر ویژگی‌های این پرنده بدون سرنشین است.

امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره پهپادهای انتحاری ارتش گفته بود: پهپادهای انتحاری ما تقریباً به‌نوعی موشک کروز یا بمب متحرک هستند که به‌لطف خدا ساخته و پرداخته خودمان هستند.

در سوی دیگر، قرارگاه پدافند هوایی به دلیل نوع ماموریتی که دارد، بیشتر اقدام به تولید پهپادها هدف می‌کند تا رزمی و شناسایی و در این زمینه تاکنون مدل‌های مختلفی از پهپادهای هدف، توسط قرارگاه پدافند هوایی تولید شده است. اما با این وجود، قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در سالیان اخیر اقدام به تولید پهپادهای رزمی و شناسایی کرده است که شاید مشهورترین آنها "پهپاد حازم" باشد که در 3 نسل تولید شده است.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، چند سالی بیشتر نیست که در حوزه پهپاد ورود کرده و یگان پهپادی در تمام پایگاه‌های نهاجا تشکیل داده است، اگر چه این ورود به حوزه پهپاد کمی دیرهنگام صورت گرفت اما با این حال ورود نهاجا به این حوزه و به‌کارگیری پهپاد در کنار جنگنده‌ها، می‌تواند بسیاری از هزینه‌ها را کم کرده و ماموریت‌های نهاجا را تخصصی‌تر کند.

گزارش از حسین دلیریان

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز