تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۸.۷۳°  بیشینه ۱۹.۷۹°
۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸

روحانی در سازمان ملل چه می‌گوید؟

حضور در مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی برای رؤسای جمهور کشورها به شمار می‌رود تا دیدگاه‌های خود را به سمع و نظر دولت‌های دنیا برسانند.
کد خبر: ۲۳۰۹
اخبار معاصر: حسن روحانی پنج‌شنبه دوم مهرماه برای شرکت و سخنرانی در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک خواهد شد.

حضور در مجمع عمومی سازمان ملل فرصتی برای رؤسای جمهور کشورها به شمار می‌رود تا دیدگاه‌های خود را به سمع و نظر دولت‌های دنیا برسانند و ضرورت دارد رئیس‌جمهور کشورمان نیز به مسائل و موضوعاتی که امروز دنیا و به ویژه منطقه خاورمیانه با آن رو‌به روست سخن بگوید.

از منطقه‌ای می‌آیم که در آتش افراط می‌سوزد

«من از منطقه‌ای می‌آیم که بخش‌های مهمی از آن در آتش تندروی و افراط می‌سوزد، در شرق و غرب کشور من، افراطی‌گری، همسایگان ما را تهدید می‌کند و خشونت می‌ورزد و خون می‌ریزد. آنان البته تنها به یک زبان سخن نمی‌گویند و حتی رنگ‌ پوست‌شان هم، یکی نیست و یک ملیت واحد ندارند. آنان از کشورهای مختلف به خاورمیانه آمده‌اند اما ایدئولوژی واحدی دارند: افراطی‌گری و خشونت و هدف واحدی دارند: نابودی تمدن، اسلام‌هراسی و ایجاد زمینه برای مداخله مجدّد بیگانگان در منطقه».

این سخنان بخشی از اظهارات روحانی در شصت‌و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد است؛ اظهاراتی که روحانی درباره شرایط منطقه بیان کرد و گفت: اشتباهات راهبردی غرب در مسایل منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز، این نقطه از جهان را به بهشت تروریست‌ها و افراطیون بدل کرده است. تجاوز نظامی به افغانستان و عراق و مداخلات‌های نادرست در تحولات سوریه نمونه‌های روشنی از این راهبرد غلط در منطقه خاورمیانه است.

روحانی در عین حال تأکید کرد اگر در منطقه خاورمیانه، هماهنگی و همکاری بیشتر و گسترده‌تری داشتیم، هزاران انسان بی‌گناه فلسطینی در غزه، قربانی تجاوز رژیم صهیونیستی نمی‌شدند.

 

طرح روحانی در اولین حضورش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

«جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» طرحی که روحانی در اولین سال ریاست‌جمهوری خود و در سخنرانی در شصت‌و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد داد و به تصویب رسید.

روحانی درباره این طرح در سخنرانی خود گفت: در این سال‌ها، یک صدای مسلط پیاپی شنیده شده که «گزینۀ جنگ روی میز است»، اما امروز بگذارید در برابر این سخن ناکارآمد و غیرقانونی بگویم: «صلح در دسترس است». پس به نام جمهوری اسلامی ایران در گام نخست پیشنهاد می‌کنم طرح «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» در دستور کار سازمان ملل متحد قرار گیرد و همۀ دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و نهاد مدنی تلاش‌های جدیدی را برای سوق دادن جهان به این سو سامان دهند.

اما موضوع تحریم‌ها و مسأله هسته‌ای موضوع دیگری بود که حسن روحانی طی دو مجمع عمومی سازماان ملل متحد درباره آنها سخن گفته و در زمینه برداشتن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران تأکید کرده است.

وی با تأکید بر اینکه تداوم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، تداوم اشتباهی راهبردی علیه یک ملتِ معتدل و مستقل، در شرایط حساس منطقه ماست، تصریح‌کرد: ما به شفاف‌ترین گفت‌وگو‌ها، برای اعتمادسازی در موضوع هسته‌ای ایران دست زده‌ایم و نه در اثر تهدید و تحریم که بر مبنای اراده ملت خود، مذاکره جدی و صادقانه را در دستور کار قرار داده‌ایم زیرا براین باوریم که موضوع هسته‌ای، یک راه‌حل، بیشتر ندارد و آن فقط مذاکره است.

روحانی در سازمان ملل چه خواهد گفت؟

اوضاع منطقه خاورمیانه و شرایط منطقه‌ای، موضوع فلسطین و محو رژیم اشغالگر قدس، برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران از مهمترین موضوعاتی خواهد بود که بنا به گفته کارشناسان و مسئولان در سخنرانی روحانی در مقر سازمان ملل ضروری است که مطرح شود.

تأکید بر موضوع خلع سلاح در خاورمیانه

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل را فضای تعامل جدیدی بین ایران و کشورهای عضو این سازمان دانست و اظهارداشت: عمده توجه آقای روحانی در این نشست باید مسأله خلع سلاح خاورمیانه و عاری ساختن آن باشد.

وی همچنین توافق هسته‌ای با 1+5 و موضوعات مربوط به بحران سوریه، عراق و یمن را از موضوعاتی دانست که روحانی در مقر سازمان ملل به آنها اشاره کند و افزود: مسئله امنیت از موضوعات مهم دیگری است که ضرورت دارد توسط رئیس‌جمهور مطرح شود و پایان دادن به بحران‌های منطقه‌ای از دیگر مواردی است که باید بر آن تأکید شود.

 

محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس در رابطه با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک و سخنرانی وی در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل اظهارداشت: موقعیت مجمع عمومی فرصت خوبی برای رؤسای جمهور کشورهاست تا دیدگاه‌های خود را به گوش سایر دولت‌ها برسانند و امروز آنچه لازم است رئیس‌جمهور به آن توجه کرده و در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کند اتفاقات منطقه‌ای است.

غفلت سازمان ملل از جنایات یمن، عراق و سوریه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تأکید کرد: باید اقدامات گروه‌های تروریستی و حمایتی که برخی از کشورهای بزرگ از آنها انجام می‌دهند و همچنین غفلت و عدم موضع‌گیری سازمان ملل درباره جنایاتی که در یمن، عراق و سوریه صورت می‌گیرد سخن بگوید.

وی با طرح این سؤال که چرا مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به جنایات تکفیری‌ها و داعش و خون‌هایی که در سوریه و یمن می‌ریزد موضع‌گیری ندارد، تصریح‌کرد: باید در این زمینه که شورای امنیت به نهادی برای اعمال سیاست‌های زورگویان در منطقه شده، صحبت کند.

موضع‌گیری جدی درخصوص محو رژیم اشغالگر قدس

آصفری در عین حال به جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه اشاره کرد و گفت: باید در خصوص اینکه رژیم صهیونیستی و فلسطین دو کشور مستقل باشند موضع‌گیری جدی داشته باشیم چراکه ما رژیم اسرائیل را یک دولت نمی‌دانیم و کشور مستقل فقط فلسطین بوده و رژیم صهیونیستی باید محو شود اما متأسفانه مجمع عمومی سارمان ملل این موضوع را دنبال می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه سخنان خود به موضوع تحریم‌ها علیه ایران اشاره و اضافه کرد:  تحریم‌های ناجوانمردانه غرب علیه ایران یکی دیگر از موضوعاتی است که باید توسط رئیس‌جمهور مطرح شود.

موضوع دیگری که آصفری به آن اشاره کرد کشورهای دارای سلاح هسته‌ای هستند، کسانی که در مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت حضور داشته اما خود بیشترین زرادخانه‌های سلاح هسته‌ای را دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور این نکته را هم بیان کند که چرا یک و نیم میلیارد نفر مسلمان در دنیا امروز در شورای امنیت حق وتو ندارند و این حق متعلق به چند کشور است.

ظلم به یمن، سوریه، عراق و فلسطین از محورهای سخنرانی روحانی در نیویورک

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پاسخ به سوالی مبنی براینکه رئیس‌جمهور در سفر خود به نیویورک چه مطالبی را باید عنوان کند، گفت: مسائل عراق، سوریه و یمن و ظلم‌هایی که به این کشورها شده است مورد توجه رئیس‌جمهور قرار خواهد گرفت و مسئله اصلی جمهوری اسلامی ایران مسئله فلسطین است که همواره در سخنرانی روسای جمهوری گذشته به آن اشاره شده و  باید مورد توجه روحانی نیز قرار گیرد.

روحانی در سفر به نیویورک از مشکلاتی که آمریکا در منطقه ایجاد کرده می‌گوید

علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در رابطه با سفر آینده روحانی به نیویورک گفت: آقای روحانی در سفر آینده نسبت به رفع مشکلاتی که آمریکا و اسرائیل در منطقه برای ایران ایجاد کرده‌اند به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

به گزاارش فارس حسن روحانی در سفر خود به سازمان ملل علاوه بر سخنرانی در اولین روز حضور سران در مجمع عمومی سازمان ملل، ملاقات با دبیر کل سازمان ملل و همچنین گفت‌وگو و ملاقات‌های دو جانبه با تعدادی از سران شرکت کننده در اجلاس خواهد داشت.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز