تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۲

انتخابات ریاست جمهوری سوریه؛ دوباره بشار اسد

کد خبر: ۲۳۲۸۸
انتخابات ریاست جمهوری سوریه روز چهارشنبه (فردا) برگزار می شود اما برنده از هم اکنون مشخص است.
 
هیچ کس در داخل و خارج سوریه شک ندارد که برنده کسی نیست جز بشار اسد؛ رئیس جمهوری که از سال 2000 میلادی و بعد از مرگ پدرش (حافظ اسد) تاکنون در قدرت است. او تاکنون توانسته در همه همه پرسی ها و انتخابات ها به راحتی پیروز باشد.
 
انتخابات امسال سوریه، بشار اسد 55 ساله را وارد چهارمین دوره ریاست جمهوری می کند.

خبرگزاری رویترز نوشت: "پوسترها و عکس های بشار اسد خیابان های دمشق را پر کرده است. در کنار عکس های تبلیغاتی از 2 کاندیدای دیگر. با این حال هیچ کس هیچ شکی ندارد که در انتخابات ریاست جمهوری روز چهارشنبه، با وجود 10 سال جنگ داخلی، بشار اسد پیروز خواهد شد".
 
 بشار اسد در انتخابات قبلی (2014) با کسب 88 درصد از آرا پیروز شد اما کشورهای غربی و مخالفان، این انتخابات را بی اعتبار توصیف کردند.
 
رویترز اضافه کرد: "سوریه در 5 دهه اخیر توسط خانواده اسد حکومت می شود اما سوریه فعلی شبیه سوریه سال 2000 نیست. بشار اسد چشم پزشک در ابتدای ریاست جمهوری اش، وعده داد روش حکمرانی مشت آهنین پدرش را تغییر می دهد؛ فضا برای مخالفان فراهم می کند و طرح هایی برای بهبود روابط به کشورهای غربی داد اما آغاز بحران در سال 2011 همه چیز را تغییر داد".
 
سوریه در سال 2011 با تظاهرات مطالبه اصلاحات روبه رو شد. این تظاهرات با سرکوب خشن نیروی امنیتی به اعتراضات براندازی و جنگ داخلی تبدیل شد. این جنگ منجر به کشته شدن هزاران نفر و آوارگی 11 میلیون نفر شد که معادل نیمی از ساکنان سوریه است.
 
بشار اسد توانست در جنگ پیروز و با حمایت ایران و روسیه دوباره کنترل اکثر مناطق این کشور را به دست بگیرد. هم اکنون بیش از دو سوم خاک سوریه در کنترل بشار اسد است.
 
انتخابات ریاست جمهوری روز چهارشنبه در سوریه، دومین انتخابات ریاست جمهوری از زمان اغاز جنگ داخلی سوریه تاکنون است.

در انتخابات امسال سوریه، سه کاندیدا از جمله بشار اسد حضور دارند.   دو رقیب بشار اسد شامل عبدالله سلوم و محمود مرعی هستند.

عبدالله سلوم عبدالله قبلا وزیر و دو مرتبه نماینده پارلمان بود. نفر دوم هم وکیل و از مخالفان داخل کشور است؛ مخالفانی که بسیاری آنها را دولت ساخته می نامند.
 شعار انتخاباتی ستاد بشار اسد هم این گونه است:  "الأمل بالعمل" (امید با کار).
 
رویترز در گزارش خود نوشت: برای مناطق زیادی در سوریه، کار کردن تنها کفاف خرید غذا را می دهد.  
علی حبیب 33 ساله شهروند سوریه در این باره گفت: "آیا باور می کنی قیمت یک پرس شاورما حدود نیمی از حقوق من است".
 
 یک پرس شاورما 20 هزار لیره قیمت دارد و حقوق ماهانه این شهروند به عنوان معلم در مدرسه دولتی حدود 50 هزار لیره است. یعنی چیزی بیش از 16 دلار البته به قیمت دلار دولتی.
 
در حال حاضر دولت برای مواد غذایی یارانه پرداخت می کند و این مواد غذایی یارانه دار به شریان حیاتی زندگی مردم سوریه تبدیل شده است.
رویترز نوشت که حبیب به خبرنگار این خبرگزاری گفته است برای تهیه غذا برای همسر و فرزندش مجبور شده بخشی از اثاث منزلش را بفروشد.
 
بشار اسد برای حمایت از حامیانش دست به اقداماتی زده است. از جمله می توان به پرداخت وام بدون بهره و کمک های مالی به کارمندان دولت اشاره کرد. همچنین حقوق کارمندان دولت نیز چند بار افزایش یافته است. به گفته سازمان ملل متحد حدود 80 درصد مردم سوریه زیر خط فقر به سر می برند. انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : بشاراسد سوریه
ارسال نظر

آخرین اخبار روز