تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۶.۹۹°
۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
باي ذنب قتلت؟

واکنش هنرمندان و سینمایی‌ها به فاجعه «منا»

هنرمندان ایرانی نیز نسبت به این رویداد تلخ ساکت ننشسته و واکنش‌های مختلفی به این فاجعه نشان دادند. آنچه می‌خوانید بخشی از این واکنش‌هاست.
کد خبر: ۲۴۱۰
اخبار معاصر: حادثه دلخراش «منا» در روز عید قربان که به کشته شدن بیش از 1500 نفر از حجاج و حدود 131 تن از حاجیان ایرانی شد، قلب ایرانیان را به درد آورد. مردم ایران با هر عقیده‌ای نسبت به این واقعه واکنش نشان داده و حکام سعودی را که مسبب این فاجعه بودند مورد عتاب قرار دادند. هنرمندان ایرانی نیز نسبت به این رویداد تلخ ساکت ننشسته و واکنش‌های مختلفی به این فاجعه نشان دادند. آنچه می‌خوانید بخشی از این واکنش‌هاست.

وزیر ارشاد:
فاجعه منا تا روشن شدن ابعاد موضوع توسط دولت پیگیری می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور بیانیه ای به مناسبت فاجعه خونبار سرزمین منا، ضمن تسلیت به خانواده های جانباختگان، برای مصدومان این حادثه اسفبار از خداوند متعال شفای عاجل مسالت کرد.

 متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

«إنا لله وإنا إلیه راجعون

فاجعه خونبار جانباختن جمع کثیری از زائران بیت الحرام و هموطنان عزیزمان را در سرزمین وحی به پیشگاه مقام معظم رهبری، خانواده های معظم جانباختگان و ملت بزرگ ایران تسلیت می گویم و برای مصدومان این حادثه اسفبار از خداوند متعال شفای عاجل مسالت دارم.

اخبار رسیده از سرزمین وحی حاکی است که به دلیل عدم همکاری ماموران دولت عربستان سعودی پیکر ده‌ها نفر از جانباختگان همچنان در سرزمین منا بر روی زمین مانده و صدها نفر از مجروحان حادثه در بیمارستان ها و مراکز درمانی در انتظار رسیدگی هستند، ولی ماموران دولت عربستان از رسیدگی به وضعیت آنان جلوگیری می کنند.

بدیهی است مسوولیت حفظ جان حجاج و زائران حرم الهی مستقیما به عهده دولت عربستان بوده و در این حادثه خونبار که موجب جانباختن صدها نفر زائر بیت ا... الحرام از کشورهای مختلف اسلامی و آسیب دیدن بیش از ۲۰۰۰ هزار نفر گردید دولت آن کشور موظف است هر چه سریع تر تسهیلات لازم را برای جمع آوری پیکر این عزیزان و درمان مجروحان فراهم سازد. برای کلیه خانواده های جان باختگان از خداوند متعال صبر و اجر جزیل مسالت دارم.
دولت جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می داند تا روشن شدن ابعاد مختلف این فاجعه اسف بار موضوع را با جدیت پیگیری نماید.»

مجید مجیدی:

کلیدداران خانه خدا خونریزی می‌کنند

مجید مجیدی به فاجعه منا واکنش نشان داد.

کارگردان فیلم «محمد (ص)» عصر جمعه 3 مهرماه در نمایش ویژه این فیلم که با حضور روبرتو پرپینانی تدوینگر فیلم در پردیس سینمایی کوروش برگزار شد با اشاره به حادثه دلخراش منا و همچنین حوادث پیش از آن گفت: در این واقعه دلخراش حجاج ایرانی و سایر کشورهای مسلمان در منا بر اثر غفلت و ناخردی کلیدداران کعبه به دیدار حق شتافتند و ملت ما داغ دیدند و من این واقعه تاسف‌بار را به مردم شریف ایران و همچنین خانواده آن عزیزان تسلیت می‌گویم.

وی ادامه داد: امروز جهان اسلام در یک بحران بزرگ به سر می‌برد و بسیاری از این بحران توسط کشورهایی ایجاد شده که داعیه ام القرایی جهان اسلام را دارند کسانی که قرار است کلیددار خانه امن خداوند باشند امروز خونریزی می‌کنند.

مجیدی با اشاره به واکنش‌هایی که مفتی‌های عربستان و دانشگاه الازهر در قبال فیلم «محمد رسول ا...» نشان دادند، گفت: مفتی‌های عربستان در کنار دانشگاه الازهر نسبت به این فیلم که قرائت زیبایی از اسلام ارائه می ‌کند واکنش نشان دادند و آنرا تحریم کردند، درحالیکه ما سعی کردیم قطره‌ای از دریای بیکران رحمت پیامبر بزرگوار اسلام(ص) را به تصویر بکشیم و یک قرائت زیبایی از اسلام در قبال قرائت‌های زشت ارائه کنیم.

وی ادامه داد: آنها در برابر فیلم «محمد رسول ا...»(ص) بلوا کردند و هیچ واکنشی از طرف آنها و مجامع بزرگ اسلامی و علمای ال‌صعود و دانشگاه الازهر درقبال اتفاقات اخیر در منا و مکه و فجایع بزرگ از خود نشان ندادند و هیچ ابراز همدردی نکردند و همانگونه رفتار کردند که پیش از این درقبال جنایت‌هایی داعش و کشتار مردم یمن رفتار کرده بودند.

در ادامه مراسم، کارگردان فیلم« محمد رسول ا... » با دعوت از روبرتو پرپینانی تدوین گر فیلم «محمد رسول ا...» گفت: وی بسیار صبورانه و با درایت نزدیک به یک سال بر روی تدوین فیلم کار کرده است. پرپینانی سابقه خوبی در سینما دارد و در بیش از نود فیلم به عنوان تدوینگر حضور داشته است که سی فیلم آن از آثار کلاسیک جهان است.

روبرتو پرپینانی تدوینگر فیلم «محمد رسول ا...» نیز گفت: امروز حس عجیبی دارم از اینکه در ایران هستم. یک سال درگیر این فیلم بودم و کار کردن با مجیدی را دوست دارم و از همکاری با وی لذت بردم. برای این فیلم احترام زیادی قائلم و هرآنچه که می‌دانستم و در وجودم بود را برای این فیلم خاص گذاشتم تا فیلم خوبی شود.

امیر اسفندیاری مدیر بین الملل فارابی نیز گفت: روبرتو پرپینانی علاوه بر مجید مجیدی با کارگردان‌های بزرگی همچون برتولوچی همکاری کرده و جوایز بسیاری را بدست آورده است و بعد از تماشای فیلم قصد دارد تا در جشنواره فیلم نوجوان همدان حضور پیدا کند.

در ادامه برنامه مجید مجیدی کار گردان فیلم، روبرتو پرپینانی تدوینگر فیلم و محمد رضاصابری مدیر عامل شرکت سینمایی نور تابان در کنار مردم به تماشای فیلم در پردیس سینمایی کوروش نشستند.  
جمال شورجه:
سال‌هاست که دنیا

شاهد جنایات آل‌سعود است

جمال شورجه که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد با بیان این مطلب ادامه داد: سال‌هاست که دنیا شاهد جنایات آل‌سعود است و می‌بینیم که این کشور اقداماتی مانند فاجعه‌ی یمن را انجام می‌دهد.

او ادامه داد: همچنین «داعش» مولود نامیمون این کشور که حاصل زاد و ولد آل سعود است، الان مدتی است به جان این مسلمانان افتاده است. مسلمانان اعم از شیعه، سنی و مسیحیان از دست این قوم در امان نیستند.

این کارگردان با اشاره به فاجعه‌ی «منا» گفت: امسال هم در حج تمتع، جنایاتی رخ داد که نشان از بی‌مسوولیتی و بی کفایتی این کشور در اداره‌ مناسک حج دارد و آل‌سعود هم از زیر مسوولیت کشته شدن زائرین شانه خالی می‌کند. او ادامه کرد: همه‌ دنیا هم دلیل رخ دادن این اتفاق را می‌دادند و دیدند که این فاجعه به دلیل حرکت ولیعهد عربستان در آن مسیر و بسته شدن راه زائران بود، ولی آن‌ها سر خود را زیر برف کرده‌اند و مسوولیت کار خود را نمی‌پذیرند.

شورجه در پایان ضمن ابراز تالم و تاثر خود گفت: می‌خواهم علاوه بر عرض تسلیت برای این رحلت شهادت گونه، به خانواده‌های بازماندگان تبریک هم بگویم. امیدوارم که خون این عزیزان ما در منا گریبان آل سعود را بگیرد و منطقه را از لوث وجود آنها خالی کند.

عبدالحسن برزیده:

کشته شدن انسان‌ها واقعاً دردناک است

عبدالحسن برزيده در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تاکید بر پیدا کردن راه حلی برای جلوگیری از تکرار این نوع فجایع گفت: من به عنوان یک شهروند و به عنوان کسی که از نزدیک شاهد این اتفاقات بوده‌ام، می‌گویم بیشتر از اینکه بخواهیم دعوا کنیم، بهتر است به فکر یک راه حل باشیم.

برزیده ادامه داد: حتی اگر می‌توانیم باید به نحوی دولت عربستان را مجبور کنیم تا برای جلوگیری از این اتفاقات،اقداماتی انجام دهد تا دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم.

او همچنین افزود: کشته شدن انسان‌ها واقعا دردناک است که متاسفانه انگار در دنیای ما کم اهمیت شده است. همه‌ انسان‌ها حق حیات دارند و نباید حق زندگی ‌شان با سهل‌انگاری از دست برود.

کارگردان «مزارشریف» یادآور شد: من سه سفر به مکه داشته‌ام که هر سه‌ آنها حج واجب بوده که در یک مورد شاهد کشته شدن افراد در رمی جمرات بودم و به چشم خودم دیدم که چطور آنهایی که به جهت جثه ضعیف‌تر هستند به دلیل ازدحام جان خود را از دست می‌دهند و یا برخی دیگر که از پل سقوط می‌کنند.

برزیده همچنین در پایان تصریح کرد : بیش از دعواهای سیاسی در رابطه با این موضوع و مقصر دانستن دولت عربستان که مقصر هم هست، باید به فکر راه‌حل برای جلوگیری از تکرار این فاجعه‌ها شویم و از برگزارکنندگان حج بخواهیم که کاروان‌ها را مدیریت کنند که از کاروان ها بخواهند با حرکت در ساعات مختلف از ازدحام جلوگیری کنند.

واکنش تهیه‌کننده فیلم «محمد رسول ا...» به فاجعه منا

در این پیام تسلیت آمده است:

«فاجعه انسانی مکه مکرمه و کشته و زخمی شدن صد‌ها زائر ایرانی و همچنین مسلمانان سایر کشورهای جهان در مراسم حج محمدی گام تمامی مسلمانان را در روز عید قربان تلخ کرده است و عید آنان را به عزا تبدیل کرده است.

حرم و شهری که بعد از بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) باید خانه امن الهی باشد امروز به دلیل مدیریت غلط و غیرالهی حکام سعودی شاهد فجایعی همچون منا است. اتفاقاتی که پنجشنبه دوم مهرماه و پیش از آن رخ داد نشانه کاملی از بی‌کفایتی حکام سعودی در میزبانی از مسلمانان و پیروان راستین حضرت محمد (ص) است.

شرکت سینمایی نور تابان به عنوان تهیه کننده و پخش کننده فیلم محمد رسول ا... (ص) و همچنین سایر سازندگان این فیلم این مصیبت عظما را به مقام معظم رهبری(مدظله‌ العالی)، ملت مسلمان ایران و تمامی کشورهای مسلمان و خانواده‌های داغدار زائران جان باخته در حادثه منا تسلیت می‌گوید و از خداوند برای آنان طلب آمرزش می‌کند.»

انسیه شاه‌ حسینی:

 آل سعود بويی از انسانیت نبرده است

انسیه شاه‌حسینی در پی فاجعه «منا» به ایسنا گفت: به جز تاسف کاری از دست مان برنمی‌آید.
او در ادامه با اشاره به بی‌کفایتی آل سعود در اداره‌ی مراسم حج، تصریح کرد: تمام قدرت حج را باید از این خانواده‌ بی‌لیاقت بگیرند. مسوولان کشور ما باید با مسوولیت و با خشم بیشتری به این اتفاق نگاه کنند.

شاه‌حسینی اضافه کرد: این خانواده‌ «آل سعود» جنایات زیادی در رابطه با یمن، سوریه و عراق انجام داده‌اند و مسوولان ما باید تعارف را در مورد آنها کنار بگذارند.

این کارگردان همچنین گفت: الان فرصت خوبی است که شمشیر را از رو ببندیم و دست این خانواده‌ کثیف را از حج کوتاه کنیم و از آنجایی که حج همیشه عاملی برای اتحاد بین مسلمانان بوده است، همه‌ کشورهای اسلامی دست به دست دهند و با هم متحد شوند تا این میزبانی را از آل سعود بگیریم و نگذاریم عربستان هیچ دخالتی در این رابطه بکند.

او در پایان افزود: آل‌سعود ثابت کرده است که بویی از انسانیت نبرده و همچنین وهابیت کثیفی است که فضای اماکن متبرکه را آلوده می‌کنند.

ادای احترام هنرمندان به کشته‌شدگان فاجعه منا

به گزارش فارس، پس از حادثه تلخ پنجشنبه گذشته منا که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از هزار و 300 نفر حجاج، از جمله 130 زائر ایرانی شد، تعداد زیادی از هنرمندان با قرار دادن عکس‌ها و مطالب مختلف به قربانیان این حادثه ادای احترام و با بازماندگان آنان ابراز همدردی کردند.
مهناز افشار،آناهیتا نعمتی،رز رضوی،محمدرضا هدایتی،حدیث میرامینی، محسن اسلام‌زاده، فریبا نادری، امیر آقایی، محراب قاسم‌خانی، ستاره اسکندری، امیر جعفری، ساره بیات، الیکا عبدالرزاقی، سیاوش حقیقی، شبنم مقدمی، نوید محمودی، الهام پاوه‌نژاد، بهنوش بختیاری، سیدجواد رضویان، مهراوه شریفی‌نیا، وحید یامین‌پور، شاهرخ بحرالعلومی، میثم زمان‌آبادی،شبنم قلی‌خانی،حبیب احمدزاده، سعید بیابانکی،پریناز ایزدیار، عبدا... اسکندری،پوران درخشنده،رامبد جوان،تهمینه میلانی،محسن کیایی و محمدرضا عباسیان از جمله هنرمندان و فعالان رسانه بودند که تعدادی از آنان عکس پروفایل خود در شبکه‌های مجازی را به رنگ سیاه تغیر دادند و برخی دیگر از آنان با انتشار عکس‌هایی از فاجعه منا به همراه دلنوشته‌هایی در این خصوص به قربانیان این حادثه ادای احترام کرده و با بازماندگان آنان ابراز همدردی کردند.


همه برنامه‌های هنری کشور به مدت ٣ روز تعطیل شد

به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: فاجعه‌ انسانی مکه مکرمه و کشته و زخمی شدن صدها زائر از کشورهای اسلامی و ده‌ها زائر ایرانی، کام شیرین مسلمانان جهان را تلخ و عید بزرگ اسلامی را به عزا تبدیل کرد.

به همین مناسبت ضمن عرض تسلیت این مصیبت عظمای جهان اسلام، کلیه برنامه‌های هنری در سه روز ایام عزای عمومی که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است، در کشور تعطیل است.

 تسلیت چهره‌های موسیقی

برخی از چهره‌های موسیقی کشور، فاجعه‌ی خونین منا و کشته‌ شدن جمعی از هموطنانمان در راستای به جا آوردن «رمی جمرات» را تسلیت گفتند.

به گزارش ایسنا، محمد علیزاده در صفحه‌ شخصی‌اش نوشته است: «به دلیل همدردی با بازماندگان فاجعه مکه، کنسرت زنجان لغو شد. جای تاسف برای مسؤولان عربستان باقی می‌ماند. برای بازماندگان این فاجعه‌ دردناک فقط صبر از خدای بزرگ خواستارم.»

بابک جهانبخش نیز در پیام تسلیتی نوشته است: «هموطن تسلیت. همچون هوایی که تنفس می‌کنیم، عشق خدا در اطراف ما در حال گردش است. باور کنید، خداوند در همین حوالی است و حتی نزدیک‌تر از رگ گردن به ماست. معشوق همین‌جا است... یاحق.»

بنیامین بهادری نیز که هم‌اکنون مشغول برگزاری تور کنسرت‌های خود در آمریکاست، در بخشی از پیامش دراین زمینه نوشته است: «تسلیت به همه‌ عزیزان و بازمانده‌های بی‌قرار.»

مهدی مقدم نیز که قرار بود، در همین روزها اجرای صحنه‌ای داشته باشد، نوشته است: «تسلیت عرض می‌کنم به همه هموطنان و عزیزان داغدیده در حادثه مکه. علی‌رغم هیجان اولیه اجرا در تهران بعد از 14 سال، اجرای کنسرت برای من شادی و خوشحالی و ضرورتی در غم و اندوه هموطنانم ندارد. خداوند به همه بازماندگان این حادثه صبر دهد.»

محسن یگانه نیز در پیام کوتاهی این فاجعه‌ غم‌انگیز را تسلیت گفته است.

انتهای پیام/

منبع: بانی فیلم
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز