تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°

۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳

روایت برخی از نجات یافتگان فاجعه مرگبار منا

برخی از نجات یافتگان به وضعیت مصیب بار و دردناکی که حجاج در منا داشتند و نقش نیروهای امنیتی سعودی در این زمینه اشاره کرده اند.
کد خبر: ۲۴۸۷
اخبار معاصر: بدون شک فاجعه منا یکی ازدردناکترین حوادث حج سال های اخیر محسوب می‌شود اما برای آگاهی از عمق فاجعه روایت برخی از نجات یافتگان از ازدحام مرگبار اهمیت دارد.

پایگاه النهرین گزارش داد: این افراد از رنج‌ها و نبرد خود برای زنده ماندن پس از آن که زیر گام‌ها لگد مال شدند سخن می‌گویند.

احمد محمد از حجاج سودانی که در بیمارستان منا بستری است و از ناحیه پشت و ساق پا زخمی شده است از لحظات وحشت و ناتوانی در برابر حرکت جمعیتی که توان مقاومت در برابر آن نبود سخن می‌گوید.

وی افزود: احساس خستگی می‌کردم ، نمی‌توانستم حرکت کنم اما با خود گفتم اگر در این اینجا بیافتم از روی من رد خواهند شد زیرا افرادی را مشاهده می کردم که زیر پا مانده اند.حادثه در روز پنجشنبه در مرکز شهرک الخیام البیضا که حجاج در نزدیکی منا مستقر می شوند رخ داد؛ جایی که صدها هزار نفر برای رمی جمرات در پل جمرات متشکل از 5 طبقه برای رمی جمرات جمع می شوند.

احمد بیان کرد: خواستم که به یکی از چادرهایی که در نزدیکی قرار داشت وارد شوم اما نیروهای امنیتی اجازه ندادند و از همین رو برخی اقدام به صعود بر بالای چادر کردند اما من در نهایت توانستم وارد چادر متعلق به حجاج تونسی شوم تا پس از آن به بیمارستان منتقل شوم و یکی از صدها زخمی شده فاجعه باشم.

یکی از حجاج نیجریه ای به نام عباس التیجانی 57 ساله گفت: هر که به فکر نجات خودش بود من به دنبال بالا رفتن از دیوار بودم و همه تلاش می کردند که مرا پایین بکشند اما ازدحام زیاد بود و کسی نتوانست مرا پایین بکشد.

وی افزود: فضای بسیار بدی بود هرکه به فکر نجات خودش بود همه ناظر بودند که مردم لگد مال می شوند و نمی توانستند کاری انجام دهند.

التیجانی تاکید کرد: مسئولان راه های منتهی به محل رجم جمرات را در منا بسته بودند و تنها یک ورودی وجود داشت در حالی که حجاج در مسیر عکس نیز می آمدند.

وی افزود: دستورات پلیس در اطراف مسیری که هزاران نفر از الخیام البیضاء(چادرهای سفید) عبور می کردند نتیجه عکس داشت.

التیجانی بیان کرد: همه مردم به دنبال یافتن راه فراری بودند تا مکان امنی پیدا کنند اما پلیس دستور می داد بازگردید بازگردید.با این حال مسئولان سعودی مدعی هستند که حجاج به دستورات توجه نکرده‌اند.

التیجانی از سوی  جمعیت به سوی دیوار مجاور مسیر سوق داده و بیهوش می شود تا در بیمارستان اورژانس منا به هوش آید.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز