تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶

اتصال ایرلند شمالی و اسکاتلند با احداث یک پل ۳۲ کیلومتری

کد خبر: ۲۶۲۲۶
بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در سال ۲۰۱۸ حمایت خود را از احداث یک پل حمل و نقل که ایرلند شمالی را به اسکاتلند متصل کند، علنی کرد.

طول این پل حدود ۳۲ کیلومتر (۲۰ مایل) برآورد شده است که ۱۵ کیلومتر از طولانی‌ترین پل روی آب جهان کوتاه‌تر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از یورونیوز، پل «دریای ایرلندی» (Irish Sea) و «تقاطع سلتیک» (Celtic Crossing) دو نامی هستند که تا کنون برای این طرح بلند پروازانه ارائه شده‌اند.

چالش های عظیم زمین شناسی و زیست محیطی در این بخش از منطقه جغرافیایی، ساخت این پل را می‌تواند به یکی از سخت ترین پروژه های تاریخ مهندسی تبدیل کند. یکی از موضوع های مطرح شده توسط آقای جانسون در مصاحبه با کانال ۴ بی‌بی‌سی، تهدید «مهمات باقی مانده از جنگ جهانی دوم در دریای ایرلند» بود.

در این زمان فقط از برکسیت سخن گفته می‌شود اما این پیشنهاد برای اولین بار حدود سه سال پیش به عنوان راهی برای بهبود ارتباطات داخلی در بریتانیا مطرح شد؛ اتفاقی که می‌تواند از فشار روی پروازها و خدمات ریلی میان کشورها کم کند.

البته گویا برنامه‌ریزی برای احداث یک تونل یا یک پل که ایرلند شمالی و اسکاتلند را بهم وصل کند به دهه ۱۸۹۰ باز می‌گردد.

پروژه چقدر هزینه دارد؟
میزان هزینه ساخت چنین پلی به مسیری که طی خواهد شد، بستگی دارد. در حال حاضر دو طرح برای اتصال ایرلند شمالی و اسکاتلند در دست بررسی است. طرح اول که «تور هد» (Torr Head) را به «مول آو کینتایر» (Mull of Kintyre) متصل می‌کند، اگر چه ارزان‌تر و كوتاه تر است اما هر دو طرف از توان حمل و نقل ضعیفی برخوردار هستند. هزینه طرح دوم که لارن (Larne) و پورت پاتریک (Portpatrick) را به هم متصل می‌کند، سرسام آور و ۱۵ میلیارد پوند یا ۱۷.۵ میلیارد یورو برآورد شده است.

البته برخی صاحب نظران هزینه اتصال دو کشور را حدود ۲۰ میلیارد پوند (۲۳ میلیارد یورو) ذکر کرده اند.
حال و هوای معروف انگلیس چه می‌شود؟
از آنجا که نه اسکاتلند و نه ایرلند شمالی آب و هوای معتدلی ندارند برخی بر این نظرند که ممکن است این پل به دلیل وضعیت جوی گاهی در برخی نقاط بسته شود.

از همین رو گرانت شپس، وزیر حمل و نقل بریتانیا در اوایل سال جاری به بی بی سی گفت که احتمالاً این پروژه یک تونل خواهد بود و نه یک پل.

پیشنهاد دهندگان این طرح همچنین توصیه کرده‌اند که زیرساخت های ریلی در هر دو کشور باید برای کنترل حجم ترافیک در دو طرف بهبود یابند.

دیگر پل های بزرگ کجا قرار دارند؟
اگر چه ساخت این پل، یک پروژه بلند پروازانه عنوان شده است اما به هیچ وجه بزرگ‌ترین پلی که جهان تاکنون به خود دیده است، نخواهد بود.

پل بزرگ «دانی‌یانگ کانشان» در چین با طول۱۶۴ كیلومتر (۱۰۲ مایل)، پل «چانگ هوآ کایسیانگ» در تایوان با طول ۱۵۷ کیلومتر (۹۸ مایل) و پل بزرگ «کنگد» در چین با طول ۱۱۵ کیلومتر (۷۲ مایل)، سه پل برتر جهانی فعلی هستند.

اگر چه همه این پل ها روی آب ساخته نشده‌اند اما بعید است که پل «تقاطع سلتیک» (Celtic Crossing) عنوان بزرگ‌ترین پل روی آب جهان را از آن خود کند.

بر اساس رکوردهای جهانی گینس، پل «هنگ کنگ-ماکائو-ژوهای» طولانی‌ترین پل دریایی جهان است. از این پل ۵۵ کیلومتری که از دلتای رودخانه مروارید (Pearl River) می‌گذرد، حدود ۴۸ کیلومتر آن روی آب قرار دارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : ایرلند اسکاتلند
ارسال نظر

آخرین اخبار روز