تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۳.۷۳°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳

دُبی؛ مشاغل موفقی که در دوران همه‌گیری زاده شدند

در دوران همه‌گیری، برخی مشاغل به خاطر نیاز به‌وجود آمده‌اند و برخی دیگر به‌خاطر آنکه کسی می‌خواسته مشکلی را حل کند، اما در نهایت هدف ایجاد کسب‌وکار موفق یکسان است.
کد خبر: ۲۶۹۶۶
بحران همه‌گیری کووید-۱۹ در یک‌ سال‌ونیم گذشته زندگی میلیون‌ها نفر را تغییر داده و بسیاری را بیکار کرده است. اما همه‌گیری سبب شده تا استارتاپ‌ها در جاهایی نظیر اروپا،‌ آمریکا، ژاپن و از جمله در امارت نیز رشد کنند.

به گزارش پایگاه خبری اخبار معاصر به نقل از یورونیوز، در سال ۲۰۲۰ در فرانسه رکورد ۸۴ هزار کسب‌وکار تازه ثبت شد، رقمی که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۲۰ درصد افزایش داشت. اما در دُبی، ملودی مُک نیز مانند برخی دیگر، وقتی بیکار شد توانست کسب‌وکار تازه‌ای راه بیندازد.

از بیکار شدن تا صاحب‌کار شدن
ملودی دربارهٔ اخراج خود از کار و تصمیم‌گیری بعدی‌اش می‌گوید: «اول احساس می‌کردم دنیا روی سرم خراب شده و حال خیلی بدی داشتم. همسرم حمایت زیادی کرد، بعد گفتم یا باید بنشینم و زاری کنم یا بلند شوم و در این موقعیت کار واقعا سازنده‌ای بکنم.»

او که یک خوراک‌شناس باسابقه بود به پخت‌وپز خانگی و تهیه چاشنی‌های تند آسیایی روی آورد.
ملودی می‌افزاید: «کار سختی بود و خیلی آموختم، اما صادقانه بگویم که واقعا نتیجه داد. اگر بیکار نشده بودم احتمالا هنوز کار قبلی را داشتم و شاید هم ناراضی بودم. اما الان راضی‌‌ام و در این کار از همیشه خوشحال‌ترم.»

حل مشکل شخصی و تبدیل آن به بیزینس موفق
از آنجا که خیلی‌ها ۲۴ ساعت در خانه‌اند، کارهای نظیر تغییر دکوراسیون محبوبیت زیادی پیدا کرده. گردش مالی پارسال این بخش ۶۴۷ میلیارد یورو برآورد می‌شود. مصطفی و همکارش می‌خواستند دکور آپارتمان‌شان را با هزینهٔ کمی تغییر بدهند، اما بعد به فکر بیزینس افتادند.

مصطفی الحریزی، بنیانگزار تایل سوسایتی: «اول می‌خواستیم دکور دیوار آشپزخانه‌ را عوض کنیم و چند روزی فکر کردیم تا برچسبِ نقشِ کاشی را پیدا کردیم. بعد همه جا را گشتیم، از فروشگاه‌ها تا دفترهای طراحی داخلی، تا ببینیم کجا چنین چیزی را می‌فروشند. بعد خودمان نصبشان کردیم، اما دوستانی که اینها را می‌دیدند باورشان نمی‌شد که کاشی واقعی نیستند. بلافاصله به این فکر افتادیم که این خودش یک بیزنس است.»

و این کسب‌وکار کوچک مصطفی و شریکتش به یک شرکت بزرگ تبدیل شد. مصطفی می‌افزاید: «مشتری وقتی برچسب کاشی‌ها را نصب می‌کرد، می‌دید که نصف آشپزخانه‌اش نو شده پس می‌بایست نصفهٔ دیگر آن را هم نو می‌کرد یعنی باید روکش میز کانتر و کابینت‌ها را هم عوض می‌کرد. اینجا بود که ما به‌سراغ روکش‌های وینیلی مخصوص دکور رفتیم.»

یافتن نیازهای تازه و تولید محصول اخلاق‌مدار
در دوران همه‌گیری تقاضا برای لباس‌های راحتی داخل خانه هم زیاد شد. بریتنی سلطانی، بنیانگزار برند‌های آزوکی و لوسترالیا دربارهٔ انگیزهٔ کارش می‌گوید:‌ «فکر کردم فرم لباس راحتی کمی خسته‌کننده شده، گفتم چرا لباس‌هایی طراحی نکنیم که هم راحت باشند و هم قشنگ و بامزه؟ و به این ترتیب، برند آزوکی ایجاد شد.»

او مستقیم به‌سراغ چیزی رفت که واقعا اشتیاقش را داشت، چون می‌خواست محصولاتش اورگانیک و ساخت دُبی باشند.

بریتنی خود دربارهٔ رویکردش به تولید لباس می‌گوید: «واقعا می‌خواستم بر عنصر پایایی تمرکز کنم، چون در این سالها کُمُدمان پر شده از لباس‌هایی که زود از مد می‌افتد. محصولی می‌خواستم که به‌شیوه‌ای پایا و اخلاق‌مدار تولید بشود و همیشه ماندگار باشد.»

و آزوکی چنان رشد کرد که بریتنی یک سال نشده شرکت دیگری راه انداخت. امروز وبسایت این برند از چند تولیدکنندهٔ کوچکتر استرالیایی و نیوزلندیِ ساکن امارات هم حمایت کند.

در دوران همه‌گیری، برخی مشاغل به خاطر نیاز به‌وجود آمده‌اند و برخی دیگر به‌خاطر آنکه کسی می‌خواسته مشکلی را حل کند، اما در نهایت هدف ایجاد کسب‌وکار موفق یکسان است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز