تهران ۱۳.۸۵° كمينه ۱۰.۷۹°  بیشینه ۱۳.۹۹°
۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۴

تعرفه خودرو هزار درصد افزایش می‌یابد؟

بسیاری از مسولان و کارشناسان، در راستای حمایت ازتولید خودرو وخودرو سازان پیشنهادافزایش تعرفه واردات رامی دهند که این امرموافق و مخالفانی دارد.
کد خبر: ۲۷۸۳
اخبار معاصر: چند وقتی است که حال خودروسازهای داخلی خوب نیست و با بی‌مهری هموطنان مواجه شده است به گونه‌ای که با حرف و حدیث‌های چند روزه اخیر بزرگ‌ترین صنعت کشور دچار مشکلاتی خواسته یا نا خواسته شده است وعلاوه بر این میل به مصرف کالای خارجی نیز این صنعت را با مشکلاتی قابل تامل رو به رو کرده است.
 
"واردات" موضوعی که گاها در کشور با رقم ها و کالاهایی گره می خورد که چیزی جز تعجب برای مخاطب باقی نمی گذارد.
 
اما در این میان واردات بی رویه خودرو آن هم با آمار و ارقام نجومی نه تنها با اقتصاد مقاومتی همسو نیست بلکه ضربدری بر روی حمایت از تولیدات داخلی نیز محسوب می شود.
 
بر این اساس بسیاری از مسولان وکارشناسان امر، در راستای حمایت از تولید خودرو و خودرو سازان پیشنهاد افزایش تعرفه واردات را می دهند که این امر نیز موافق و مخالفانی دارد. افزایش تعرفه واردات خودرو در شرایط حاضر شاید ضمن حمایت از تولیدات داخلی و صنعت خودرو، موجب افزایش اشتغالزایی در کشور شود اما آیا در درازمدت نیز تاثیر خواهد داشت؟
 
تعرفه خودرو هزار درصد افزایش می‌یابد؟!
 
در این راستا؛ نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از تدوین طرح دو فوریتی برای توقف واردات خودرو و جمع‌آوری امضا برای ارائه این طرح و تقدیم به هیأت رئیسه مجلس خبر داد و اظهار داشت: نمایندگان طرح دوفوریتی را برای حمایت از صنعت خودروسازی و افزایش یک‌هزار درصدی تعرفه واردات خودرو در دستور کار دارند که این طرح در راستای حمایت از تولیدکننده و تولید ملی در کنار لحاظ کردن منافع مصرف کننده است.
 
برهمین اساس؛ طبق اعلام کارشناسان باید به این نکته توجه داشت که در صورتی که بخواهیم با افزایش تعرفه بر واردات از بزرگترین صنعت کشور حمایت کنیم، باید نظام منطقی‌تری صورت بگیرد که هم‌زمان با افزایش تعرفه‌ها، حمایت‌های مالی و معنوی از این صنعت صورت بگیرد تا صنعت خودروسازی از رشد کافی برخوردار باشد اما باید توجه داشت این طرح تا ابد امکان‌پذیر نخواهد بود و نمی‌توان نظام تعرفه را تا ابد حفظ کرد. 
 
محسن رزم‌خواه کار‌شناس خودرو نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص دیدگاهش در زمینه افزایش تعرفه واردات خودرو گفت: به طور کلی بهترین ابزار توسعه صنعت داخلی و حمایت از آن در حال حاضر نظام تعرفه است که این نظام تا حدودی کاربردی و اثرگذار خواهد بود اما افزایش بی‌رویه نرخ این تعرفه‌ها نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه عکس‌العمل منفی مصرف‌کننده‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت. 
 
وی در ادامه گفت: با داشتن برنامه‌های مناسب برای صنایع به ویژه خودرو می‌توان این صنعت را آنگونه پیش برد که اگر تعرفه‌ها هم صفر باشد بتواند رقابت کند. 
 
رزم خواه در خصوص حمایت از خودروسازان افزود: این حمایت منطقی است اما به طور دائم به صلاح صنعت نیست چون نظام تعرفه و افزایش آن باعث جلوگیری از واردات می‌شود و صنعت خودرو را دچار کاهش کمیت و کیفیت خواهد کرد. 
 
وی در پایان افزود: اگر این صنعت می‌خواهد دوام داشته باشد و بماند باید دارای برنامه‌ریزی و استراتژی‌های مشخص بشود. 
 
براساس این گزارش؛ هنگامی که نظر نمایندگان مجلس را در این خصوص جویا شدیم در کنار این موضوع که همه بر حمایت از تولید داخل اتفاق نظر داشتند، افزایش یکباره یکهزار درصدی واردات خودرو را اقدامی کارشناسی ندانسته و به نوعی مخالف اجرای این موضوع هستند.
 
در این راستا روح الله عباس‌پور سخنگو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرای این طرح اظهار داشت: طرح افزایش یکهزار درصدی واردات خودرو تاکنون در مجلس اعلام وصول نشده است و از نظر من نیز افزایش یکهزار درصدی تعرفه واردات خودرو زیاد است در حالی که مجموعاً باید از تولید کنندگان داخلی حمایت کنیم که یکی از راه‌های آن جلوگیری از واردات خودرو است اما اینکه یک هزار درصد افزایش تعرفه داشته باشیم افراطی‌گری است و من به شخصه مخالف اجرای این طرح هستم، علی الرغم اینکه موافق جلوگیری از واردات خودرو هستم.
 
همچنین؛ سید شریف حسینی عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در این خصوص معتقد است: یکی از موضوعاتی که‌ باید در این خصوص مورد بررسی قرار گیرد حمایت از تولید ملی، اشتغال کشور، رونق، پیشرفت و توسعه است تا بتوان به طور کامل از تولید ملی حمایت کرد که در شرایط فعلی حمایت از تولید به طور چشمگیری در حال افزایش است به گونه‌ای که تولید کنندگان، مصرف کنندگان، دولت و مجلس سه ضلع حمایت از تولید ملی هستند. 
 
حسینی در ادامه تصریح کرد: شرایط قیمت خودرو در کشور باید مطابق با کیفیت آن بوده و مجلس نیز باید قوانین و مقررات خاصی را برای حمایت از تولید کننده طرح کند که البته این به معنای انحصار برای تولید کنندگان نبوده و باید کنترل دقیقی بر روی قیمت‌ها برای حمایت از مشتریان صورت گیر که این حمایت‌ها باعث افزایش ظرفیت تولید خواهد شد و در پی کاهش تولید، قیمت تمام شده نیز کاهش یابد تا مصرف کننده رغبت بیشتری به خرید داشته باشد که در چنینی شرایطی کیفیت در قیاس با قیمت برای خرید کالای داخلی باعث رونق و افزایش تولید در کشور خواهد شد. 
 
وی تاکید کرد: اگر قیمت‌ها یک طرفه افزایش یابددر حالی که کیفیت محصولات به سبک گذشته باشد در این حالت خریداران تنها متضرران این شرایط خواهند بود و از نظر من این سه ضلع باید با هم همکاری نزدیکی داشته باشند تا بتوان بهترین محصول با بهترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت به دست مصرف کننده برساند. 
 
همچنین حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از دیگران مخالفان این طرح بود و در این خصوص اظهار داشت: افزایش یکهزار درصدی تعرفه واردات خودرونه تنها نمی‌تواند موجب حمایت از تولید داخلی باشد بلکه موجب ورود کالای قاچاق به کشور می‌شود و از طرفی باید با ارتقا سطح تولید، جریانات تولید شفاف شود و از طرفی کیفیت قطعات خودرو یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.
 
علاوه بر این روز گذشته نعمت زاده وزیر صنعت، معدن، تجارت در راستای حمایت از این صنعت بزرگ کشور برای بازدید و شاید دلگرمی به این صنعت و فعالانش به کارخانه یکی از بزرگترین خودروسازی های کشور رفت تا بتوان با حمایت از این صنعت از سوی دولتمردان و به طبع حمایت مردم و رعایت حقوق مصرف کنندگان و مشتریان از سوی خودروسازان داخلی به تولید داخلی و جوانان این مرز و بوم کمک به سزایی کرد.
 
افزایش تعرفه و یا کاهش آن هرچه که هست باید به گونه ای باشد که هم حمایت از تولید ملی و هم حمایت از مصرف کننده در آن لحاظ شود.

انتهای پیام/
 
منبع:باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز