تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۳

چرا پدرها پس از تولد فرزندشان افسرده می شوند؟

کد خبر: ۳۰۴۶۲
اخبار معاصر _ روانشناس خانواده گفت: افسردگی پس‌از والد شدن گونه‌ای از افسردگی است که در یک‌سال اول تولد نوزاد پدر و مادر را تحت تاثیر قرار می‌دهد که می‌تواند به‌تدریج یا ناگهانی رخ دهد و از افسردگی، خفیف و متوسط تا افسردگی حاد گسترش داشته باشد.

فریده عزیزی، روانشناس بالینی، در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با  افسردگی بعد از زایمان در پدران، عنون کرد: تولد یک نوزاد برای همه والدین دارای بار عاطفی و هیجانی متفاوت است؛ اما افسردگی پس‌از والد شدن گونه‌ای از افسردگی است که در یک‌سال اول تولد نوزاد پدر و مادر را تحت تاثیر قرار می‌دهد که می‌تواند به‌تدریج یا ناگهانی رخ دهد و از افسردگی، خفیف و متوسط تا افسردگی حاد گسترش داشته باشد.

وی ادامه داد: علایم افسردگی مردان بعد از زایمان همسر، شبیه علائم افسردگی پس‌از زایمان در مادران است که این علائم شامل بی‌حوصلگی، دل‌سردی شدید، بی‌حسی و عدم علاقه به انجام کارهای دنیای اطراف، زود رنجی و کج‌خلقی، عذاب وجدان، تحریک‌پذیری، اضطراب و ترس، احساس غمگینی، ناتوانی از لذت بردن، کاهش اعتماد به ‌نفس، کاهش روابط بین اعضای خانواده و زوجین، کاهش احساسات و روابط و میل جنسی، کاهش رشد هیجانی و شناختی و کلامی، بروز مشکلات رفتاری، کاهش واکنش‌های اجتماعی و کاهش تمایل به نگهداری از کودک است.

وی بابیان اینکه آسیب دیدن رابطه‌ی زناشویی یکی از جدی‌ترین آسیب‌هایی افسردگی است، اظهار کرد: زندگی در کنار فردی که انگیزه و تلاشی برای تغییر شرایط ندارد و یا مسئولیت‌های نقش خود را به‌ درستی انجام نمی‌دهد معمولاً باعث وارد شدن آسیب‌های زیادی به رابطه زوجین می‌شود و حتی ممکن است زوجین را به سمت جدائی نیز هدایت کند.

وی در رابطه با وظایف زوجین در زمان افسردگی همسرشان گفت: شناسایی نشانه‌ها جهت پیشگیری، در درمان هر گونه بیماری روانی اقدامی زودهنگام است همچنین پیگیری درمان نیز موضوعی بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه آرام نگه‌داشتن فضای خانه، همدلی و حمایت نیز از دیگر وظایف زوجین است، تصریح کرد: احساس درک شدن از جانب دیگران یکی از مسائلی است که تا حد زیادی باعث آرامش روحی فرد می‌شود همچنین بالا بردن آگاهی در ارتباط با بیماری افسردگی به زوجین کمک می‌کند که به خوبی بتوانند شرایط را مدیریت کنند.

عزیزی در خصوص عللی که در افسردگی پدران موثرهستند، گفت: بیکاری، ضعف در رابطه زناشویی و مشکل داشتن با خانواده همسر، استرس، پیش‌آمدهای زندگی، فقدان حمایت‌های اجتماعی، داشتن سابقه بیماری روانی، سطح اقتصادی‌_اجتماعی پایین، تعداد بارداری‌های قبلی، بارداری ناخواسته و حوادث استرس‌زا باعث ایجاد این نوع افسردگی می‌شود.

وی بیان کرد: افسردگی پدران بر روابط زوجین تاثیراتی مانند خشم و درگیری‌های بین فردی زوجین، افزایش خطر ناسازگاری و احساس منفی در روابط زناشویی، عیب‌جویی بیش‌ از حد زوجین از یکدیگر، اختلالات عاطفی و روانی زوجین و به خطر نوزاد کشی را به‌همراه دارد.

پژوهشگر خانواده در رابطه با تاثیر افسردگی پدران بر سلامت روان کودک توضیح داد: افزایش استرس و اضطراب کودک، مشکلات خلق‌وخوی کودک، رفتارهای ضد اجتماعی کودک، ناآرامی و بیش‌فعالی، اختلالات عاطفی_ روانی کودک و  مشکلات رفتاری به‌ویژه در کودکان پسر از جمله تاثیرات افسردگی پدران بعد از زایمان همسر در کودکان است.

افسردگی پس‌از زایمان مردم چقدر طول می‌کشد؟

روانشناس بالینی اظهار کرد: در صورت عدم درمان ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها باقی بماند و در صورت نادیده گرفتند می‌تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه روش‌های متفاوتی برای درمان افسردگی پدران پس‌از تولد نوزادان وجود دارد، عنوان کرد: مشاوره درمانی، دارو درمانی، رفتارشناختی، درمانی CBT، گروه درمانی و... از جمله این درمان ها است که با توجه به شرایط و وضعیت فرد، انتخاب می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به تأثیرات منفی ناشی از افسردگی پدران، باید در دوران بارداری از سوی کارکنان بهداشتی در زمینه شناسایی به موقع به خانواده‌ها آموزش‌های لازم داده شود تا افراد بتوانند با تشخیص به موقع نشانه‌ها و درمان آن، عواقب این اختلال را بر خانواده و کودک را کاهش دهند تا بتوانند روابط زوجین، کیفیت زندگی و فرزند پروری را بهبود بخشند.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : افسردگی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز