تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۰.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵

قدمت تپه باستانی شورکاب (لواسان) به دوره هخامنشیان می‌رسد

کد خبر: ۳۱۶۲۲
قدمت تپه باستانی شورکاب (لواسان) به دوره هخامنشیان می‌رسد


اخبار معاصر - این تپۀ باستانی در °۵۱ و ´۳۷ طول شرقی، °۳۵ و ´۴۹ عرض شمالی و در ارتفاع ۷۶۵‘۱ متری از سطح دریا در فاصلۀ ۹۰۰‘۱متری غرب بنای امامزاده عبدالله، محلۀ جائیج و در جنوب بلوار امام خمینی (ره) شهر لواسان قرار دارد.

این تپه در امتداد شرقی ـ غربی به موازات بلوار امام خمینی قرار گرفته است و حدود ۲۰۰ متر طول و ۵۰ متر عرض دارد. در تمام سطح آن درختهای کاج و سرو کاشته شده است و در بلندترین نقطۀ آن ساختمان نسبتاً وسیع و بزرگی احداث کرده‌اند. به احتمال زیاد بخشهای عمده‌ای از لایه‌های باستانی و مواد فرهنگی موجود در این تپه، بر اثر پی‌‌کنی آن ساختمان از میان رفته است.

بخش زیادی از جبهۀ شمالی تپۀ باستانی شورکاب نیز در زمان احداث بلوار امام خمینی تخریب و شواهد فرهنگی آن به همراه خاک تپه برای تسطیح مسیر جاده به نقطۀ نامعلومی حمل شده است. جبهۀ شرقی تپه نیز از گزند اقدامات نسنجیدۀ نسل حاضر مصون نمانده و پی‌کنی وسیع برای احداث چند خانۀ مسکونی، جبهۀ شرقی تپه را نیز منهدم کرده و مواد فرهنگی موجود در آن را از میان برده است. 

در بدنۀ برش‌های عمودی، طولی و عرضی که در جبهۀ شمالی و شرقی تپه برای احداث جاده یا ساختن خانه ایجاد کرده‌اند، بقایای فراوان معماری، تنور، اجاق و یک دیوار قطور دیده می‌شود.  به احتمال زیاد، این دیوار بخشی از حصار پیرامون تپه بوده است. ساکنان محلی اظهار می‌کنند که در زمان احداث جاده در عمق ۷ متری، تپه‌زاغه‌ها و قبرهایی را مشاهده کرده‌اند که از خاک بیرون آمدند؛ اما برای آنکه مانعی برای پیشرفت کار پیش نیاید، بلافاصله آنها را با خاک پر کرده‌اند.

 در سطح و پیرامون تپۀ باستانی شورکاب و بخصوص در نقاطی که حفاری صورت گرفته است، حجم وسیعی از استخوان‌های انسانی و حیوانی و انواع سفالهای متعلق به دوره‌های ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی.  ( که شامل قطعات سفالهای ظروف کوچک، خمره‌های بزرگ آذوقه به رنگ قرمز و نخودی با نقوش گیاهی، هندسی، انگشتی و کنده است) دیده شده است. این آثار،  بیانگر دیرینگی این تپه است. افزون بر قطعات سفالهای یادشده، یک نمونه دستۀ خنجر مفرّغی و بدنۀ ظروف سفالین ریتون مانندِ یافت‌شده، تعلق این تپه به دورۀ ساسانی را قطعی می‌سازد.

وجود بقایای معماری متعدد در این محل که با سنگ و ملاط گِل آهک احداث شده‌اند و بقایای دیوار قطور پیرامون آن و وجود شواهد تنور، زاغه، خاکستر، استخوان و قطعات ظروفی با کاربرد مصرف روزانه مسکونی بودن آن را به اثبات می‌رساند.

 به نظر می‌رسد تپۀ باستانی شورکاب یک محل مسکونی از نوع ده، شهر یا حاکم‌نشینی محلی بوده که بر نقاط مسکونی اطراف حکومت می‌کرده است. شاید شکل‌گیری این محل و استقرار حاکم منطقه در آن موجب افول تمدن موجود در تپۀ حصارک، واقع در دو کیلومتری جنوب‌شرقی تپۀ شورکاب شده باشد. تپۀ باستانی شورکاب در سال  ۱۳۸۲ خورشیدی  به شمارۀ ۳۷۷‘۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و مشمول قوانین حفاظتی و  مراقبتی شده است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : شورکاب لواسان
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی خلیلی
United Arab Emirates
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۵۰
تپه اتحاد پز گنج هست و مرسده اتحاد به همراه داوود نظری و کامران حسین نظری دارن گنجها رو خارج و به استرالیا منتقل میکنن.البته یه مردی هم که خودشو معاون وزیر کشور معرفی میکنه تو این کار دست داره بنام حیدر.یه پسره هم بنام میشل بود که مرسده کلی سرش کلاه گذاشت و کلی تو این تپه ازش کار کشید

آخرین اخبار روز