تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸

8 مهر/ روز بزرگداشت مولانا جلال‌الدین‌محمد بلخی (مولوی)

در سال ۲۰۰۷ از طرف یونسکو سال مولوی نامیده شد. پس از آن تصمیم گرفتند روز تولد مولانا را روز بزرگداشت وی بنامند که این روز ۸ مهر می‌باشد.
کد خبر: ۳۱۶۵۸
نویسنده :
مریم شکوهی نیا

تاریخ دقیق روز بزرگداشت مولوی  در تقویم شمسی برابر است با: ۸ ماه مهر سال ۱۴۰۰ / ۲۳ ماه صفر سال ۱۴۴۳ / ۳۰ ماه سپتامبر ۲۰۲۱

شرح زندگی مولوی

جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولوی، مولانا و رومی در ششم ربیع الاول سال 604 هجری در شهر بلخ دیده به جهان گشود. مولوی از مشهورترین شاعران ایرانی‌تبار پارسی‌گوی است نام کامل وی «محمد ابن محمد ابن حسین حسینی خطیبی بکری بلخی» بوده است. او در دوران حیات به القاب «جلال‌الدین»، «خداوندگار» و «مولانا خداوندگار» نامیده می‌شد.

پدر او مولانا محمدبن‌حسین خطیبی معروف به بهاءالدین‌ولد و سلطان‌العلما، از بزرگان صوفیه و مردی عارف بوده است. پدر مولوی مردی سخنور بود و مردم بلخ علاقه فراوانی به او داشتند. ظاهراً همین وابستگی مردم به او سبب ایجاد ترس در محمد خوارزمشاه گردید و او را علیه بهاءالدین‌ولد برانگیخت. به همین دلیل،بهاءالدین‌ولد، پدر مولوی احتمالاً در سال ۶۱۰ قمری، همزمان با هجوم چنگیزخان از بلخ کوچ کرد و سوگند یاد کرد که تا محمد خوارزمشاه بر تخت نشسته، به شهر خویش بازنگردد.

علت نامگذاری روز بزرگداشت مولوی

در سال ۲۰۰۷ از طرف یونسکو سال مولوی نامیده شد. پس از آن تصمیم گرفتند روز تولد مولانا را روز بزرگداشت وی بنامند که این روز ۸ مهر می‌باشد. روز بزرگداشت مولوی، روز بزرگداشت فرهنگ و ادب پارسی است. شناخت و معرفی هر چه بیشتر مولانا، شاعری ایرانی با شهرت جهانی که آثار و اندیشه‌هایش هنوز چنان که باید و شاید، در ایران شناخته نشده‌اند. می‌توان گفت مولوی به نوعی پیوند دهنده ملت‌هاست؛ چراکه مولوی خود، زاده بلخ یا وخش در خراسان بزرگ که اکنون بخش‌هایی از آن واقع در افغانستان و تاجیکستان است، بوده است. او در زمان تصنیف آثارش همچون مثنوی در قونیه در دیار روم واقع در ترکیه امروزی می‌زیست .

با آنکه آثار مولوی به عموم جهانیان تعلق دارد، ولی ایرانیان و پارسی زبانان بهره خود را از او بیشتر می‌دانند، چرا که آثار او به زبان پارسی سروده شده و از محیط فرهنگ ایرانی بیشترین تاثیر را پذیرفته‌ است.

آثار مولوی

· مثنوی معنوی: مثنوی معنوی که به زبان فارسی سروده شده و شامل داستان‌های آموزنده و عرفانی است.

· غزلیات شمس: غزلیات شمس، غزلیاتی است که مولانا به نام مرید خود، شمس سروده است.

· رباعیات: حاصل اندیشه‌های مولاناست.

· فیه‌ما‌فیه: که حاوی تقریرات مولاناست و به نثر نوشته شده است. این اثر گاه در پاسخ پرسشی و زمانی خطاب به شخص معین است.

· مکاتیب: شامل نامه‌های مولاناست.

· مجالس سبعه:سخنانی است که مولانا در منبر ایراد فرموده است.

درگذشت مولوی

بالاخره روح ناآرام جلاالدین محمد مولوی در غروب خورشید روز یکشنبه پنجم جمادی‌الاخر سال 672 هـ قمری بر اثر بیماری ناگهانی که طبیبان از درمان آن عاجز گشتند به دیار باقی شتافت.

گروه فرهنگ، ادب و هنر

پایگاه خبری تحلیلی اخبار معاصر


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : ادبیات فرهنگ مولوی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز