تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۵.۷۹°
۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸

هرکیلو زعفران 20 میلیون تومان

کد خبر: ۳۱۹۴۳
غلامرضا میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران در گفت‌وگو با همشهری: علاوه بر عامل خشکسالی در یک‌ سال اخیر، هزینه‌های تولید به‌شدت افزایش یافته و تولید زعفران به‌صرفه نیست.

روزنامه همشهری، کمتر از یک ماه پس از پیش بینی ها درخصوص کاهش تولید زعفران، یک خبر خوش کام زعفران کاران و دیگر فعالان حوزه زعفران را شیرین کرد. «بسته سیاستی حمایت از زعفران» ابلاغی وزیر جهادکشاورزی که درست در آستانه فصل برداشت زعفران به تصویب رسید، با بندهایی متضمن حمایت از تولیدکننده و صادرکننده، امیدها به بهبود شرایط تولید و صادرات کالای استراتژیک ایرانی را پررنگ کرد تا فعالان این حوزه بعد از چند سال سخت و دست وپنجه نرم کردن با موانع و مشکلات متعدد ازجمله تحریم، قاچاق، افت قیمت داخلی و بین المللی، مشکلات تعرفه ای کشورهای هدف و کاهش بارندگی و خشکسالی به آینده زعفران امیدوار شوند.
 

طرحی که سرانجام در حال تحقق است

در مهر ماه سال گذشته اعضای شورای ملی زعفران، اتحادیه صادرکنندگان، جمعی از تولیدکنندگان و برخی نمایندگان منتخب شهرستان های زعفران خیز در مجلس، گرد هم آمدند و با امضای نامه ای، به رعایت قیمت ۱۶ میلیون تومانی برای هر کیلو پوشال و قیمت ۲۰ میلیون تومان برای هرکیلو نگین زعفران متعهد شدند. در آن زمان، منتقدان با توجه به شرایط بازار داخلی و مشکلات صادراتی، تعیین این قیمت را، غیرمنطقی و بلندپروازانه توصیف کردند اما امضاکنندگان معتقد بودند درصورت رفع موانع صادرات، تحقق زعفران ۲۰ میلیونی دور از دسترس نیست. حال یکی از اصلی ترین مفاد بسته حمایتی دولت، تعیین قیمت ۲۰.۵ میلیون تومانی برای زعفران است.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و عضو هیأت امنا و هیأت رئیسه شورای ملی زعفران، در گفت وگو با همشهری می گوید: ما امیدواریم این طرح واقعا به اجرا درآید، زیرا بر این اعتقادیم اگر دولت حمایت لازم، کافی و به موقع را از زعفران داشته باشد، تحقق این قیمت برای زعفران دور از دسترس نیست. علی شریعتی مقدم با اشاره به اینکه اعلام و ابلاغ به موقع این بسته حمایتی در آستانه فصل برداشت نکته بسیار مثبت این طرح است، می افزاید: نکته مهم تر این است که هرگونه حمایت و تغییر و تحولی که در زمینه زعفران انتظار داریم در دل زنجیره ارزش زعفران دیده شود تا منافع افراد فعال در این زنجیره از تولید تا فراوری تضمین شود؛ به این شکل که ارزش گل زعفران از محدوده ۱۶۰ هزار تومان پایین تر نیاید و تسهیلات به اندازه کافی، به موقع و تسهیل شده، به اجزای زنجیره ارزش زعفران بسته به استعداد و قدرت جذب آنها پرداخت شود. به گفته این فعال اقتصادی ارزش کل اقتصاد زعفران با محاسبات جدید ۱۱ هزار میلیارد تومان است و تامین و تخصیص این مبلغ با توجه به کم ارزش شدن ریال، کار دشواری نیست. شریعتی مقدم معتقد است تامین این تسهیلات به خصوص در فصل برداشت می تواند با ایجاد انگیزه برای فعالان این حوزه بسیار تأثیرگذار باشد و باعث شود به جای برنامه های کوتاه مدت با پیگیری برنامه های میان مدت زعفران به جایگاه واقعی خود نزدیک شود.
 

امیدواری برای رفع موانع صادرات

ایجاد پشتوانه برای حفظ ارزش پولی زعفران اگرچه همواره از مهم ترین خواسته های فعالان تولید و صادرات زعفران بوده اما تمام درخواست آنها نیست. عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران با اشاره به ضرورت رفع موانع صادرات این کالای استراتژیک، می افزاید: یکی از مهم ترین کارهایی که لازم است در حوزه زعفران انجام شود ایجاد ارزش افزوده مناسب برای این کالاست تا زعفران به جای این که به صورت ماده خام به بازارهای واسطه مثل امارات، اسپانیا و هنگ کنگ فرستاده شود، به صورت بسته بندی شده و با برندهای ایرانی به بازارهای نهایی شامل ۱۸۰ کشور دنیا صادر شود. شریعتی مقدم، سیاست های ارزی بانک مرکزی از سال ۹۷ را اشتباهی تاریخی می خواند و معتقد است: حمایت از صادرکنندگان و رفع موانع صادراتی به گونه ای که در این بسته حمایتی آمده است، می تواند شرایط را برای شرکت هایی که سال ها در زمینه صادرات زعفران سرمایه گذاری کرده اند اما تحت تأثیر سیاست های نادرست ارزی کمرشان شکسته است، تغییر دهد و محصولات اصیل ایرانی را از محاق خارج کند. او توافق با بازارهای هدف صادراتی و افزایش قدرت چانه زنی با کشورهایی مثل چین و هند را که مبادلات تجاری گسترده ای در زمینه اقلامی مثل چای و برنج دارند، دیگر پیش زمینه توسعه صادرات می داند و معتقد است: درصورت برقراری چنین معاهداتی امکان حضور مستقیم صادرکنندگان ایرانی در این کشورها فراهم و تحقق اهداف بسته حمایتی تسهیل می شود.
 

نکات مثبت دیگر بسته حمایتی

رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان به ویژه در یک سال گذشته از خواسته های مهم تجار از دولت بوده است. صادرکنندگان معتقدند نه تنها حمایت و تشویقی از سوی دولت برای ارزآوری دریافت نمی کنند بلکه در کنار مشکلات ناشی از تحریم، سختگیری های دولت در زمینه تعهدات ارزی هم سد راه توسعه صادرات شده است. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، یکی از نکات مثبت بسته حمایتی وزارت جهادکشاورزی را توجه به صادرکنندگان می داند.

شریعتی مقدم می افزاید: در این بسته حمایتی به نوعی صادرکنندگان برای نخستین بار دیده شده اند و نهادسازی برای بخش تولید نیز مورد توجه قرار گرفته است، چون تولیدکنندگان تاکنون یک نهاد اجماع شده برای دفاع از منافع خود نداشته اند. به اعتقاد او، زمان مناسب ابلاغ این بسته حمایتی که در ابتدای فصل برداشت منتشر شد، دیگر نکته مثبت این طرح حمایتی بود زیرا اعلام دیرهنگام طرح های خرید حمایتی سال های قبل کشاورزان را به فروش محصول خود با قیمت پایین وادار می کرد. عضو شورای ملی زعفران به پویا بودن این طرح حمایتی به عنوان یکی از مزیت های آن نسبت به طرح های مشابه اشاره می کند و می افزاید: رقم ۱۰ تا ۱۵ درصدی برای کل اقتصاد زعفران در این طرح دیده شده ولی راه برای تغییر و افزایش این اعداد و ارقام باز گذاشته شده تا متناسب با تغییر شرایط اقتصادی به سرعت این اعداد و ارقام تغییر کند.

صندوق حمایت از توسعه صادرات زعفران در زمان برنامه سوم توسعه تشکیل شد و فعالیت های خوبی در کشورهای آلمان، ژاپن و امارات برای معرفی زعفران و توسعه صادرات به این کشورها انجام شد اما به این دلیل که در زمان برنامه چهارم و پنجم مورد حمایت قرار نگرفت، کارایی مورد انتظار را نداشت. در بسته حمایتی جدید ارائه شده از سوی جهادکشاورزی به تشکیل صندوق حمایت از توسعه صنعت زعفران اشاره شده است. شریعتی مقدم معتقد است تشکیل این صندوق می تواند راهکاری قانونی برای اجماع اجزای قانونی زنجیره زعفران اعم از تولیدکننده، فراوری کننده، واحدهای صنعتی، صادرکنندگان و توزیع کنندگان باشد، مشروط بر اینکه این نهاد، همچون گذشته و دیگر نهادهای مشابه با نگاه های بخشی مواجه نباشد و تجارب جامع حوزه بازار به کار گرفته شود.
 

پیش بینی تولید امسال

تولید امسال زعفران باوجود سطح زیرکشت مشابه سال گذشته، به دلیل خشکسالی کمتر از سال ۹۹  خواهد بود. البته خشکسالی تنها دلیل افت تولید نبوده است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران معتقد است مجموعه ای از عوامل دست به دست هم داده تا تولید امسال زعفران کشور از لحاظ وزنی افت داشته باشد. غلامرضا میری در گفت وگو با همشهری با اشاره به عامل خشکسالی به عنوان مهم ترین دلیل افت تولید زعفران می گوید: علاوه بر شرایط نامناسب جوی و کاهش بارندگی در سراسر کشور به ویژه استان های تولیدکننده زعفران طی یک سال اخیر، هزینه های تولید به شدت افزایش یافته و تولید زعفران به صرفه نیست.

به گفته این مقام صنفی طی یک سال اخیر هزینه های کشاورزان چند برابر شده درحالی که قیمت خرید محصولشان افزایشی نداشته و این امر، انگیزه ای برای تولید نزد کشاورزان باقی نگذاشته است. با ابلاغ بسته حمایتی، به نظر می رسد مشکل قیمت حل شده باشد و انگیزه های تولید افزایش یافته باشد، اما این اتفاق شاید بتواند بر تولید سال آینده اثرگذار باشد، نه امسال. به گفته عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران تولید امسال زعفران کشور دست کم ۳۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش خواهد داشت. شریعتی مقدم می گوید: مسئولان جهادکشاورزی خراسان رضوی رقم کاهش تولید را ۳۵ تا ۴۵ درصد در این استان برآورد کرده اند و باید دید تولید در دیگر استان های تولیدکننده چه میزان خواهد بود اما به نظر می رسد با توجه به شرایط آب و هوایی دست کم با ۳۰ درصد کاهش تولید مواجه خواهیم بود.
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
برچسب ها : زعفران
ارسال نظر

آخرین اخبار روز