تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۸.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس»

مشارکت 31 استان کشور در همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس»
کد خبر: ۳۱۹۶۴

همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس»

رئیس کمیته اجرایی سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» از مشارکت 31 استان کشور در سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» خبر داد و گفت: این همایش دارای مجوز پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) است که این مجوز ارزش مقالات ارسالی را برای صاحبان آثار دوچندان می کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، عبدالله اسماعیلی رئیس کمیته اجرایی سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» با اعلام این خبر گفت: همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» در تاریخ 26 آذرماه برگزار می شود و مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه این همایش تا 30 مهرماه تمدید شده است.

رئیس کمیته اجرایی سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» گفت: تاکنون بیش از 20 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است و نگارش 10 مقاله تخصصی به استادان برتر کشور که موضوع پایان نامه دکتری آن‌ها تاریخ شفاهی بوده، نیز سفارش شده است. مشارکت دانشگاه ها، سازمان‌ها، نهادهای کشوری و لشکری، ادارات کل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس و ادارات وابسته به سازمان اسناد و کتابخانه ملی در استانهای کشور در این همایش چشمگیر است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت در این دوره از همایش تاریخ شفاهی این است که از ظرفیت های تخصصی وعلمی سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و نظامی، انجمن ملی تاریخ شفاهی ایران و غیره استفاده شده و از دبیران و کارشناسان هریک از سازمان ها و نهادهای دعوت شد تا در کمیته های مختلف همایش حضور داشته باشند. با اتمام مهلت ارسال مقالات، مرحله ارزیابی و داوری آثار آغاز و آثار برتر در قالب ارائه چهار پنل معرفی خواهد شد. همه مقالات ارسالی در کتاب مقالات سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» به چاپ خواهد رسید و مقالات برگزیده در فصل نامه ها و نشریات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ، دانشگاه امام حسین (ع) نیز منتشر خواهد شد و به صاحبان مقالات برتر گواهی مقالات برگزیده نیز ارائه می شود.

اسماعیلی به محورهای برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: مبانی نظری و پیشینه تاریخ شفاهی دفاع مقدس، ضرورت ها و فرصت ها، آسیب شناسی و موانع پیش روی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و نیز سیاست گذاری و نقش سازمان های لشکری و کشوری در تاریخ شفاهی دفاع مقدس، از محورهای این همایش ملی است.

وی افزود: مبانی نظری و پیشینه تاریخ شفاهی دفاع شامل موضوعاتی چون نقش تاریخ شفاهی دفاع مقدس در تاریخ نگاری معاصر، نقش و کارکرد تاریخ شفاهی در توسعه تاریخ اجتماعی، مبانی جامعه شناختی تاریخ شفاهی دفاع مقدس، انواع داده های اطلاعاتی در ثبت تاریخ جنگ و جایگاه تاریخ شفاهی، تاریخ شفاهی فرماندهی امام خمینی(ره) در دفاع مقدس و اصول ویژگی های مکتب سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در احیای و ترویج تاریخ شفاهی دفاع مقدس می شود.

رئیس کمیته اجرایی سومین همایش ملی «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» ادامه داد: محور تاریخ شفاهی دفاع مقدس، ضرورت ها و فرصت ها نیز شامل موضوعاتی چون نقش اسناد محلی در تدوین تاریخ شفاهی، نقش هنر و رسانه در تاریخ شفاهی دفاع مقدس، نقش تاریخ شفاهی اقشار مختلف (زنان، روحانیت، دانش آموزان و ...) در هشت سال دفاع مقدس، تاریخ شفاهی دفاع مقدس و فضای مجازی، ضرورت های تدوین تاریخ شفاهی دولت و دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در هشت سال دفاع مقدس، چگونگی و نحوه انتقال تجربیات تاریخ شفاهی دفاع مقدس به سایر ملل، راهکارهای حفظ و نشر ارزش‌های دفاع در سازمان‌های لشکری و کشوری به نسل آینده، جایگاه و نقش اندیشه های امام خمینی (ره) در تاریخ شفاهی دفاع مقدس، جایگاه و نقش اندیشه‌های مقام معظم رهبری(مدظله) در تاریخ شفاهی دفاع مقدس و ضرورت‌های تدوین تاریخ شفاهی مدافعان حرم و جبهه مقاومت می‌شود.

وی اظهار داشت: آسیب‌شناسی تاریخ شفاهی دفاع مقدس در حوزه مرزهای مشترک با خاطره نویسی، چالش های مصاحبه گر در تاریخ شفاهی دفاع مقدس، نقش تدوینگر در بازنشر و گویاسازی منابع در تاریخ شفاهی دفاع مقدس، تحلیلی بر چگونگی ثبت و ضبط تاریخ شفاهی دفاع مقدس، نقد و بررسی اطلاعات حاصل از مصاحبه در تاریخ شفاهی دفاع مقدس، موانع توسعه و ترویج تاریخ شفاهی دفاع مقدس در سازمان‌های لشکری و کشوری، باید و نبایدهای تاریخ شفاهی دفاع مقدس در حوزه آزادگان، واکاوی و نقد آثار منتشر شده تاریخ شفاهی دفاع مقدس، آسیب‌شناسی به‌کارگیری تاریخ شفاهی دفاع مقدس در تحقیقات دانشگاهی و آرشیوهای تاریخ شفاهی دفاع مقدس فرصت یا تهدید از موضوعات سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس است.

اسماعیلی ادامه داد: در حوزه سیاست‌گذاری و نقش سازمان‌های لشکری و کشوری در تاریخ شفاهی دفاع مقدس موضوعاتی چون نقش سیاست گذاری‌ها در احیا، حفظ و ترویج و نهادینه سازی تاریخ شفاهی دفاع مقدس، چگونگی ساز و کار مصاحبه گر و تدوین‌گر در تاریخ شفاهی دفاع مقدس، نظام حقوقی در تدوین تاریخ شفاهی دفاع مقدس، چگونگی تبدیل تاریخ شفاهی به اسناد مکتوب و نحوه بهره برداری بهینه، واکاوی نقد و بررسی فعالیت موسسات تاریخ شفاهی دفاع مقدس و یکسان سازی فعالیت‌های تاریخ شفاهی در سازمان‌های کشوری و لشکری دربر گرفته می‌شود. علاقه مندان می‌توانند مقالات خود را به پست الکترونیکی info@defadocs.ir ارسال کنند.

لازم به توضیح است سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس با همکاری سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همزمان با هفته پژوهش، با دعوت و حضور شخصیت های کشوری و لشکری در محل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود.


پایگاه خبری تحلیلی اخبار معاصر

منبع: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران 
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز