تهران ۹.۹۱° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۹.۹۹°
۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
پایگاه خبری-تحلیلی معاصر به بررسی تورم پرداخت؛

رفع تحریم‌ها؛ تنها راه مهار تورم در دولت رئیسی

یک کارشناس اقتصادی گفت: تنظیم بازار، زمانی موثر است که تولید رونق داشته باشد و شاخص های اقتصادی با روال منظم پیش رود.
کد خبر: ۳۲۵۲۴
نویسنده :
زهرا عسگری
رفع تحریم‌ها؛ تنها راه مهار تورم در دولت رئیسی
مرتضی افقه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی معاصر در خصوص رفع تحریم‌ها گفت: تنها راه رفع تحریم‌ها مهار تورم است. متاسفانه تلاش مسئولین بی‌فایده است و  با حرف کاری درست نمی‌شود و دولت سیزدهم باید به مسئله رفع تحریم توجه کند.
 وی افزود: تنظیم بازار وقتی موثر است که تولید رونق داشته باشد. زمانی که تولید کم و به دنبال آن، تقاضا زیاد باشد کشور دچار نوسانات متعدد می‌شود.
کارشناس اقتصادی ادامه داد: تنظیم بازار از طریق امکانات دستوری، آن هم در شرایطی که دولت به معنی کل حاکمیت  در ضعیف‌ترین شکل ممکن قرار دارد، تنها سرمایه اجتماعی را کاهش می‌دهد؛ زیرا تا زمان رفع تحریم، نتیجه‌بخش نیست.
افقه در خصوص مشکلات فروش نفت افزود: کشور به دلیل وابستگی شدید به فروش نفت با مشکلاتی مواجه است و  جایگزینی برای درآمد نفتی در بودجه نداریم.
وی گفت: این مسائل هیچ کمکی نمی‌کند و تنظیم بازار در شرایط فعلی امکان‌پذیر نیست. زمانی که کمبودها و فاصله عرضه و تقاضا زیاد باشد، اقدامات دستوری راه به جایی نخواهد برد.
افقه در پایان افزود: باید با برداشتن موانع تولید در داخل، زمینه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را گسترش دهیم و ظرفیت خالی صنایع را تکمیل کنیم. اما در شرایط فعلی، وابستگی اقتصاد به نفت سبب شده است ما تولید داخل را در 3 دهه بعد از انقلاب توانمند نکنیم. به دنبال آن، تولیدات داخل هم وابسته به واردات مواد اولیه، واسطه‌ای و سرمایه‌ای است که این موضوع نیازمند فروش نفت است.
متاسفانه هم نیاز به واردات و تولیدات به درآمد نفتی وابسته است. بنابراین اگر این مشکلات حل نشود وضع مردم روزبه‌روز بدتر می‌شود.  

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز