تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳

تقابل شهرداری و شورای شهر آغاز شد

گویی شورای شهر و شهردار تهران پس از گذشته حدود ۳ ماه از آشنایی با یکدیگر، به چالش‌هایی رسیده‌اند. این را مرور اخباری نشان می‌دهد که این روزها از کش و قوس شورای شهر برآمده است.
کد خبر: ۳۳۵۹۹
تقابل شهرداری و شورای شهر آغاز شد
به گزارش معاصر، شهرداری یکی از گسترده ترین مدیریت های اجرایی کشور است. کار در شهرداری از موضوعات فرهنگی و اجتماعی تا عمرانی را دربرمی گیرد. فقدان سابقه اجرایی باعث شده وقتی زاکانی به شهرداری آمده، کادر اجرایی که معمولا مدیران اجرایی در اختیار دارند، او تیم مدیریتی ندارد و همراه خودش کسی را نیاورده است. بنابراین در بخش انتصابات مدام دچار چالش می شود. شاید یکی از علل تاخیر در انتصابات، فقدان تیم مدیریتی است که یک مدیر اجرایی باید با خودش همراه داشته باشد.

قوامی پور هم توصیه مشابه طلایی را برای مدیران شهری دارد و می گوید: به نظر می رسد آقای زاکانی باید تعامل بیشتری با شورای شهر داشته باشد چون شورای شهر آشنایی بیشتری با بدنه شهرداری و نیروی انسانی مدیریت شهری دارند و می توانند به آقای زاکانی در چینش مدیران کمک کنند. اگر این تعامل صورت بگیرد، مشکلات اخیر حل می شود.

زنگ ها برای زاکانی به صدا درآمد؟

شاید الان پس از گذشت حدود ۳ ماه از آغاز کار زاکانی به عنوان، پیش کشیدن موضوع استیضاح بسیار زود باشد چون از یک سو، طرح استیضاح فارغ از رای آوردن یا نیاوردن برای نیروهای سیاسی که به خود انقلابی می گویند شکست بزرگی است و از سوی دیگر بی ثباتی شهرداری تهران که در دوره شورای پنجم با حضور ۲ سرپرست و ۳ شهردار به اوج خود رسید، تداوم خواهد داشت که در نهایت، به نفع شهر و مردم نیست.

مرتضی طلایی، عضو اسبق شورای شهر امیدوار است تنش‌ها فروکش کند و هر دو طرف به تعامل برسند. طلایی در این باره می گوید: من به تعامل شورای شهر و شهردار در آینده نزدیک خوش بین هستم، مسایل الان چون اول کار است، طبیعی است. وقتی ما جوانگرایی در لیست شورای شهر را پیشه می کنیم این چنین حواشی را هم باید بپذیریم. بخش قابل توجهی از عزیزان شورای شهر فعلی، سابقه کار ندارند و جوان هستند. خدمت کردن در شورا صبوری و روحیه کار تیمی می خواهد و بعضا خلاف تصوراتی که فکر می کردند اگر بروند شورا چه ها خواهند کرد، واقعیت این است که در شورای یک رای بیشتر ندارند و باید اقناع سازی کنند . به جای هیجان و جار و جنجال باید با منطق تعامل کرد و کارها را انجام داد.

او ادامه می دهد: در شورای فعلی شورای شهر می داینم اقلیت و اکثریتی وجود دارد که قابل نادیده گرفتن نیست. عملا اعضای شورای شهر از یک لیست آمده اند ولی اقلیت و اکثریتی در بین آنها شکل گرفته است. همه دوستان چه در اقلیت و اکثریت باید از تجارب و ظرفیتهای همدیگر استفاده کنند تا شهر را آبادتر و کیفیت زندگی شهروندان را بهتر کنند.

در مقابل این نظر مشفقانه، کسانی هستند که معتقدند به زودی شورای شهر قاطعانه، با زاکانی برخورد خواهد کرد.

مهدی قوامی پور، جامعه شناس شهری در این باره می گوید: شورا به لحاظ قانونی و حقوقی، جایگاه ممتازی دارد و شهردار مکلف و موظف به پاسخگویی به شورای شهر است و تکمین از ضوابط مصوب شورا باید داشته باشد. از این لحاظ نمی تواند تعامل نکند. به لحاظ آنچه در عرصه عمل می بینیم اگر شهردار محترم آقای زاکانی نتواند یا نخواهد با شورای شهر تعامل کند، مطمئن باشید مماشات و مدارای شورای شهر نامحدود نخواهد بود و قطعا شورای شهر قاطعانه ورود و تصمیم گیری می کند و نتیجه مشخص است چه خواهد شد. از این جهت تعامل شهردار و شورای شهر هم به لحاظ نظری و هم از شکل عملی، صورت معقولی است که امیدواریم رخ بدهد.

منبع: خبرآنلاین
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز