تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۵.۷۹°
۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷

ارز ۴۲۰۰ حذف می شود؟

به نظر می‌رسد دولت قصد دارد فقط به دارو و گندم ارز ۴۲۰۰ تومانی دهد. در مقابل پیشنهاد شده که با اعطای کارت اعتباری از معیشت خانوارها حمایت شود. تصمیم دولت و مجلس چیست؟
کد خبر: ۳۳۸۵۳
ارز ۴۲۰۰ حذف می شود؟

دولت در حال تنظیم لایحه بودجه است. روز گذشته نیز جلسه کمیسیون برنامه‌وبودجه با حضور وزیر صمت برگزار شد که یکی از موضوعات مورد بررسی در این جلسه تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود.

موضوعی که طی هفته‌های اخیر بارها از سوی مجلسی‌ها مطرح شده، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته که نظر مجلس این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود اما به جای آن به خانوارها کارت اعتباری داده شود.

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس درباره نتیجه جلسه روز گذشته به تجارت‌نیوز می‌گوید: قرار است درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی رئیس سازمان برنامه و بودجه برنامه‌ریزی جمع‌بندی کند و مدل خودش را ارائه دهد.

به گفته این نماینده مجلس تا به امروز هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده اما نظر قطعی دولت این است که دلار ۴۲۰۰ تومانی برای دو قلم دارو و گندم حفظ کند. درباره نهاده‌های دامی نیز نظر دولت بر حذف آن است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه توضیح می‌دهد که برای منابع حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هنوز تصمیمی گرفته نشده است. پیشنهادهایی مثل پرداخت یارانه به مردم و پرداخت یارانه به تولید شده اما هنوز مجلس به جمع‌بندی قطعی نرسیده است.

مجلس موافق اعطای کارت اعتباری است؟

موضوع اعطای کارت اعتباری ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومانی به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده اما زنگنه می‌گوید که این موضوع در حد یک پیشنهاد است و نظر قطعی مجلس نیست. او می‌گوید: کمیسیون برنامه‌وبودجه نیز با این پیشنهاد مخالف است. چرا که این سیاست اثرات تورمی روی زندگی مردم دارد. همچنین انتظارات تورمی که به جامعه تحمیل می‌کند به اندازه‌ای هست که کارت ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومانی را بی‌اثر می‌کند.

او ادامه می‌دهد که یارانه جدید میزان یارانه نقدی را طی ماه افزایش می‌دهد، همچنین وقتی دولت چند ماه این کارت اعتباری را پرداخت کند دیگر نمی‌تواند آن را قطع کند و تعهد مالی برای دولت ایجاد می‌کند. البته این که دولت تعهد مالی برای بهتر شدن معیشت مردم داشته باشد بد نیست اما مسئله اینجاست اما آثار تورمی بیش از مبلغ یارانه از جیب مردم برمی‌دارد.

منبع: اقتصادنیوز
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز