تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۲

پیش‌بینی بورس امروز ۲۳ آبان۱۴۰۰|بازار سهام امروز منفی خواهد بود؟

بازار سهام اولین روز از هفته چهارم آبان ماه را قرمزپوش به کار خود پایان داد. در حالی که این بازار متاثر از تصمیمات اخیر دولت است باید دید این وضعیت طی روزهای آتی ادامه می‌یابد؟
کد خبر: ۳۴۶۳۳
پیش‌بینی بورس امروز ۲۳ آبان۱۴۰۰|بازار سهام امروز منفی خواهد بود؟


  فرشاد به‌آبادی، کارشناس بازار سهام گفت: تا وقتی قیمت‌ها دستوری است نمی‌توان یک بازار قابل پیش‌بینی داشت. باید اعتماد به بازار برگردانده شود.

وی با اشاره به وضعیت بازار عنوان کرد: نمی‌توان نظر تخصصی ارائه داد. بازار امروز بسیار عجیب بود و فردا هم چه نمادهای خودرویی باز شوند چه نه، همین روند منفی ادامه پیدا می‌کند.

به‌آبادی با اشاره به اینکه دولت نباید برای بورس نسخه بپیچد، خاطرنشان کرد: بازار سهام یک موجود زنده است. نباید سر خود برای آن آنتی‌بیوتیک تجویز کرد. دولت باید اجازه دهد بورس مسیر خود را طی کند و نفس بکشد.

این کارشناس ادامه داد: متاسفانه با تصمیمات متناقض دولت بازار حساس شده است. بازار حساس تعادل و منطقی ندارد و یک روز مثبت است و یک هفته منفی.

بورس‏‏‏‌بازی در مسیر پرابهام
سایه سیاست‌های لحظه‌ای دولتی و دخالت‌در روند بازارها دوباره گریبان بورس و سهامداران آن را گرفت. بورس‌ که پس از ابرنوسان سال‌۹۹ که خود حاصل تصمیمات غیرکارشناسانه سیاستگذاران بود، ۱۵‌ماه را در مسیر نزولی و فرسایشی گذراند، تازه با حمایت‌های کلامی روسا و متولیان دولتی جان گرفته بود و سهامداران امید داشتند تا دولت رئیسی که با شعار مبارزه با رانت و فساد اقتصادی بر سر کار آمده بود، سریعا تصمیمی کارساز برای لغو قیمت‌گذاری دستوری بگیرد تا صنایع داخلی را از زیان‌‌‌‌های انباشته‌شده در سالیان گذشته برهاند که به یکباره با دستورات جدید برای نرخ‌‌‌‌گذاری کالاها، مجددا ناامید شدند.

موج جدیدی از بی‌‌‌‌اعتمادی به سیاستگذاران مجددا در بازار سهام رخنه کرده است. در چنین شرایطی معاملات اولین روز کاری این هفته تحت‌تاثیر اقدام دولت در بازگشت از تصمیم افزایش نرخ فروش دو خودروساز بورسی بر مدار نزول قرار گرفت و شاخص‌کل در نهایت به محدوده یک‌میلیون و ۴۳۹ هزار واحد رسید. این وضعیت ابهاماتی را در روند معاملات به‌وجود آورده است. آیا شاخص سهام دوباره وارد یک مسیر نزولی شده یا قادر خواهد بود وارد ابرکانال ۵/ ۱میلیون واحدی شود؟

تصمیمات یک‌شبه؛ بلای جان بورس‌‌‌‌بازان
حسن برادران‌هاشمی، کارشناس بازار سرمایه در این‌خصوص به «دنیای‌اقتصاد» گفت: بازار سهام آبان‌ ماه پر افت و خیزی را در سه هفته گذشته پشت‌سر گذاشت، به‌طوری‌که در نیمه اول آبان شاهد افت شاخص و کاهش قیمت در بیشتر نمادهای بازار بودیم اما در هفته گذشته شاخص بورس اندکی رشد داشت و نشانه‌هایی از امیدواری به آینده در معاملات چند روز آخر بروز کرد.

وی افزود: برای تحلیل وضعیت آتی بازار سهام باید به متغیرهای مثبت و منفی که بورس‌‌‌‌بازان با آن روبه‌رو خواهند شد، اشاره کرد. شاید یکی از مهم‌ترین آیتم‌هایی که فعالان بازار همواره دنبال می‌کنند نرخ دلار است. قیمت دلار طی هفته گذشته مجددا صعودی و وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد و روز گذشته نیز از سقف ثبت‌شده در سال‌جاری عبور کرد. افزایش قیمت ارز یکی از متغیرهای مثبت برای بازار در این هفته می‌تواند باشد. برادران‌هاشمی تاکید کرد: در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد افزایش نرخ محصولات شرکت‌های خودرو‌ساز در راستای خروج این شرکت‌ها از زیان چندساله بودیم که بازهم به‌طور ناگهانی سیاستگذاران تنها پس از چند روز فعالان اقتصادی را غافلگیر کردند.

اتفاقی که واکنش سرخ بورس‌‌‌‌بازان را در دادوستدهای روز شنبه به‌دنبال داشت. در واقع بارها اشاره کرده بودیم که قیمت‌گذاری دستوری بلای جان بسیاری از صنایع شده است. دراین میان به‌نظر می‌رسد صنایع کوچک‌تر و شرکت‌هایی که بیشترین درگیری با قیمت‌گذاری دستوری را دارند، مجددا وارد فاز جدیدی از تغییرات شوند.



منبع : تجارت نیوز
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز