تهران ۲۶.۷۳° كمينه ۲۶.۵۱°  بیشینه ۲۸.۷۹°
۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵

آیا قرص خوراکی ضد کرونا پایان این همه‌گیری در جهان خواهد بود؟

به نقل از بلومبرگ بهترین پاسخ به این پرسش «شاید» است. بدون توجه به اینکه این قرص‌های ضدویروسی چقدر موثر باشند، ممکن است هنوز ماه‌ها تا نزدیک شدن به پایان پاندمی کرونا باقی مانده باشد.
کد خبر: ۳۴۶۹۱
آیا قرص خوراکی ضد کرونا پایان این همه‌گیری در جهان خواهد بود؟


بررسی‌ها نشان داده‌اند که این قرص‌ها به طور قابل‌توجهی احتمال بستری شدن افراد واکسینه‌نشده در معرض خطر بالای بیماری شدید را کاهش می‌دهند. میزان اثربخشی قرص شرکت فایزر از این لحاظ ۸۹ درصد و میزان اثربخشی قرص شرکت مرک از این لحاظ ۵۰ درصد است- که پیشرفتی بالقوه قابل‌توجه در درمان کرونا شمرده می‌شود.

اما این درمان‌های جدید محدودیت‌های خودشان را هم دارند. این قرص‌ها عمدتا در افراد واکسینه‌نشده و در معرض خطر بالای بیماری شدید آزمایش شده‌اند و فقط در افرادی موثر بوده‌اند که در طول چند روز پس از شروع علائم آنها را دریافت کرده‌اند. اما آزمایش کرونا همیشه به سرعت انجام نمی‌شود، و افرادی که واکسن کرونا را نزده‌اند، ممکن است علاقه‌ای به آزمایش دادن هم نداشته باشند.

واکسیناسیون هنوز بهترین راه برای پیشگیری از دچار شدن به ویروس کرونا و انتشار آن است. افرادی که از زدن واکسن اکراه دارند، ممکن است با تکیه بر اینکه داروی موثری برای کاهش خطر بیماری وجود دارد، عدم تمایل بیشتری به واکسن زدن نشان دهند. از طرف دیگر فایزر و مرک مجبور خوهند بودند میلیون‌ها، اگر نه میلیاردها از این قرص‌ها را تولید کنند تا در طول زمستان هنگامی که پیش‌بینی می‌شود موارد بیماری دوباره اوج بگیرد، به کار گرفته شود.

بنابراین کووید-۱۹ همچنان جزئی از زندگی ما باقی خواهد ماند. قرص‌ها ممکن است بتوانند خطر مرگ ناشی از کرونا را کاهش دهند و زندگی کردن با آن را اسانتر کنند. از طرف دیگر، هیچ معیار رسمی برای اعلام پایان یک پاندمی وجود ندارد. احتمالا هنگامی به پایان پاندمی خواهیم رسید که ترکیب داروها، واکسن‌ها و ایمنی طبیعی به حدی برسد که جلوی عوارض وخیم ناشی از ویروس گرفته شود و مردم بتوانند بدون رعایت احتیاطات به زندگی عادی‌شان بازگردند.

اما حتی در این صورت نیز کرونا به طور کلی ناپدید نخواهد شد و امکان شعله‌ور شدن‌های گاهگاهی آن در برخی مناطق وجود دارد.



منبع: همشهری آنلاین
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز