تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۸۴°  بیشینه ۱۵.۷۹°
۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴

نصب پرچم عزا بر گنبد حرم مطهر امام حسین(ع)

امشب در فضایی از حزن و اندوه و با حضور صدها هزار نفر از عزاداران حسینی، پس از نماز مغرب و عشا در شهر مقدس کربلا پرچم سرخ بارگاه امام حسین علیه السلام و برادر بزرگوارشان حضرت عباس علیه السلام به پرچم عزا تبدیل می شود.
کد خبر: ۴۰۳۰
اخبار معاصر: پایگاه خبری اخبار العراق در این باره نوشت، این مراسم هر ساله در شب اول ماه محرم و پس از نماز مغرب وعشا طی مراسم خاصی برگزار می‎شود.

نصب پرچم عزا بر گنبد حرم مطهر امام حسین(ع)

بر اساس منابع تاریخی بارگاه امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) توسط امام زین العابدین علیه السلام و با همکاری قبیله بنی اسد در سال 63 و 64 هجری قمری ساخته شد.

با آن که قبر مطهر امام حسین(ع) بارها مورد تعرض دشمنان قرار گرفت و به طور کلی تخریب شد ولی عاشقان امام حسین (ع) این مکان مقدس را بازسازی کردند و اکنون میلیون ها نفر از مسلمانان از سراسر جهان برای برگزاری مراسم سالروز شهادت و اربعین حسینی، اهل بیت ایشان و یاران با وفایش به شهر مقدس کربلا سفر می‎کنند.

در سنت عربی نصب پرچم قرمز بر فراز بارگاه قبر هر یک از امامان شیعه نشانه آن است که صاحب آن قبر کشته شده و انتقام خونش گرفته نشده است و پرچم سیاه نیز نشانه حزن و اندوه است که هر ساله در شب اول محرم طی مراسم خاصی پرچم قرمز با پرچم سیاه تعویض می‎شود و این پرچم تا اول ماه ربیع الاول به مدت دو ماه بر فراز گنبد امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) باقی می‎ماند.

نصب پرچم عزا بر گنبد حرم مطهر امام حسین(ع)

به نوشته تاریخ نویسان اولین کسی که پرچم قرمز بر فراز گنبد امام حسین (ع) نصب کرد رهبر قبیله بنی‎اسد بود و بعد از او مختار ثقفی این سنت را ادامه داد.

افضل الشامی معاون دبیر کل آستان مقدس حسینی درباره این مراسم گفت: مقصود از برگزاری این مراسم و دعوت از مردم و علمای دین و رسانه های جمعی آن است که به همه جهان اعلام کنیم ماه حزن و اندوه در شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش فرا رسیده است.

نصب پرچم عزا بر گنبد حرم مطهر امام حسین(ع)

الشامی افزود: این مراسم با حضور خدمتگزاران بارگاه مقدس حسینی، علما و شخصیت های دینی، شاعران و قصیده سرایان و هزاران نفر از عزاداران حسینی و با حضور شبکه های خبری و ماهواره ای برای پوشش این مراسم برگزار می‎شود.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز