تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۹.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°

۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶

وضعیت امنیتی عراق در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی

نیروهای امنیتی و مردم عراق با آغاز محرم امسال تدابیر ویژه‌ای برای تامین امنیت و رفاه عزاداران اباعبدالله (ع) در نظر گرفته‌اند.
کد خبر: ۴۰۷۷

اخبار معاصر : هر ساله با فرارسیدن ماه محرم به ویژه در دو روز عاشورا و اربعین موجی از زوار راهی عراق می‌شوند تا با حضور در عتبات یاد قیام سرور و سالار شهیدان را گرامی بدارند اما در این میان گروه‌های تکفیری که ماهیت خود را در ایجاد جنگ مذهبی و قتل مسلمانان تعریف کرده به عنوان تهدیدی برای امنیت این مراسم بزرگ مذهبی شیعیان مطرح هستند.

طی دو سال گذشته با توجه به تشدید فعالیت‌های داعش در عراق به ویژه پس از اشغال دو شهر موصل و الرمادی نگرانی از حملات این گروه‌ تروریستی افزایش یافته و با توجه به شکست‌های اخیرشان در تکریب و بیجی و همچنین حمله هوایی اخیر که منجر به مرگ نفر دوم داعش و زخمی شدن خلیفه خود خوانده آنها گردید، احتمال حملات انتقام جویانه تروریست‌ها بیش از پیش علیه زوار احساس می‌شود.

در چنین شرایطی حیدر العبادی نخست وزیر عراق دو هفته قبل از تدوین طرح‌های امنیتی ویژه ماه محرم در عراق به منظور تامین امنیت عزاداران حسینی (ع) خبر داد که براساس آن نظامیان این کشور برای تامین امنیت زوار وارد عمل می‌شوند تا همانند سال گذشته تروریست‌ها نتوانند آسیبی به زوار حسینی برسانند.

در این میان نیروهای مردمی(حشد الشعبی) هم که نقش تعیین کننده‌ای در مبارزه با تکفیری‌های داعشی داشتند و توانستند آنها را زمین‌گیر کنند، بیکار ننشسته و برای حمایت از زائران اباعبدالله (ع) وارد عمل شده‌اند.

در روزهای اخیر رسانه‌های عراقی اخبار متعددی درباره وضعیت نیروهای مردمی و ارتش عراق برای تامین امنیت زوار منتشر کرده‌اند، در همین زمینه روزنامه العدالة خبر داد که طرح امنیتی در دو استان کربلا و نجف با حضور 30 هزار نیرو به اجرا درمی‌آید تا مانع از هرگونه حمله تروریست‌ها به این مراسم میلیونی شوند.

براساس این گزارش، علاوه براین تعداد از نیروهای امنیتی هزاران نفر از نیروهای حشد الشعبی هم حضور دارند و یگانی از بانوان عراقی با 1500 نیرو در این طرح امنیتی مشارکت دارند؛ وزرات دارایی هم دستور دارد تا برای تامین هزینه‌های مربوط به مسائل امنیتی و رفاهی وارد عمل شود و از سوی دیگر موکب‌ها و هیئت‌ها حسینی هم در کربلا برای پذیرایی از زوار آماده شده‌اند.

علاوه بر کربلا و نجف در دیگر استان‌های عراق هم تدابیری به اجرا درآمده است که از آن جمله می‌توان به استان دیوانیه در شمال استان نجف اشاره کرد، در همین زمینه «عصام الکرعاوی» رئیس شهرداری دیوانیه در گفت‌وگو با رادیو «المربد» گفته تدابیر ویژه‌ای در نظر دارد که از آن جمله رنگ کردن جدول ها، لکه گیری از خیابان‌ها و نصب چراغ روشنایی برای موکب‌ها است.

استان میسان دیگر استان در مسیر زوار از شرق عراق به سمت کربلاست و براساس گزارش المدی پرس، 15 هزار نیروی امنیتی در این استان استقرار یافته اند تا از موکب‌ها و حسینیه‌ها حمایت کنند و مانع از هرگونه اقدام تروریستی شوند.

براساس طرح امنیتی مد نظر در استان میسان، علاوه بر استقرار نیروهای امنیتی در نزدیک حسینیه‌ها، گروهی از نیروها با گشت زنی و اسکورت از زوار حمایت می کنند.

استان واسط در شرق عراق و هم مرز با ایران هم تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کرده به طوری که سایت خبری «حمدین» گزارش داد که 23 هزار نیروی امنیتی در شهرهای مختلف این استان به ویژه «کوت» مرکز این استان حضور دارند تا امنیت را برای زوار تامین کنند.

«صاحب عوید الجلیباوی» رئیس کمیته امنیتی استان واسط گفته است که نیروهای امنیتی در چارچوب چندین منطقه برای حمایت از 1500 موکب حسینی وارد عمل می‌شوند و این تدابیر پس از پایان دهه اول محرم هم ادامه خواهد یافت که براساس آن ایست‌های بازرسی و گشت‌های مستمر در شهرها برقرار می‌شود.

استان بابل هم که هم مرز با دو استان کربلا و نجف به عنوان کانون‌های اصلی تجمع زوار دارای اهمیت فوق العاده امنیتی در مراسم محرم امسال است شاهد حضور 17 هزار نیروی امنیتی است که در کنار گروه‌های خدمات رسان و بهداشتی وظیفه خدمت رسانی برای زوار حسینی را برعهده دارند.

سرلشگر «ریاض عبد الامیر الخیکانی» فرمانده نیروهای ارتش در استان بابل با اعلام این خبر تصریح کرد که نیروهای خدمات رسان و کادر پزشکی از استان‌های جنوبی از جمله بصره به بابل عزیمت می‌کنند و مشورت میان نیروهای امنیتی در این استان با دیگر نیروها در کربلا، نجف و دیوانیة مستمر خواهد بود.

همچنین سرتیپ ستاد «جاسم السعدی» فرمانده پلیس استان دیالی هم اعلام کرد که از روز سه شنبه 21 هزار نیروی امنیتی در شرق بغداد برای تامین امنیت 560 موکب حسینی و عزاداران سالار شهیدان وارد عمل می‌شوند و علاوه براین نیروهای مردمی هم در کنار نیروهای امنیتی چندین حلقه امنیتی در اطراف مراسم عزاداری اباعبدالله (ع) ایجاد خواهند کرد.

استان ذی‌قار دیگر استانی است که مقامات آن اعلام کرده‌اند برای برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان آماده باش درآمده‌اند و هزاران نیروی امنیتی و مردمی دست به کار شده‌اند تا دست تروریست‌ها به زوار امام حسین(ع) دراز نشود.

در پایان می‌توان گفت که مراسم امسال محرم در عتبات  فرصتی برای برادران عراقی است تا به شاهزاده‌های سعودی و مفتی‌های وهابی بیاموزند که مدیریت مراسم‌های مذهبی باید چگونه باشد و چه شأن معنوی و انسانی شرکت کنندگان در چنین مراسم‌هایی دارند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز