تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۲.۶۲°  بیشینه ۱۲.۹۹°

۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴

رکن آبادی چه اطلاعات محرمانه‎ای از حزب الله و سپاه در اختیار دارد

نماینده دبیرکل حزب الله لبنان در تهران پیرامون حضور نیروهای مقاومت در سوریه گفت: مشارکت نیروهای حزب الله در مقابله با تروریست های داعش و دیگر گروه های تروریستی در واقع دفاع از لبنان است.
کد خبر: ۴۱۷۸
اخبار معاصر: سید عبدالله صفی الدین به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد، در پاسخ به این سئوال که نقش حزب الله را در تحولات حال حاضر سوریه چگونه می بینید و موضع حزب الله در قبال تحولی که طی روزهای اخیر که همان بمباران مواضع گروه های تروریستی توسط روسیه رخ داده است، چیست؟ افزود: درست است که حزب الله نیروهای خود را برای کمک به جنگ دولت سوریه با تروریسم فرستاد، اما حقیقت امر این است که ما از خودمان دفاع می کنیم.

رکن آبادی چه اطلاعات محرمانه ای از حزب الله و سپاه در اختیار دارد؟/ بازتاب بین امللی سخنان رهبری در خصوص واکنش سخت ایران به آل سعود

این مقام حزب الله بیان کرد: تروریست ها بارها اعلام کرده‎اند که هدف بعدی آن ها کشور لبنان خواهد بود و مشخص است که هدف گروه‎های تروریستی تنها اشغال سوریه نیست، آن ها به دنبال تسخیر منطقه خاورمیانه هستند.

نماینده مقاومت در تهران در ادامه بیان کرد: به این دلیل حضور ما در سوریه لازم بود. در ابتدا عده ای از مقامات لبنان خواهان پایان دفاع مشترک دولت سوریه و لبنان بودند اما اکنون سکوت کرده اند چراکه می دانند در صورت فراهم بودن شرایط، تروریست‎ها از یورش به مرزهای لبنان دریغ نخواهند کرد. 

صفی الدین همچنین توضیح داد: بسیاری از لبنانی‎ها به دلیل فداکاری و حضور کشورشان در مقابله با تروریست‎ها در سوریه تشکر می کنند. در خصوص روسیه نیز ما اعتقاد داریم نه تنها این کشور، بلکه تمام آن هایی که مخالف حضور تروریست ها در منطقه خاورمیانه هستند باید بیایند و کمک کنند؛ از دولت و سرزمین و مردم سوریه دفاع کنند.

از وی سئوال شد که این حملات تا چه اندازه ای محدود است. آیا این تضمین وجود دارد که بمباران جنگنده های روسیه گسترده نشود و خاک لبنان را در بر نگیرد؟ اینگونه پاسخ داد: این سوال افتراضی همیشه وجود داشته است. جوابش هم افتراضی است. این موضوع هنوز ثابت نشده است. من بعید می دانم که دولت روسیه چنین اقدامی انجام دهد.

سئوال بعدی میزان از نماینده جنبش حزب الله در تهران اینگونه بود که یک سری از پایگاه های متعلق به تروریست ها که توسط جنگنده های روسیه بمباران می شود، اعتراضات طرف آمریکایی را در پی داشته است. به گونه ای که اکنون تروریسم خوب و بد نیز مطرح شده است که صفی الدین تشریح کرد: تروریست خوب یا تروریست بد اعمال تروریستی انجام می دهد. حال می خواهد ارتش آزاد سوریه باشد، یا داعش یا جبهه النصره و یا گروه های دیگر تروریستی.

سپس این سئوال مطرح شد که بر اساس تحقیقات اطلاعاتی شما، آیا گروه های تروریستی تمایل دارند وقایع سوریه را در لبنان نیز تکرار کنند؟ و وی گفت: این اقدام پیش تر صورت گرفته است. بعضی از مناطق را، ما پاک سازی کردیم که در واقع پایگاه داعش در لبنان به حساب می آمد. به عنوان مثال در منطقه یبرود، واقع در مرز لبنان و سوریه، مرکزی برای تصمیم گیری بمب گذاری ها در لبنان برقرار شده بود. تعداد زیادی از اعضای این مرکز با همکاری ارتش لبنان و نیروی مقاومت دستگیر شدند.

صفی الدین در پاسخ به این سئوال که آیا حزب الله نقشی در بازداشت احمد الاسیری داشت؟ گفت: این اقدام از سوی مسئولین امنیت لبنان بود و آن ها حتی اعلام کردند که هیچ کمکی از نیروهای امنیتی داخلی یا خارجی دریافت نکرده بودند.

سئوال دیگری مبنی بر اینکه رکن آبادی سفیر ایران در لبنان بود، آیا اطلاعاتی در خصوص مفقود شدن ایشان دارید و آیا از اعضای جنبش حزب الله کسی مفقود شد؟ تصریح کرد: تعداد مفقودین حادثه منا کمی زیاد است. باید صبر کرد و نتیجه تحقیقات را دید. اما به نظر من این قضیه کمی مشکوک است. از حزب الله نیز کسی از نیروی مقاومت مفقود نشده است. تنها یک نفر از شهروندان لبنانی در بین مفقودین وجود دارد و البته پسر این زائر عضو حزب الله زنده هستند.



وی افزود: این فرضیه را که احتمالا رکن آبادی ربوده شده باشد را رد نمی کنیم. اما برای اثبات آن نیاز به دلیل است. الان حدود 40نفر از زائران ایرانی مفقود هستند. نیاز به جمع آوری اطلاعات هست. اما نمی توان به طور حتم آن را تایید کرد. به هر حال، آقای رکن آبادی اطلاعات محرمانه زیادی از نیروی مقاومت حزب الله لبنان و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در اختیار نداشته است.
بدلیل ناامنی های حال حاضر سفرا نباید اطلاعات زیادی در دست داشته باشند. اما ایشان یک فرد سیاسی هستند و نه نظامی امنیتی، بنابراین اطلاعاتی محرمانه نظامی در دست ندارد. پس نمی توان این گونه تحلیل کرد که مقامات آل سعود به دنبال تخلیه اطلاعاتی ایشان هستند.

پاسخ دیگری مبنی بر اینکه نظر وی در باره تحولات جاری در اطراف مسجد الاقصی و اینکه این درگیری ها ادامه دار است یا متوقف خواهد شد؟ طرح شد که وی گفت: سران رژیم صهیونیستی از فرصت ها استفاده می کنند. الان نگاه ها به سوی بمباران مواضع داعش و بحران پناهجویان است. آن‎ها از هر فرصتی استفاده می کنند تا یک قدم پیشروی کنند. اما اگر درگیری ها بیشتر شده است به اعتقاد من نشان دهنده شکل گیری انتفاضه سوم از سوی مردم است.

نماینده جنبش حزب الله در این خصوص که چطور ممکن است در قلب جهان اسلام و حکومت های عربی، رژیم صهیونیستی تشکیل می شود؟ گفت: رژیم صهیونیستی یک پایگاه نظامی است و هدف آن جهان عرب و جهان اسلام است. این پایگاه در حال تضعیف است. جنگ 33 روزه شکست نظامی فاحشی بود که از آن لحظه تا به حال این کابینه نظامی به سوی فروپاشی رفته است. جنگ 33 روزه واقعا نقطه عطفی در تحولات منطقه و دنیا بود.

از وی خواستار شدیم در این باره توضیح دهد که سخنان حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به سران آل سعود در خصوص اتفاقات پس از حادثه منا چه بازتابی در منطقه داشت؟ که نماینده حزب الله در تهران گفت: بازتاب گسترده‎ای داست. نه تنها این سخنرانی، بلکه تمام فرمایشات و سخنرانی های ایشان انعکاس زیادی در رسانه‎های داخلی لبنان و جهان اسلامی و عربی دارد.

صفی الدین سپس در این خصوص که مقام معظم رهبری فرمودند که رژیم صهیونیستی تا 25 سال دیگر وجود نخواهد داشت. شما این جمله را چگونه تعبیر می کنید؟ گفت: بله، همین طور هم خواهد شد. شاید حتی زودتر این اتفاق بیافتد. قدرت نظامی رژیم صهیونیستی روز به روز در حال تضعیف شدن است. البته نابودی این رژیم هم میسر نخواهد شد مگر با اتحاد کشورهای جهان اسلامی. برتری نظامی رژیم صهیونیستی در کشتارهای کرانه باختری و سایر مناطق فلسطین پیروزی نیست. من می گویم شکل اجرایی رژیم صهیونیستی تا 5 سال دیگر نابود خواهد شد و طبق فرمایش حضرت آقا تا 25 سال دیگر هیچ کس نامی از آن ها نمی برد. خود آمریکایی ها هم این را میدانند که در صورت بروز جنگ در منطقه، رژیم صهیونیستی نابود خواهد شد. باید در مقابل آن ها متحد شد. انشالله پیروز می شویم.

وی سپس در باره برآیند دخالت مستقیم ارتش روسیه در برخورد با گروه های تروریستی چه بود؟ این چه نفعی برای روسیه دارد؟ اینگونه تشریح کرد: روسیه در خصوص مباحث اوکراین، تحریم های اقتصادی و سلطه آمریکا بر نفت کشورهای منطقه با این کشور جدال دارد. روسیه در این اقدام منافع زیادی دارد و این طبیعی است که ورود مستقیم داشته باشد. در کل جنگ با تروریسم به نفع همه کشورهای منطقه به جز متحدان آمریکا است.






نماینده جنبش حزب الله در تهران در تشریح این موضوع که رسانه های غرب همچنین از کمرنگ شدن حمایت های ایران از سوریه گفته اند. آیا ممکن است روسیه به دنبال رقابت وارد جنگ با تروریسم شده است؟ گفت: بعضی از این تحلیل ها واقعاً خنده دار است. آن ها سناریوهایی را بدون ارائه مدارک بیان می کنند. تحلیل ها متفاوت است.

وی در این خصوص که آیا با حضور ارتش روسیه می توان جبهه بشار اسد تا تقویت شده دانست؟ تاکید کرد: بله، مسلماً همین گونه است. جنگ با تروریسم ادامه دار نیست و یک پروسه طولانی مدت به شمار نمی رود. فکر می‎کنم در اوایل هفته جاری عملیات نظامی گسترده ای در منطقه ادلب صورت بگیرد که دو منطقه شیعی نشین سوریه آزاد و حضور عناصر تروریستی داعش ار این منطقه پاکسازی شود. اگرچه چندان ساده به نظر نمی رسد اما مسیری است که باید طی شود.

سئوال دیگر میزان از وی این بود که با تقویت شدن جبهه بشار اسد، آیا طرف مقابل نیز در حال تقویت شدن است؟ که صفی الدین تصریح کرد: کشورهای آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه از تروریسم حمایت می کنند. مقامات عربستان پس از فوت ملک عبدالله و روی کار آمدن ملک سلمان، اطلاعاتی از اوضاع منطقه در اختیار دولت آمریکا قرار می دهند. آنان تصور می کردند که با حمایت از تروریسم و دامن زدن به جنگ داخلی در سوریه می توانند پس از شش ماه اوضاع را در این کشور تحت کنترل بگیرند. نتیجه آن پس از پنج سال تشکیل به اصطلاح دولت اسلامی داعش در عراق بود که اکنون رابطه خوبی با سران عربستان ندارند و شاهد آن هستیم که همه روزه چندین تن از اعضای داعش در این کشور دستگیر می شوند. بمباران های داخلی چند وقت اخیر در عربستان نیز که از سوی داعش صورت گرفت نشان دهنده تضعیف این دولت است. آمریکا نیز که پیش تر مشغول آموزش نیروهای ارتش آزاد سوریه بود، حال کنگره این کشور اعلام کرده است که دیگر بودجه ای برای این کار تخصیص نخواهد داد. آمریکا جنگ روانی را با تبلیغات خود مبنی بر مسلح کردن نیروهای تروریستی به راه می اندازد اما به نظر من از حمایت بیشتر از عناصر تروریسم پشیمان شده اند. در نهایت متحدان و حامیان تروریسم منطقه ای موفق نخواهند شد.

سئوال بعدی این بود که درگیری ها در سوریه آغاز شد و سپس به عراق نیز کشانده شد تا در نهایت نیروی مقاومت حزب الله را تضعیف کند. آیا آن ها توانسته اند ضربه ای بزنند؟ آینده سوریه چقدر روی نیروی مقاومت موثر واقع می شود؟ و وی گفت: حامیان تروریسم به دنبال این هستند تا داعش با حزب الله درگیر شود تا در سوی دیگر رژیم صهیونیستی پیروز شود. ما نسل جدیدی را در انتفاضه شاهد هستیم که بر خلاف انتظار، بیشترین آمار شهدای ما جوانان 17 تا 20 ساله بوده اند. این ها ثابت کردند که از نسل قدیم حزب الله محکم تر و جدی تر عمل می کنند. در حال حاضر جامعه شیعه لبنان به طور صد درصدی از جنبش حزب الله حمایت می کنند. همگی این عوامل به قوی تر شدن این جنبش کمک کرده اند. ما کسانی را در این جنبش در اختیار داریم که دو برادر شهید دارند و باز هم مصر به ادامه راه برادرانشان هستند. چون بر اساس قانون نیروی مقاومت، اگر خانواده ای صاحب دو فرزند باشد، یکی از آن ها می تواند عضو حزب الله شود و اگر فرزندی از یک خانواده شهید شود، دیگر اعضای آن خانواده نمی توانند به عضویت جنبش نیروی مقاومت درآیند. ما کسانی را داریم که به سید حسن نصرالله نامه داده اند مبنی بر این که چرا شما حق شهادت را از فرزند دوم ما می گیری؟ معنای مقاومت در دل مردم لبنان بیشتر از همیشه شکل گرفته است. نسل جدید ما یک نعمت برایمان به حساب می آید.

وی در پایان بار دیگر به این سئوال که پتانسیل نیروی حزب الله تا چه اندازه ای است؟ آیا در آینده هم یک نیروی شبه نظامی خواهد بود یا تغییر ماهیت می دهد؟ پاسخ داد و گفت: ما به دنبال تشکیل دولت نیستیم. تکلیف حزب الله فراهم کردن زمینه برای ظهور آقا امام زمان است.

انتهای پیام/
منبع: میزان
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز