تهران ۱۰.۶۷° كمينه ۷.۷۹°  بیشینه ۱۰.۹۹°
۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۹

عامل مهم "ناباروری" رابشناسیم

مسئول کلینیک تغذیه مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا گفت: ناباروری یک مساله چند علیتی محسوب می‌شود و عوامل مختلفی نظیر ژنتیک، مشکلات آناتومی و انعقاد خون در ایجاد آن نقش دارند، اما یکی از عواملی که به آن کمتر توجهی در مراکز درمان ناباروری شده، بحث تغذیه است.
کد خبر: ۴۲۰۸
اخبار معاصر: دکتر لادن گیاهی گفت: افراد با مشکل ناباروری زمانی از مراکز درمانی به مشاور تغذیه ارجاع داده می‌شوند که یا خیلی چاق هستند یا خیلی لاغر! در حالیکه بسیاری از افراد نه چاق هستند و نه لاغر، بلکه مبتلا به گرسنگی سلولی هستند.

عامل مهم

وی افزود: مادرانی هستند که مشکل وزن ندارند، اما زمانی که از آن‌ها یک تاریخچه از عادت‌های غذایی‌شان می‌گیریم، به وضعیت پرخطر آن‌ها پی می‌بریم.

این عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی و تولیدمثل مرکز ابن سینا، تصریح کرد: اگر می خواهیم جامعه ای با افراد سالم داشته باشیم، باید به تغذیه در دوران جنینی اهمیت ویژه‌ای بدهیم و این مسئله اهمیت نیاز به مشاوره قبل از بارداری را روشن می‌کند که این مشاوره باید حداقل دو تا سه ماه قبل از بارداری برای زوجین شروع شود.

وی تاکید کرد: تغذیه پدر نیز به شدت در کیفیت نطفه تشکیل شده نقش دارد.

تغذیه مادر روی کیفیت نطفه تشکیل شده و لانه گزینی نقش دارد و تغذیه جنین در ماه‌های اول بارداری روی سلامت آینده وی تاثیر بسزایی دارد.

گیاهی یادآور شد: متاسفانه در کشور ما بحث تغذیه‌ای آن طور که لازم است در سلامت مادر، جنین و نوزاد گنجانده نمی‌شود و توصیه‌های تغذیه‌ای زن باردار توسط متخصص زنان انجام می‌شود که معیار متخصصین زنان برای سنجش تغذیه مادر، میزان وزن گرفتن وی است و در صورتی که مادر خوب وزن نگرفته باشد او را به متخصص تغذیه ارجاع می‌دهند که این دیدگاه بسیار نگران کننده است.

معاون فناوری پژوهشگاه ابن سینا در پایان اظهار کرد: ما به شدت نیازمند برنامه‌ریزی مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی روی این موضوع هستیم و کارشناس‌های تغذیه در صورت علاقه می‌توانند در این حوزه در کنار متخصصین زنان کار کنند.

انتهای پیام/
منبع: ایسنا
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز