تهران ۱۲.۷۹° كمينه ۱۱.۷۹°  بیشینه ۱۲.۹۹°
۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷

علی مطهری و نطقی که ایراد نشد

علی مطهری نماینده مردم تهران با اشاره به عدم فرصت برای ایراد نطق دفاعی خود برای تصویب کلیات طرح اقدام متناسب درباره برجام در جلسه علنی مجلس،این نطق را بر روی پایگاه اطلاع رسانی اختصاصی خود منتشر کرد.
کد خبر: ۴۳۶۹

اخبار معاصر: به از پایگاه اطلاع رسانی علی مطهری، در این یادداشت آمده است: در جلسه علنی مجلس که بحث کلیات طرح اقدام متناسب درباره برجام مطرح بود، من هم مثل بسیاری از نمایندگان به عنوان موافق ثبت نام کرده بودم.

مطهری اشاره کرده است : نامم در میان سه نفری که به قید قرعه به عنوان موافق انتخاب شدند نبود اما در اثر تذکر آیین نامه ای یکی از نمایندگان رییس مجلس گفت به دلیل اهمیت موضوع می تواند یک مخالف و یک موافق دیگر هم هرکدام به مدت پانزده دقیقه صحبت کنند و اعلام کرد که قرعه کشی شود.

علی مطهری و نطقی که ایراد نشد

وی در این یاداداشت یادآور می شود: موافق به نام آقای انصاری نماینده محترم آبادان درآمد. من از ایشان تقاضا کردم که وقتشان را به من بدهند و ایشان هم پذیرفت. لذا من رفتم آماده شدم و یادداشت هایی فراهم کردم.

مطهری خاطر نشان می کند: در این میان رییس مجلس جای خود را به آقای باهنر داد. در آستانه نطق مخالف و موافق چهارم آقای باهنر اعلام کرد که این دو باید از میان ذخیره های قرعه کشی اول باشند. در نتیجه نوبت نطق به من نرسید. بعدا به آقای باهنر گفتم چرا این کار را کردید؟ ایشان گفت «نمی دانستم که رئیس قبلا گفته بود که قرعه کشی مجدد شود و الاّ این کار را نمی کردم

*متن این نطق که در پایگاه اطلاع رسانیali-motahari.com منتشر شده است به این شرح است:

علی مطهری و نطقی که ایراد نشد

بسم الله الرحمن الرحیم

از همه مخالفان و موافقان تشکر می کنم. کاملا روشن است که همه از روی دلسوزی و خیرخواهی صحبت می کنند. همه ما باید روح علمی و انصاف در قضاوت داشته باشیم و بدون پیشداوری دنبال حقیقت باشیم. به قول طلاب: «نحن ابناء الدلیل نمیل حیث یمیل» ما فرزندان دلیل هستیم، همان جا می رویم که دلیل می رود.

کمیسیون ویژه برجام در مجموع گزارش خوبی به مجلس ارائه کرد و البته اهتمام آنها بیشتر نشان دادن نقاط ضعف برجام بود.

بیانیه پنج عضو مخالف کمیسیون ویژه برجام هم نقاط قوت برجام را فهرست کرده بود. این دو مجموعه در واقع برآیند نظر مجلس است. من هر دو گزارش را به دقت خواندم و در نهایت نظر موافق پیدا کردم.

در گزارش کمیسیون برجام، در نشان دادن برخی نقاط ضعف به خاطر نگرانی هایی که وجود داشته افراط شده است. مثلا گفته اند چون برای تهیه مواد و کالاها و خدمات دومنظوره که هم در صنعت هسته ای و هم در صنایع دیگر کاربرد دارد باید از کمیسیون مشترک مجوز گرفته شود، پس آنها دائم از صنایع ما بازدید می کنند، در حالی که این طور نیست و فقط آن شرکت سازنده می آید و آن قطعه را در جای خود نصب می کند. علاوه بر این، مخالفان توجه به شرایط قبل از برجام ندارند که اساسا راه تهیه این اقلام دومنظوره توسط قطعنامه های شورای امنیت به روی ما بسته شده بود و اکنون این راه باز شده است.

مخالفان به گونه ای صحبت می کنند که گویی هرگونه مذاکره و توافق با دشمن خلاف اسلام و عزت ملی است. در این صورت قراردادها و توافقات پیغمبر اسلام با اقوام مختلف یهود و غیره را چگونه توجیه می کنند.

برخی افراد شرایط امروز را به عاشورا تشبیه می کنند، که این هم اشتباه است زیرا شرایط امروز با شرایط قیام امام حسین (ع) متفاوت است. در آن روز اساس اسلام در خطر بود و جز با آن قیام اسلام حفظ نمی شد اما امروز یک حکومت اسلامی قدرتمند در ایران وجود دارد و باید با دنیا تعامل و مذاکره داشته باشد.

مطلب دیگر این که ما باید از نظر فنی و از نظر امنیت ملی به متخصصان اعتماد کنیم. آقای دکتر صالحی گفته اند: «ادامه وضع موجود صنعت هسته ای اقتصادی نیست و مانع پیشرفت این صنعت است.» در واقع ما با امتیازاتی که دادیم و گرفتیم روغن ریخته را نذر امامزاده کردیم. هیچ کس نمی تواند بگوید من بر تمام جزئیات فنی و امنیتی و سیاسی و اقتصادی برجام مسلط هستم. حداکثر ممکن است 80% تسلط داشته باشیم، بقیه را باید به متخصصان اعتماد کنیم.

از نظر امنیت ملی هم که دولت بعد از قطعنامه 2231 شورای امنیت بیانیه صادر کرد مبنی بر این که ما به بندهای دفاعی و موشکی این قطعنامه عمل نخواهیم کرد همین طور که در سی و چند سال گذشته عمل نکرده ایم و این امر نقض توافق برجام هم نیست.

حضور امروز ما در سوریه و لبنان و فلسطین و عراق و مرز جولان با اسرائیل در همین شرایط تحریم های تسلیحاتی و موشکی بوده است.

مطلب دیگر: اگر برجام در مجلس رد شود چه تبعاتی برای ایران و برای مجلس ایران خواهد داشت؟ آیا از این پس کشوری حاضر خواهد بود که با ایران درباره موضوعی مذاکره کند؟ ملت ایران چه جایگاهی در دنیا پیدا خواهد کرد؟ هیئتی را با اختیارات تام برای مذاکره فرستاده ایم و آنها توافقی کرده اند و ما بعد از دو سال می گوییم ما این توافق را قبول نداریم.

برخی دوستان نگرانی بجایی درباره بازگشت تحریم ها دارند. ضمن این که با سازوکاری که در برجام قرار داده شده بازگشت تحریم ها کار آسانی نیست و بر فرض تحقق، ما هم به وضع قبلی باز خواهیم گشت، اساسا آنچه که روی کاغذ است با آنچه که در عالم واقع اتفاق می افتد متفاوت است. غربی ها برده منافع اقتصادی هستند. منافع اقتصادی غربی ها بازدارنده آنهاست از این که بخواهند تحریم‎ها را برگردانند.

نگاهی به آثاری که برجام در همین چند ماه اخیر قبل از اجرا داشته است مثبت بودن آن را ثابت می کند. از جمله کاسبی اسرائیل و عربستان از ایران هراسی دچار اختلال جدی شده است.

جایگاه منطقه ای و جهانی ایران بالا رفته، حزب الله لبنان، حماس، مبارزان یمن و همه مجاهدان اسلام از این توافق راضی هستند و اذعان دارند که ایران به عنوان یک قدرت در جهان به رسمیت شناخته شده است.

اقبالی که برای سرمایه گذاری و همکاری های اقتصادی بعد از برجام به ایران شده است گواه دیگری بر این مطلب است.

مطلب دیگر این که ما نباید به سخنان مقامات آمریکایی اعتماد کامل داشته باشیم. از کجا معلوم که سخنان وندی شرمن برای ایجاد اختلاف در داخل کشور ما نباشد؟ وقتی او در چنین شرایطی می گوید رییس جمهوری ایران برای انتخابات آینده نیاز به اجرای این توافق دارد، آیا ما نباید به قصد و نیت او شک کنیم؟

به هرحال مزایای برجام بسیار بیشتر از معایب آن است و بهتر است به کلیات آن رأی مثبت دهیم.


انتهای پیام/

منبع: ایرنا


انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز