تهران ۱۴.۹۱° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۴.۹۹°
۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

خاطرات‌ هاشمی رفسنجانی از دوستی با ملک‌عبدالله

ظاهرا او معتقد است قبل از مرگ ملک عبدالله جریانی غیروهابی با رویکردی غیر از رویکرد ضدیت با جمهوری اسلامی در عربستان وجود داشته و البته آن را مرهون تلاش‌های خودش برای ایجاد «کمیسیون علما» می‌داند که البته هرگز هم تشکیل نشده است!
کد خبر: ۴۴۱۲
اخبار معاصر:ظاهرا او معتقد است قبل از مرگ ملک عبدالله جریانی غیروهابی با رویکردی غیر از رویکرد ضدیت با جمهوری اسلامی در عربستان وجود داشته و البته آن را مرهون تلاش‌های خودش برای ایجاد «کمیسیون علما» می‌داند که البته هرگز هم تشکیل نشده است!

 سخنان هاشمی رفسنجانی در دیدار با وزیر خارجه آلمان نشان می‌دهد وهابیت بعد از مرگ «عبدالله» پادشاه پیشین عربستان قدرت را در دست گرفته است! وی که به پرسش‌های اشتاین مایر درخصوص روابط ایران و عربستان پاسخ می‌داد در سخنانی عجیب با یادآوری جلسات و توافق‌هایی که طی چندین سال با ملک عبدالله داشت، به توافق برای ایجاد کمیسیون علمایی اشاره کرد و افزود: اگر آن کمیسیون تشکیل می‌شد و شروع به کار می‌کرد، نمی‌گذاشتند تروریست‌های وهابی با تحریک احساسات دو ملت، برطبل اختلافات بکوبند!

معلوم نیست اگر کمیسیونی که هرگز تشکیل نشده تا این حد آثار مثبت داشته، اگر تشکیل می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد! اما ظاهرا هاشمی رفسنجانی که کل  نامه اعمال حکام سعودی را در «اتفاق» امسال خلاصه می‌کند و تاریخ را قبل و بعد از مرگ ملک عبدالله می‌داند. معتقد است می‌توان از توان عربستان برای مبارزه با تروریسم استفاده کرد و به یاد نمی‌آورد که ده‌ها گروه وحشی و تروریستی همچون القاعده، طالبان، داعش، سپاه صحابه پاکستان و... با حمایت مستقیم و غیرمستقیم و تجهیز مالی و نظامی حکام آل سعود از سال‌ها قبل و از همان زمان که دوست‌ دیرین آقای هاشمی رفسنجانی یعنی ملک عبدالله در راس کار بود جهان اسلام را ناامن کرده و خون ده‌ها هزار مسلمان بی‌گناه را به زمین ریخته‌اند.
 در چنین شرایطی، تمایز بین ملک عبدالله و دیگر حکام سعودی و ادعای قدرت گرفتن وهابی‌ها پس از مرگ او عده‌ای عجیب و غیرقابل قبول است و مرور کارنامه حکام عربستان نیز حکایتی جز این دارد.

انتهای پیام/
منبع:مشرق
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز