تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۵.۴°  بیشینه ۱۶.۷۹°
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
سردار دهقان در نشست خبری:

تحویل 4 گردان S300 به‌روز شده/ هیچ رزمایشی به تاخیر نمی‌افتد

وزیر دفاع با بیان اینکه سازمان صنایع هوافضا بر روی انواع موشکهای بالستیک متمرکز شده گفت: در حال کار بر روی افزاش دقت موشکها هستیم.
کد خبر: ۴۴۲
اخبار معاصر: سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز در نشستی خبری که با حضور خبرنگاران و به مناسبت 31 مرداد روز صنعت دفاعی، برگزار شد، گفت: امیدواریم بتوانیم مجموعه ودجا را به گونه ای سامان دهیم که قادر باشد نیازهای نیروهای مسلح را در همه حوزه ها به نحو شایسته ای پشتیبانی کند.

وی افزود: برای این کار ابتدا یک طرح جامع برنامه 4 ساله تهیه شد و هم اکنون در حال حرکت در این مسیر هستیم.

سردار دهقان افزود: اقدام بعدی، توجه به هزینه ها و موثر سازی آن و کاهش راهبردی هزینه بود که در دستور کار قرار گرفت و امروز شاهد کاهش 20درصدی هزینه در موضوعات جاری هستیم.

وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود با اکید بر اینکه توان بازدارندگی و توان راهبردی خود را هر روز افزایش می دهیم، گفت: برروی تامین اقلام دفاعی متمرکز شدیم. طرح ها را با شتاب و سرعت قابل قبولی به نتیجه رساندیم ودر اختیار نیروهای مسلح قرار دادیم.

سردار دهقان تصریح کرد: پروژها را اولویت بندی کردیم و با تمرکزی که روی این پروژها شد، بیش از 30درصد آنهارا به نتیجه رساندیم.

وزیر دفاع افزود: اگر جایی در سطح ملی ظرفیتی وجود دارد که با سرمایه گزاری اندک، نیاز ما را برطرف کند به سمت آن می رویم.

وی تصریح کرد: ما ظرفیت های عظیم صنعتی داریم که می‌تواند به توسعه ملی کمک کند، مانند صنعت نفت و گاز و مخابرات و عمران.

سردار دهقان موضوع آمایش صنایع دفاعی را از جمله موارد مهم عنوان کرد و اظهار داشت: مسئله پدافند غیرعامل در صنایع دفاعی را دنبال می کنیم. در داخل شهرها صنایع دفاعی نداریم و همه آنها را به بیرون از شهرها برده ایم.

وی با بیان اینکه سازمان هوافضای وزارت دفاع بر روی انواع موشکهای بالستیک متمرکز شده، گفت: در حال کار بر روی افزاش دقت موشکها هستیم و می خواهیم این سیستم ها در برابر جنگ الکترونیک و هدف قرار گرفتن، مصون باشند.

وزیر دفاع در ادامه گفت: چند پروژه راهبردی را در حوزه موشکی به نتیجه رساندیم از جمله دقت در بردهای بلند وماندگاری و بارانی کردن سرجنگی ها.

وی ادامه داد: بدنبال هواپایه کردن موشکهای زمینی هستیم که برخی کروزهای ساحل به دریا عملیاتی شده اند.

سردار دهقان افزود: بهترین موشک های ضدزره را در اختیار نیروهای مسلح قرار دادیم.

وزیر دفاع درخصوص پیشرفت های حوزه دریای نیز گفت: زیرسطحی جدید 500 تُنی امسال به نیروی دریایی ارتش ملحق می شود و در گامهای بعدی نیز درخصوص زیرسطحی های سنگین قدم برخواهیم داشت.

سردار دهقان با بیان اینکه تلاش داریم تا همه بیسیم ها را از آنالوگ به دیجیتال تبدیل کنیم، افزود: کار بر روی رادارهای آرایه فازی ادامه دارد و ما به سمت سیستم های پسیو حرکت می‌کنیم.

وزیر دفاع درخصوص صنایع هوایی نیز از عملیاتی شدن بالگرد ملی طی سال جاری خبر داد و افزود: جنگنده صاعقه2 تحویل نیروی هوایی ارتش شده و جت آموزشی نیز مور آزمایش قرار گرفته و آماده تولید است.

سردار دهقان تصریح کرد: پرنده‌های هدایت پذیر (پهپاد) در انواع مدل های رزمی، شناسایی، تعقیب و مراقبت هوایی تولید شده که مشتری های بسیار زیادی از خارج دارد و ما آنها را با رعایت موارد امنیتی میفروشیم.

وزیر دفاع با بیان اینکه یکی از مشکلات این وزارتخانه در بحث املاک بر می‌گردد، گفت: با دستگاهها و نهادهایی نظیر بنیاد مستضعفان رایزنی‌های می‌کنیم تا این موضوعات حل شود.

وی افزود: 25 درصد تعداد معارضین کمتر شده و در بحث خارجی نیز برخی دعاوی وجود دارد که عمدتا به قبل از انقلاب بر میگردد. این مواد در دستور کار قرار گرفته، دو سه مورد آن حل شده و باقی نیز به نتیجه خواهد رسید.

سردار دهقان درخصوص موضوع S300 نیز با اشاره به دستور لغو عدم واگذاری این سامانه به ایران توسط رئیس جمهور روسیه گفت: آنها قطعنامه را بهانه می‌کردند اما این موضوع نمی‌توانست مانع واگذاری S300 به ایران شود.

وزیر دفاع گفت: تمامی تغیرات روس ها در این چند سال روی سامانه S300 که قرار است به این واگذار شود اعمال خواهد شد و سامانه بروزی را تحویل خواهیم گرفت.وی ادامه داد: متن قرارداد آماده است و هفته آینده دوستان ما برای امضای قرازداد به روسیه می روند.

وی خاطرنشانکرد: تا پیش از این، درخواست 3 گردان S300 داشتیم که یکی دیگر هم به آن اضافه شده و قیمت هم بالاتر رفته است.

سردار دهقان افزود: در بخش جنگنده، نیازهای خود را به روسها اعلام کردیم و با کشور دیگری نیز حرفی نزدیم و هیچ درخواستی در این حوزه از فرانسه نداشتیم و بعید میدانم در این شرایط، همکاری نظامی با این کشور داشته باشیم.

وزیر دفاع درخصوص قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل نیز گفت: در این قطعنامه بندی وجود دارد که همزمان با صدور آن، جمهوری اسلامی نیز بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که هیچ محدودیتی را نمی پذیریم و از کسی در این خصوص اجازه نخواهیم گرفت.

دهقان تصریح کرد: ما از هر مجموعه ای که بخواهد با اسراییل و امریکا مبارزه کند حمایت می کنیم.

وی افزود: ما هیچگاه با نیت کاربرد سلاح هسته ای هیچ اقدامی نکردیم و هیچ موشکی در این موضوع نه طراحی و نه تولید شده است. هیچگاه ملاحظات فنی کلاهک اتمی را برای موشک هایمان نه بررسی و نه اعمال کردیم. موشکهای ما دفاعی است.

سردار دهقان با بیان اینکه هیچوقت به دنبال موشک با برد بیش از 2 هزار نبوده و نخواهیم بود، گفت: اگر امریکا یا اسرایل همین امروز تصور کنند که میتوانند اقدام کارسازی علیه ایران داشته باشند، یک لحظه هم صبر نمی کنند. اوباما گفته است که اگر بتوانیم، ایران را نابود میکنیم درحالیکه میداند که نمیتواند، مانند پیچ و مهره های هسته ای که میخواستند باز کنند ولی نتوانستند.

وی با بیان اینکه امروز ما با 35 کشور در 3 قاره از ونزوئلا تا اندونزی و در همه حوزه‌ها همکاری داریم، به موضوع تعمیرات و خدمات و فروش و نیز انتقال تکنولوژی به برخی کشورها اشاره کرد.

وزیر دفاع درخصوص درخواست برای برگزاری رزمایش موشکی نیز گفت: رزمایش با تست موشکی فرق می‌کند. رزمایش ها در هر سال و در زمان مشخص خود برای بررسی نقاط ضعف و قدرت سامانه‌ها برگزار میشود.

سردار دهقان با تاکید بر اینکه هیچ مانور و رزمایشی در سطح ملی نه متوقف و نه به تاخیر می افتد، گفت: تست های موشکی ما متناسب با فرایند تحقیق و تولید انجام میشود و هیچ منعی ندارد. در بحث تست های موشکی ذات کار بر تحقیق و تولید است و هر سامانه ممکن است تا 15 بار هم آزمایش شود.

سردار دهقان درخصوص موضوع توافق هسته ای نیز اظهار داشت: «برجام» ابتدا باید باید مراحل قانونی را طی کند و اگر پروتوکل الحاقی را بپذیریم، PMD نیز در آن آمده است.

وی ادامه داد: بسیاری از کشوها آن را پذیرفته اند و اینطور هم نیست که همان وقت که آژانس گفت، بیاید و بازدید کند. آنها باید از قبل اطلاع بدهند. ضمن اینکه مراکز نظامی تحفظ خاص خود را دارد.

وزیر دفاع افزود: اگر برجام و پروتکل الحاقی را پذیرفتیم مانند باقی کشورها عمل می‌کنیم. برای بازدید باید مدرک و شاهدی بر فعالیت غیر مجاز باشد که ما هیچگاه بدنبال این فعالیت ها نمی‌رویم. پارچین یک مجموعه صنعتی اداری و مسکونی گسترده است که اقدامات عمرانی و مهندسی نیز در آن انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: طبیعیست که ممکن است در سایه اجرایی شدن برجام، همکاری های ما نیز افزایش یابد و برای همین هم هست که کشورها، سبدهای خود را در صف گذاشته اند اما بنا نیست بعد از توافق، دروازه های خود را به روی خارجی ها باز کنیم تا بازار ما را بگیرند.

سردار دهقان با تاکید بر اینکه ما به دنبال توسعه زیر ساختها هستیم، گفت: این ما هستیم که تصمیم میگیریم این کشورها تا چه میزان و چا بخشی با ما همکاری کنند. رهبری معظم انقلاب نیز هشدار دادند که فضای ایجاد شده نباید منجربه ورود بیگانگان شود.

وی ادامه داد: توجه داریم که آنچه می خواهیم از دیگران بگیریم، ما را وابسته نکند. باید نقش اصلی را خودمان ایفا کنیم تا بیگانگان توان دستکاری و ایجاد چالش نداشته باشند.

وزیر دفاع در بخش دیگری از سخنان خود به مسایل منطقه پرداخت و اظهار داشت: ما داعش را تهدیدی برای امنیت خود نمی دانیم ولی آنها تهدید برای امنیت جهانی هستند. معتقدیم اگرچه امریکا و اسرایل از این بابت اعلام نگرانی می‌کنند ولی از آن ناراضی نیستند. ما هم در بخش تامین مرزهای خود طرحها و تجهیزات مناسبی داریم

موضوعات فضایی آخرین مبحثی بود که وزیر دفاع در این نشست خبری به آن پرداخت و گفت: در این حوزه برنامه 10 ساله جهت حضور در فضا تعیین شده بود که البته با یک سری مشکلات مواجه است.

وی ادامه داد: آنچه در فضا برای ما مهم است استفاده صلح امیز از فضاست و اعتقاد داریم نباید فضا را تبدیل به میدان جنگ کرد.

سردار دهقان با بیان اینکه ادامه برنامه‌ها به شکل قبلی با اختلال مواجه شد و در حال حل کردن آن هستیم، افزود: امیدواریم برنامه فضایی کشور فعال شود. ما الان کار پایگاه‌های پرتاب را نهایی کردیم و آمادگی برای پرتاب به مدارهای مختلف وجود دارد.

وی اظهار داشت: برخی ماهواره‌ها و ماهواره برها مانند سیمرغ آماده است.

انتهای پیام/
انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز