تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۸۴°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
علی لاریجانی:

مشکلات اقتصادی تنها به تحریم‌ها بر نمی‌گردد

لاریجانی با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی از خوشحالی مردم ناراحت هستند، گفت: آنها قبول کردند طی مذاکرات تحریم‌ها برداشته شود
کد خبر: ۴۴۷۳
اخبار معاصر : علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشستی با عنوان اقتصاد مقاومتی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران حضور یافت.

لاریجانی با بیان اینکه نقدهایی که در این جلسه در حوزه اقتصادی بیان شد نشان از تفکر، شرایط روشن، تلاش و توجه خاص به موضوعات تخصصی بود، افزود: در مجموع سخنان امروز مسئولان در این نشست نشان داد که دل پری از اقتصاد دارند و ما را تنها گیر آورده و آن را لبریز کرده‌اند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: مهمترین موضوعی که در مجموع مباحث مطرح شد، این است که باید تغییر رویکرد را در اقتصاد پیگیری کنیم، زیرا باید پایه اداره کشور براساس عقلانیت باشد.

وی تاکید کرد: باید از ظرفیت عقلانی جامعه در پناه دین بهره برد، زیرا به فرموده امام حسین (ع) که مسلمان‌ها و انسان‌ها باید پنج چیز را دارا باشند که عقل و دین یکی از این موارد هستند.

نماینده مردم قم با اشاره به اینکه چگونه می‌توان از عقل در اداره کشور استفاده کرد، گفت: این تنها با استفاده از متخصصین در هر حوزه‌ای چه سیاسی، اقتصادی و ... امکانپذیر است.

لاریجانی بیان داشت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه کنیم، آن است که ما یک مصاف 12 ساله را در حوزه هسته‌ای کشور داشتیم و در این 3 سال اخیر مذاکرات به صورت تنگاتنگی پیش رفت.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه اکنون در کشور اختلافاتی بر سر پذیرش اجرای برجام وجود دارد، اظهار کرد: برخی می‌گویند پذیرش طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام یک تصمیم سریع و لحظه‌ای بوده است.

وی بیان داشت: بنده در جواب آنها می‌گویم که 3 سال مذاکرات انجام شده و شورای هسته ای  طی بیش از 20 جلسه این موضوعات را بررسی کردند و اکنون افرادی بدون اطلاع در این زمینه اظهارنظر می‌کنند.

نماینده مردم قم با تاکید بر اینکه مسیر مذاکرات با فراز و فرودهایی همراه بود، گفت: هدف ما در مذاکرات داشتن فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز در کنار برداشت تحریم‌ها بود.

لاریجانی تاکید کرد: مشکلات اقتصادی تنها به تحریم‌ها بر نمی‌گردد که سوء مدیریت‌ها آن را تشدید کرده، اما به هرحال تحریم‌ها مشکلات را تشدید کرده است.

رئیس قوه مقننه افزود: در مجموع سند برجام علی‌رغم وجود ضعف‌هایی، توانست دانش هسته‌ای را هرچند با محدودیت توسعه آن را در قبال لغو قسمتی از تحریم‌ها و تعلیق برخی دیگر انجام دهد.

وی در ادامه افزود: برخی می‌گویند این برجام صوری و لغو تحریم‌ها تنها بر روی کاغذ است و از روی زمین برداشته نمی‌شود.

نماینده مردم قم گفت: اما شما به دیگران اعتماد کنید. ما عقل داریم و نگاه می‌کنیم یا آنها تحریم‌ها را بر نمی‌دارند، البته از روز گذشته قسمت اول آن انجام شد.

لاریجانی ادامه داد: در این قسمت چند نگرانی وجود داشت یکی اینکه برجام باید رد شود، البته اگر ما آن را رد می‌کردیم، آنها بهانه‌ای برای تشدید تحریم‌ها رد می‌کردند، اما توانستیم ضوابطی قرار دهیم که در صورت رعایت نکردن توسط آنها ما خود بهانه‌ای داشته باشیم.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: در مباحث هسته‌ای مباحث و صحبت‌های رئیس سازمان انرژی اتمی که هم صلاحیت و تخصص داشت، در تمامی جلسه‌ها نیز اعلام کرده بود که هیچ محدودیتی در زمینه هسته‌ای به وجود نمی‌آید، برای ما مرجع بود.

وی با بیان اینکه برخی معتقدند که این پذیرش اجرای برجام موجب تسلط بیگانگان خواهد بود و نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بیشتر می‌کند، گفت: ایران چند دهه است که نظارتهای آژانس را پذیرفته ، اما اگر در جایی آنها بخواهند اسرار ما را لو دهند، ضوابطی مشخص کرده‌ایم که دولت می‌تواند درخواست تغییر و تعویض وی را انجام دهد.

نماینده مردم قم با بیان اینکه کشور با چشم باز این موضوع را پذیرفت، اظهار کرد: بحث‌های جدی و تخصصی انجام شد و ما پذیرفتیم در مقابل برخی محدودیت‌ها که لطمه‌ای به پیشرفت هسته‌ای در کشور نمی‌زند، تحریم‌ها برداشته شده تا شرایط تغییر کند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی از خوشحالی مردم ناراحت هستند، گفت: آنها قبول کردند طی مذاکرات تحریم‌ها برداشته شود، اما در ابتدا یک نظریه دیگری در این میان وجود داشت.

رئیس قوه مقننه در ادامه افزود: آنها طی گام به گام تحریم‌ها را بردارند و ما نیز به صورت گام به گام فناوری هسته‌ای خود را محدود کنیم، اما بعدا به نتیجه دیگری رسیدیم و اعلام کردیم که تحریم‌ها باید به یکباره لغو شود، لذا بعد از آن قرار شد تحریم‌ها به یکباره برداشته شده تا ما نیز قدم‌های خود را برداریم.

وی تصریح کرد: در اینجا به دلیل تائید برداشته شدن برخی محدودیت‌های ما دو ماه طول می‌کشد.

نماینده مردم قم گفت: برخی فکر می‌کنند مسئله هسته‌ای کشور مربوط به قبیله‌ای است، اما این موضوع یک مسئله ملی است و اینگونه نگاه کردن به آن بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.

لاریجانی تاکید کرد: نگاه بنده به آینده کشور با تمام مشکلات آن خوشبینانه است و این گامی هم که برداشته شده یک فضایی را ایجاد می‌کند به شرط آنکه ما روش‌های قبلی را دنبال نکنیم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: شاید بتوان با پیروی از روش‌های گذشته یک رشد پنج درصدی را پیش آورد، اما شرایط به زمان دهه 80 بر می‌گردد که این به صلاح کشور نیست و ما باید از تحریم‌ها پند و عبرت بگیریم و اقتصاد کشور را سالم کنیم.

وی تصریح کرد: آرمان‌های ما می‌تواند متعالی شود و موتور تحقق این آرمان‌ها اقتصاد سالم است و اقتصاد سالم این نیست که در را به سوی دنیا ببندد، بلکه باید بتوانیم روی پای خود بایستیم و ثروت‌افزا باشد.

نماینده مردم قم با اشاره به اینکه ساختارهای اقتصاد ما دولتی است، گفت: اصل 44 قانون اساسی قانون خوبی است که متاسفانه درست اجرا نشده و به شرکت‌های شبه دولتی واگذار شده است.

لاریجانی ادامه داد: بد اجرا کردن قانون برای کشور یک مصیبت است، مانند یارانه‌ها که در اصل بسیار خوب بود، اما بد اجرا شد.

رئیس قوه مقننه اظهار کرد: در بخش نظارت‌ها هم مشکلاتی وجود دارد، اما باید یک اصلی را در تغییر رویکرد مورد نظر قرار دهیم و آن نیز استفاده از بنیه تخصصی کشور است.

وی اذعان کرد: برای ساختار جدید کشور باید محور را تولید و صادرات قرار داد و استراتژی اقتصادی کشور برای چند دهه تغییر نکند.

نماینده مردم قم در ادامه افزود: مجلس و نه دولت نباید آن استراتژی را تغییر دهند، زیرا هر دولتی نمی‌تواند بیاید و استراتژی اقتصادی کشور را تغییر دهد و دولت‌ها عامل اجرا هستند و برهمین اساس در اقتصاد کشور مشکلاتی به وجود می‌آید.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید قبول کرد که از فرصت درست برای ارتقاء بهره‌وری استفاده کنیم، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی باید دارای سمت و سو باشد و در این کلیات فهم مشترکی میان قوه مقننه و اتاق بازرگانی وجود دارد، زیرا بسیاری از سخنان امروز در مجلس هم گفته می‌شود و اجمالا می‌دانم که در دولت نیز زده می‌شود.

رئیس قوه مقننه گفت: باید ساز و کاری تعبیه شود تا بخش‌ها به هم متصل شوند، اکنون درکشور افرادی هستند که تنها فریاد می‌زنند که نمی‌توان با این فریادها کشور را اداره کرد؛ بلکه باید مشکلات کشور را به آرامی بیان کنیم.

وی خطاب به اعضای اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: شما پیشنهادات خود را برای قرار گرفتن در برنامه ششم مدون کنید و طبق آئین‌نامه مجلس شما می‌توانید به صحن مجلس بیایید و پیشنهادات خود را مطرح کنید و البته این پیشنهادات را هم به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه کنید تا در اختیار کمیسیون‌ها قرار دهند.

نماینده مردم قم با اشاره به برخی از انتقادات اعضای اتاق بازرگانی ایران نیز بیان داشت: برخی پیشنهادات اصلاحیه در مورد قوه مقننه درون آئین‌نامه‌ها اصلاح شده است.

لاریجانی خطاب به اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: شما اگر پیشنهاداتی برای بودجه سال آینده نیز دارید را می‌توانید مدون کرده و بنده نیز سفارش می‌کنم مرکز پژوهش‌ها از این اطلاعات استفاده کند، زیرا تغییر رویکرد در اقتصاد کشور نیاز به نظرات تخصصی شما دارد.

رئیس قوه مقننه بیان داشت: فرض کنید سه ماه دیگر به قول این آقایان تحریم‌ها از روی زمین برداشته شد و نه تنها کاغذی، پس دولت به کمک شما نیاز دارد.

وی گفت: برخی مشکلاتی که امروز بیان شد، نیز در دولت و کمیسیون‌ها نیز مطرح شده بود.

وی خاطرنشان کرد: ما یک قانونی را در بحث اقتصاد مقاومتی قرار داده‌ایم که طی آن یک ستادی متشکل از 3 قوه و زیرنظر معاون اول رئیس جمهور و نایب رئیس مجلس و معاون اول قوه قضائیه تشکیل شود، همچنین کمیته‌های تخصصی در زیرمجموعه آن که بتوانند بحث اقتصاد مقاومتی را تدوین کنند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز