تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
نوبخت در نشست خبری:

کیفیت خودرو باید افزایش یافته و قیمت آن مناسب‌تر شود

جلسه هفتگی سخنگوی دولت با حضور خبرنگاران برگزار شد.
کد خبر: ۴۵۵۹
اخبار معاصر : محمد باقر نوبخت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که صبح امروز در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه دولت موظف است برای شرایط پسا تحریم برنامه‌ریزی مناسب را داشته باشد، اظهارداشت: با توجه به اینکه برنامه ششم از آغاز سال 1395 در کشور اجرایی خواهد شد و این برنامه با الهام از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و در چارچوب سیاست اقتصاد مقاومتی اکنون در سازمان مدیریت و برنامه ریزی در حال تهیه و تنظیم است، لایحه دائمی شدن احکام برنامه توسعه ششم در دولت تهیه شده  و در اولین جلسه مجلس شورای اسلامی که احتمالا یکشنبه آینده است با قید یک فوریت تقدیم این نهاد خواهد شد.

وی ادامه داد: بودجه سال 1395 در مهلت قانونی با روش بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد نیز در حال تهیه و تنظیم است که آن هم در مهلت قانونی مجلس ارائه خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: برای ماه‌های باقیمانده تا پایان سال، دولت باز هم بسته سیاستی متناسبی که برای سرعت بخشی و خروج از رکود و افزایش رشد اقتصادی همراه با مهار تورم را اجرا خواهد کرد.

نوبخت با بیان اینکه در جلسه‌ای که با حضور صیف، طیب‌نیا با اصحاب رسانه در این محل برگزار شد چگونگی اجرا، اهداف و روش این بسته سیاستی و همچنین مبانی نظری توضیح داده شد.

سخنگوی دولت گفت: آنچه که مرتبط با سازمان مدیریت بودجه و برنامه ریزی بود و در قالب استفاده از ابزار مالی مخارج دولت اعلام شده بود که در این دوره کوتاه مدت به انجام برسانیم، پرداخت به طرح‌های عمرانی و واحدهای غیردولتی از جنبه مابه تفاوت سود تسهیلاتی بود که صورت گرفت. 

وی با بیان اینکه زمان زیادی برای ارائه این بسته کوتاه مدت وجود نداشت گفت: هم سازمان مدیریت و برنامه بودجه هم وزارت دارایی و امور اقتصادی وهم بانک مرکزی کارش را شروع کرد زیرا می‌بایست طبق برنامه‌ای که رئیس جمهور در آن مصاحبه رسانه‌ای بیان فرموده بودند، 7 هزار و 500 میلیارد تومان از آغاز این هفته برای سرعت بخشی و تکمیل طرح‌های عمرانی پرداخت می‌شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه بودجه گفت: این کار آغاز شد و من دیشب طی جلسه‌ای که با معاون محترم خزانه داری کل کشور داشتم آمار آخرین پرداخت طرح‌های عمرانی که یکی از عوامل محرک برای خروج از رکود تلقی می‌شود گرفتم و امروز خدمت شما گزارش می‌دهم.
نوبخت افزود: این دوره کوتاه مدت است هر دو هفته یکبار آمار دقیق برای پرداخت‌ها را ارائه خواهم داد.
سخنگوی دولت اضافه کرد: اگر بخاطر داشته باشید در جلسه‌ای که قبلا خدمتتان داشتم پرداخت عمرانی را 8 هزار و 300 میلیارد تومان بیان کردم آخرین گزارش پیرو بیانی که برای پرداخت طرح‌های عمرانی بود و خزانه داری کل اعلام کرد این رقم به 9 هزار و 680 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده یعنی 1380 میلیارد تومان از این 7500 میلیارد تومان به رقم پرداخت‌های قبلی اضافه شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: بخاطر دارید علاوه بر این رقم 849 میلیارد تومان که جهت تأدیه بدهی پیمانکاران و رفع مطالباتشان اعلام کردم این عدد در آمار دیشب به 3 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد یعنی 2150 میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران در طرح‌های عمرانی به صورت اسناد و اوراق مشارکت تأدیه شد.

نوبخت گفت: درخصوص رقم دیگری که قبلا بیان داشتم 2100 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های مهار کنترل آب های مرزی بود که این عدد افزایش پیدا نکرد و بنابراین آخرین پرداختی ما برای طرح‌های عمرانی تا این لحظه 14 هزار و 780 میلیارد تومان است که این رقم نسبت به مجموع ارقامی که در جلسه قبل گزارش داده بودم که 11 هزار و 249 میلیارد تومان، 3 هزار و 531 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی افزود: این عدد 14 هزار و 780 میلیارد تومان مجموعه ارقامی است که برای طرح‌های عمرانی پرداخت نسبت به سال گذشته که 12 هزار و 789 میلیارد تومان بود بیش از 2 هزار میلیارد تومان افزایش یافته یعنی ما با همه محدودیت‌هایی که در منابع حاصل شده، پرداخت به طرح‌های عمرانی در مقایسه با سال گذشته در همین دوره افزایش پیدا کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه بودجه تأکید کرد: باید به این رقم یعنی 14 هزار و 780 میلیارد تومان که تا اکنون پرداختیم 5500 میلیارد تومان دیگر هم اضافه کنیم که اکنون خزانه در حال پرداخت است که طی جلسه آینده مقدار پرداخت آن گفته می‌شود و 780 میلیارد دیگر قرار است به آن اضافه شود که هنوز تخصیص داده نشده است. ما اولویت‌بندی کردیم طرح‌های عمرانی که زودتر  اجرا می‌شود و همچنین طرح‌های مناطق سردسیری که تا ماه آینده اجرا می‌شود قرار دادیم.

نوبخت با بیان اینکه ظرف چند هفته دیگر تمام تلاش خود را در راستای افزایش رشد اقتصادی بکار می‌بریم، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم تا پایان سال بیش از 30 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی قرار دهیم.

وی اضافه کرد: در سال گذشته هم این رقم 30 هزار میلیارد بوده و ما به دنبال این هستیم که صرفه جویی کنیم و امیدواریم ابزارهای پولی و مالی یک حرکت بخشی برای اقتصاد جامعه باشد که در تورم بالا و شرایط تحریم به گونه‌ای کار می‌کنیم که کمترین آسیب رسانی را داشته باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه ما وارث شرایط تحریم بودیم و دولتی با تورم بالا را تحویل گرفتیم، تاکید کرد: اقتصادددانان اگر مطلبی درباره بسته اقتصادی دولت دارند به خود ما بگویند و رسانه‎ها نیز منصفانه بسته را نقد کنند. انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز