تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳

تلویزیون گزیده‌هایی از «اربعین» تقوایی را پخش می‌کند

شبکه مستند سیما در ششمین قسمت از مجموعه «گنجینه» مستندهایی از ناصر تقوایی و پرویز کیمیاوی را برای پخش در نظر گرفته است.
کد خبر: ۴۵۹۶
اخبار معاصر: با برگزاری مراسم بزرگ «میم مثل مستند» و تقدیر از گنجینه‎های سینمای مستند ایران، در همکاری با مرکز آرشیو سازمان صداوسیما، مستندهای برگزیده دهه های 40، 50 و 60 از مستندسازان برتر ایران برای پخش در برنامه «گنجینه» انتخاب شده‎اند و مراحل مرمت این آثار در حال انجام است.

تلویزیون گزیده‌هایی از «اربعین» تقوایی را پخش می‌کند
 برخی از این مستندها تا به حال از تلویزیون پخش نشده‎اند و در قالب «گنجینه» با اجرای پریوش نظریه برای نخستین بار روی آنتن می‎روند. 
 بخش ابتدایی هر قسمت از برنامه مربوط به معرفی کوتاهی درباره آثار و مستندسازان است و این بخش هر بار در یکی از کافه کتاب های شهر تهران ضبط می‎شود. 
 ابتدای قسمت ششم به پخش گزیده ای از فیلم «اربعین» ساخته ناصر تقوایی اختصاص دارد. تقوایی این مستند را در سال 1349 با محوریت عزاداری در شهرهای جنوبی کشور به ویژه شهر بوشهر ساخته است که برای اولین بار در شیراز به نمایش درآمد. 
 
تصاویری از مراسم اربعین دهدشتی های بوشهر 

در مستند «اربعین» تصاویر نابی از یک مراسم اربعین در مسجد دهدشتی های بوشهر به تصویر کشیده شده است. فیلم با تصاویری از تدارک مراسم عزاداری امام حسین (ع) آغاز می شود و بعد دریا و خورشید همراه با صدای سنج و دمام گویی آغاز واقعه‎ای را خبر می‎دهند.
تلویزیون گزیده‌هایی از «اربعین» تقوایی را پخش می‌کند
 «اربعین»، «باد جن» و «موسیقی جنوب» سه‌گانه فیلم‌های کوتاه «ناصر تقوایی» پیرامون موسیقی و آیین‌های مذهبی جنوب کشور هستند که شبکه مستند این هفته بخش هایی از مستند اول را روی آنتن می فرستد. 
 بر تندیس مراسم «میم مثل مستند» فریم هایی از فیلم 35 میلی متری مستند «یا ضامن آهو» به کارگردانی مسعود کیمیاوی حک شده بود. حال قرار است این مستند نیز روی آنتن برود. 
 پرویز کیمیاوی متولد 1318 تهران کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر ایرانی و از چهره‌های شاخص سینمای موج نوی سینمای ایران است. 
 
رابطه عاشقانه مردم با امام هشتم 
وی در «یا ضامن آهو» آنچنان شیفته زیبایی های بصری حرم امام رضا(ع) می شود که تصمیم می گیرد، دوربین را از فضای معنوی آنجا بیرون نیاورد. تمام لحظات فیلم به نمایاندن رابطه عاشقانه مردم با امام رضا (ع) در داخل حرم، اختصاص یافته است. 
 
فیلم با طنین خوش صدای نقاره چی ها آغاز می شود و با تکرار همین لحظه به پایان می رسد. در بین این دو لحظه شاهد نماهای زیبایی هستیم از حرم، خدام، زنی که شمع روشن کرده و دخیل بسته است، بیمارانی که برای شفا گرفتن آمده اند و مشتاقانی که در خلوت خودشان با حضرت راز و نیاز می کنند. 
 
مرور اتفاقات یک روز کامل در حرم امام رضا (ع) 

زوایای دوربین و انتخاب فرم تصویری که کیمیاوی انتخاب کرده یکی از به یادماندنی ترین مستندها درباره حرم رضوی را رقم زده است. فیلم به مرور اتفاقات یک روز کامل در حرم می پردازد و در نهایت با غروب آفتاب به اتمام می رسد. 
 
«گنجینه» هر هفته چهارشنبه‎ها ساعت 21 با اجرای پریوش نظریه و به تهیه کنندگی زهرا کشاورزی در جدول پخش شبکه مستند سیما قرار دارد و قسمت ششم آن چهارشنبه 29 مهر پخش می شود. 

تکرار این قسمت پنجشنبه 30 مهر ساعت 15 و جمعه 1 آبان ساعت 9 صبح خواهد بود.

انتهای پیام/
منبع: میزان
انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز