تهران ۱۵.۶۷° كمينه ۱۲.۷۹°  بیشینه ۱۵.۹۹°
۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱

عصر عاشورا قلب نازنین امام زمان(عج) در فشار است،‌ حرمت نگه داریم

اوج مصیبتی که قلب امام زمان(عج) را در تنگنا قرار می‌دهد، «عصر عاشورا» است، وقتی که خیمه‌ها را آتش زدند، وقتی که گوشواره را از گوش ربودند، وقتی که... بنابراین عصر عاشورا حال حزن و اندوه و معنویت خود را حفظ کنید و حرمت نگه دارید.
کد خبر: ۴۸۵۹

اخبار معاصر : حجت‌الاسلام محمد کدخدارستم از خطبای شهر تهران در هیأت روضةالشهدا ضمن اشاره به برخی توقعات سیدالشهدا(ع)‌از عزادارن حسینی گفت: امام حسین(ع) از ما توقع دارد مؤدب باشیم. آیا منظور از «ادب» لفظ قلم صحبت کردن است؟ خیر! آن جزو آداب است. ادب این است که وقتی از درب خانه خارج شدی، هیچ‌کس را به چشم حقارت نگاه کنی! کسی را به خاطر وضع ظاهری یا مالی، تحقیر نکنی.

 

*روز عاشورا حرمت صاحب‌الامر(عج) را نگه داریم

مدرس حوزه علمیه ادامه داد: آیت‌الله سید محمدهادی میلانی (متولد 1273 در نجف و متوفای 1354 در مشهد) از مراجع تقلید پس از رحلت از دنیا، تا 11 سال به خواب هیچ کسی نرفت. علامه جعفری پس از این مدت ایشان را خواب می‌بیند. علامه می‌گوید: پرسیدم آقا چرا 11 سال به خواب کسی نیامدید؟ ایشان جواب داد اجازه نداشتم! سپس این بیت از عطار نیشابوری را خواند: کس چه داند تا درین بحر عمیق / سنگ‌ریزه قدر دارد یا عقیق

وی افزود: بنابراین جایگاه مادی و دنیایی کسی دلیل بر قرب بیشتر نیست. باید دقت کنیم که ادب یعنی تکبر نداشته باشیم. یعنی فخرفروشی نکنیم.

مربی سومین دوره‌ سومین آموزش تخصصی مدیران پیروان عترت هیأت‌های رزمندگان اسلام سراسر کشور افزود: باید نسبت به مکان و زمان هم ادب داشته باشیم، در مسجد هر کاری نباید کرد، در روز عاشورا هم نباید دنبال خنده و شادی بود.

شاگرد مرحوم حاج اسماعیل دولابی اظهار داشت: قلب نازنین امام زمان(عج) در روز عاشورا در تنگناست، حواسمان باشد حرمت صاحب‌الامر را نگه داریم.

کدخدا رستم ادامه داد: اوج مصیبتی که قلب امام زمان(عج) را در تنگنا قرار می‌دهد، عصر عاشورا است، وقتی که خیمه‌ها را آتش زدند، وقتی که گوشواره را از گوش ربودند، وقتی که... بنابراین عصر عاشورا حال حزن و اندوه و معنویت خود را حفظ کنید، درست است که نباید روزه داشته باشید اما کمی امساک کنید، خوب است.

مشاور فرهنگی سازمان صدا و سیما در ادامه بحث توقعات امام حسین(ع) از عزاداران، بار دیگر روی مقوله «ادب» تأکید کرد و گفت: امیرالمؤمنین می‌فرماید یتیم کسی نیست که پدر و مادر ندارد کسی است که علم و ادب دارد. این نشان‌دهنده جایگاه والای ادب است،‌ همان چیزی که در وجود حضرت عباس(ع) نهادینه شده بود. شیخ مفید می‌نویسد، عباس(ع) چون درشت‌هیکل بود، هرگز شانه به شانه امام حسین(ع) راه نرفت، این یعنی خضوع، این یعنی ادب!

 

* نگذاریم عاشورا در دلمان تمام شود

حجت‌الاسلام کدخدارستم در ادامه مباحث خود به وقایع شب عاشورا اشاره کرد و گفت: اینکه امام حسین آبرویش را وسط می‌گذارد و برای عبادت مهلت می‌گیرد، یعنی اگر قرار است آبرو گرو بگذاریم و التماس کنیم، چه خوب است برای نماز و عبادت باشد.

وی اظهار داشت: یکی از نکاتی که متأسفانه برخی هیأت‌ها و عزاداران در این ایام فراموش می‌کنند، ثواب عبادت در شب عاشوراست که معادل 70 سال است و غفلت از انجام آداب و اعمال مستحبی این شب است.

مشاور فرهنگی سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش خدمت آیت‌الله جوادی آملی رسیدیم و ایشان گفتند قبل از اینکه برای مردم محفلی داشته باشید، برای خودتان وقت بگذارید و خودسازی کنید. بنابراین تنها به حضور در مراسم عزاداری اکتفا نکنید و در منزل نیز آداب مستحبی را به جای آورید.

این خطیب تهرانی تأکید کرد: این شب‌ها، شب لبیک گفتن و بیعت کردن و پیمان بستن است، نباید بگذاریم تمام شود. باید عاشورا را در دل‌مان زنده نگه دارم. می‌گویند امام زمان هیچ روزی را شب نمی‌کنند مگر دو بار برای سیدالشهدا گریه کنند.

وی در پایان گفت: نافع‌بن هلال از اصحاب و دوستان صمیمی سیدالشهدا بود، به طوری که نقل کرده‌اند وقتی با حضرت راه می‌رفت دست در دست و پنجه در پنجه حضرت داشت. مقاتل نوشته‌اند شب عاشورا حضرت به او گفت نافع من بیعتم را از تو برداشتم، برو اینجا نمان! نافع گفت آقا جان عمری در خوشی با شما بودم، حالا در ناخوشی شما را تنها بگذارم؟! نافع می‌گوید بعد امام کمی دور شد، دیدم خم می‌شود و چیزهایی برمی‌دارد. به امام نزدیک شدم و دیدم خارها را جمع می‌کند. پرسیدم ما که از خیمه‌ها فاصله داریم، چرا خارها را جمع می‌کنید؟ امام فرمود: نافع تو نمی‌دانی فردا اینجا چه خبر است...

صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین

 

انتهای پیام/

انتهای پیام
منبع: فارس
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز